Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1353 ggr
raudur
0

Ta kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gud,när man har sätt alla söta bäbisar här på hamster.ifokus blir man ju jätte sugen själv :D

Har ju en dvärghamster flicka som jag skulle vilja ta en kull efter,hon ha ett sånt fantastiskt lynne.Har ju också en guldhamster pojke som jag kan tänkas låta ut vid intresse.Det är bara det att jag inte har någon dvärghamster pojke att para med och sen vet jag inte om min mamma skulle tycka det va en sån bra ide :/ Nån som har ett tips hur man övertalar mammor ???? :D

Lägger in en bild på guldisen THeo och dvärgen Sushi :P

raudur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första bilden på Sushi och denna på Theo

Ebba-A
0

Jag tycker du ska läsa på ordentligt och tänka efter innan du tar en kull. Ta inte första bästa hane, utan helst en bra typad med bra temperament, och så ska han vara frisk så klart. Hamsetrungar kan vara svårsålda. Känner du många som vill köpa hamster? Om du inte skulle få alla ungar sålda, kan någon djuraffär då ta emot dom?

Ang. övertalningen: Visa bilder på söta bebbar, berätta hur fascinerande det är att följa en hona från parningen tills alla ungarna är sålda (eller om du behåller någon: följa ända från parningen genom hela livet, en otroligt härlig upplevelse), förklara vad du lär dig osv.
Men skulle hon nu säga ett tydligt nej, så para inte i smyg. Vad skulle då hända om det blev komplikationer under dräktigheten/födseln och hamstern måste till vetten?

Värd på Choklad iFokus

raudur
0

Mmmm,det är bara att tjata.har ju en djuraffär i åkersberga som kanske vill ta emot,dom brukar nämligen ta hamstrar från uppfödare :) Tack för tipset

Bulba
0

Tycker lite som #2

Kan ju ingenting om dvärgar men vet att  Nusse123 har en dvärgis som liknar sushi ^^ skicka ett meddelande till henne :)

Din kille kanske kan få komma hit på en liten kärleks semester :) vart bor du? hur gammal är han nu?

raudur
0

"4 Jaa varför inte :) Han anske skulle gilla det :) Jag bor i Åkersberga och han är 1-2 månader ca

Bulba
0

#5 är han creme eller gul?

raudur
0

Vet inte en,dom på iFokus säger att han är gul,men jag väntar fortfarande på stamtavla ifrån uppfödaren eftersom hon heller inte var säker :D

Bulba
0

Är han gul kommer min hona få små sköldpaddor men tycker han ser ut som en creme.

Liten fråga: Finns det skp dominant spot och skp roan?

raudur
0

Åhh,sköldpaddor som är så fint :) Alla tycker olika angående hans färg är lite förvirrad men hoppas själv på creme :)

UlrikaD
0

Men vad är det för färger på din killes föräldrar då? Är det chans att han är gul? Gult och créme avlar man ju på med olika resultat. Men om hamstern är crémegul så ska man ju inte avla på dem överhuvudtaget. Vad jag har hört. Har aldrig ägt en crémegul hamster. Men jag vet att Issa83 hade en tråd någonstans om crémegult i avel.

Bulba
0

Ja hör med uppfödare vad föräldrarna har för färger så blir det nog lättare att klura ut ^^

raudur
0

Jag vet ju som sakt inte eftersom jag inte fått stamtavlan ;P

UlrikaD
0

Även fast du inte har fått stamtavlan så vet ju uppfödaren vem hon har tagit kull efter. Ring eller maila och fråga. Om jag köper hamster och inte stamtavlan är klar än brukar jag alltid be om att få all info nerskriven så länge. Så att jag har informationen tills dess att stamtavlan är färdig.

raudur
0

Ok,men det va det att jag köpte honom på utställningen,och utav farten så glömde jag att ta nummer eller mejladress hon fick bara mitt namn och adress :/ Hon hette Pippi

UlrikaD
0

Hittade en Pippi på SHF:s forum från Uppsala. Här är hennes hemsida med bild iallafall. Se ifall det är samma tjej.

http://pippi1973.spaces.live.com/default.aspx?sa=310578416

UlrikaD
0

Om det är hon så hittade jag denna info om en kull som är född i början på mars, om det kan stämma:

mamma - Timjan, NF skp LH E: Fairytails Heartbreakaer - c/y LH 
                                   U: Dolly arton norm KH

pappa - Fenix, NF LH   E: Mapilamis Fajans - norm LH
                                  U: Mapilamis Scilla - creme svartögd LH

I denna kullen fanns det två gula hanar iallafall.

[LoveNasse]
0

Erika det är hon :P

UlrikaD
0

Det var min insats som detektiv det.Flört

raudur
0

Ok,det är hon.tack för hjälpen.DÅ är han gul ska bara vänta på stamtavlan.:D

Bulba
0

det gjorde mig inte mycket klokare då mamma bär på gul och pappa på creme "/