Vilda hamstrar
Är det någon som vet om det finns vilda hamstrar som lever i naturen? Har letat med googel men tycks inte få något svar på den frågan

är det sant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jo men det finns det har jag för mig. Men minns inte var…

Man har länge trott att de vilda hamstrarna (syriska guldhamstrar) varit utdöda, men vet att det har kommit upp info om attt något forskningscenter hittat vilda levande guldhamstrar. Ska se om jag lyckats hitta websidan om det.. den var tysk iaf.

ingen anig
#3 Är det inte syrisk guldhamster som är den vanliga husdjurs-guldhamstern? :o
Värd på Choklad iFokus
Vad intressant fråga! Hoppas att vi kommer att få svar på den för det skulle vara roligt att få reda på om det finns några vilda hamstrar. 

#5 Japp syriska guldhamstern är den som vi har här i Sverige :) Den var ju vild förut, sen fångade man in den och hade den först på labb att forska på. Men idag har man ju den som husdjur.

Det har aldrig funnits vilda hamstrar här i Sv. Dom kommer från tjekien och Ryssland ;) Även i någon öken fanns dom, alla var guldhamstrar, fast på olika platser :)
Hehe, lärde mig det i en Geografi lektion :P

ja precis. Vi har aldrig haft vilda hamstrar här, vår syriska guldhamster kommer från Syrien :)

Det har funnits vilda hamstrar i tjeckien hos min mormor! :)

Är den nån som vet om de finns vilda hamstrar

#11 ja, det borde det i allafall, eftersom att det finns vilda och tama råttor, vilda och tama möss O.s.v

det finns en vild ras som kallas för fälthamster.
om jag inte minns helt galet så finns den i nåt av eu länderna.

#13 justdet! :D Fälthamster har jag läst om! :)
Ja, dom finns fortfarande i tjeckien :D

Tysk Fälthamster har jag för mig att det heter.. :)
// Nathalie

#15 heter det nog, men jag minns bara "Fälthamster" ^^
Tittade i vår bok Europas däggdjur av Gordon Corbet och Denys Ovenden. Jag hämtade texten därifrån, det är en ganska gammal bok som är skriven 1980.
"Hamster
_Cricetus cricetus
_Stor som ett marsvin Omfattande svart teckning på undersidan. Svans kort. Kroppsläng 220-300 mm, svans 10-20 mm.
Rumänsk hamster
_Mesocricetus newtoni
_Lik hamstern, men mycket mindre och har mindre svart på undersidan. Kroppsläng 150-180 mm, svans 10-20 mm.
**Gråhamster
**Cricetulus migratorius
Inga mörka teckningar. Snarlik åker-och gransorkar, men ögon och öron är större och svansen kortare. Kroppsläng 90-110 mm, svans 22-28 mm."
Hamstern är en östlig art som västerut sträcker sig genom Centraleuropa till Holland och Frankrike östligaste delar. Den Rumänska hamstern finns längs Svarta havskusten och i låglänta områden i Bulgarien, Rumänien och Ukraina. Gråhamstern är en asiatisk art, som når sin västgräns på enstaka platser i Ukraina, Bulgarien och Grekland.
Jag vet inte om texten fortfarande gäller, men hoppas den gav svar på några frågor. Det finns flera sidor om hamstrar, men tyckte att det räckte med lite kortfattat. 

#17, Då tror jag att Donna är en "hamster" eftersom att hon är nästan lika stor som ett marsvin! :OO

Tack för lite svar
jag håller på att göra lite studier om Hamstrar i största almänhet på min skola skall vi skriva om ett ämne som intresserar oss. så jag valde hamster

Hittade en bild på en fälthamster ^^
Ganska söta faktiskt ^^

Jätte gullig

kom å tänka på att vilda hamstrar finns nog snart i sverige med eftersom folk hittar hamstrar ute.