Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1847 ggr
Mizoan
0

Färger som passar bra med offwhite?

hej!

jag ska börja leta efter en hane som har en färg som passar bra att para med min hona som är offwhite satin kh.

Är det några färger som är mindre bra att para med?

Några färger som ger roliga ungar/fina ungar?

Hälsningar anna

Linda3046
0

Cremebaserade färger som creme, offwhite, sobel, bö sobel, mink fungerar bra.

Även olika viltfärger går bra. Om du vill ha mycket variation i kullen borde en normalfärgad umburus som bär på creme passa bra.

Undvik gult! Även svartbaserade färger som svart, choklad och dove är mindre lämpliga.

nonisaga
0

Jag tycker rost passar bra :)

Mizoan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok super dunder tack :D älskar verkligen alla här på hamsterifokus.Niär såå snälla:D

Får leta efter något goding nu då :D funderar på en silvergrå eller sobel. Älskar normalfärgad med…hm det här blir svårt. Måste ju hitta en uppfödare med de färgerna också. någon som vet någon som avlar på de färgerna?

Hälsningar ANna

en liten bild på nala som snyggt posar :D

nonisaga
0

#3 uppfödare på sobel nf silvergrå? eller med andra ord viltfärgat o sobel?

Mizoan
0

precis:D

nonisaga
0

okej :), hane eller hona? för jag har en nf unge… Silvergrått har eva ju, o sobel vet jag inte.

Linda3046
0

Både silvergrå, sobel och normalfärgad går bra. Men det beror lite på vad du vill ha för färger i kullen också :) Om du tar t ex en cremebaserad färg som sobel eller creme kan du inte få viltfärgade färger som nf och silvergrå.

Och vill du t ex ha soblar i kullen så måste föräldern vara umburus (t ex normalfärgad umburus, eller någon färg som "innehåller" umburus som sobel, mink eller koppar) och åtmistone bära på creme :)

Caspia
0

Förlåt att jag lägger mig i men vad betyder egentligen umburus? Jag vet så mycket som att det förkortas umb och läggs efter färgen, t ex nf umb. Är det en vitteckning?

Envishet och drömmar

Mizoan
0

ok tacks å j'ttemycket:D

nonisaga
0

#9 men är det hona eller hane du söker? :)

Linda3046
0

#8 Det är en sorts teckning som gör färgen mörkare. På vilttecknade hamstrar blir färgen ofta lite mörkare samt att de vita halvmånarna ofta försvinner. Hos cremebaserade färger blir djuret mörkare och de får ögonringar ( t ex sobel, så sobel är egentligen en creme umburus). Hos svartbaserade djur som svart och choklad syns umburus inte överhuvudtaget.

Sorry om det blev lite OT!

Caspia
0

# 6 och 10. Det står hane i första inlägget. Glad

# 11. Stort tack för förklaringen! Är det ett recessivt eller dominant anlag?

Envishet och drömmar

nonisaga
0

#12 jaha, jag missade det :P

jag har en nf bebbe, inte umb.

Linda3046
0

#12 Umburus är dominant :)

Mizoan
0

det gör absolut ingetting att det blev lite ot. behövde själv lite fakta om umb. jag tror att jag förstår nu :D

ja det är en hane jag söker. ok, bra att veta. har inte bestämt mig än men har dig i bakhuvudet :D

[BARABAZ]
0

Om vi pratar färger enligt standard, så är vildtecknade och enfärgade ingen idealkombination. Vildtecknade ska ha öppet bröstband, medan enfärgade ska vara så solida på bröst och mage som möjligt så det ena eller det andra brukar bli knas. En offwhite, som är silvergrå och creme, är lämpligast ihop med en annan offwhite (kan ge svö mö vit, offwhite, creme), en silversobel eller en svö mö vit. Silvermink eller annan offwhitevariant är inte heller dumt.

Sedan kan det förstås finnas andra anledningar som motiverar att man gör en färgmässigt mindre lämplig kombination. Kanske vill man för tillfället koncentrera sig på storlek, livslängd, öronform, temperament eller något annat. Då behöver inte färgen vara avgörande alls.

Om man tycker det är roligare att få lite av varje i sina kullar behöver man inte bry sig om färgavel alls. Det här med att "förstöra" färger handlar inte om nånting annat än att man ska vara ärlig med vad hamstrarna är genetiskt vid ev. registrering och om avkomman säljs till avel, i övrigt behöver man inte tänka på sådant om man inte har ett speciellt intresse för det.

Zheverez
0

när jag sitter å läser stamtavlor så ser jag ofta att bakåt finns koppar el rost parat med offwhite.

har funderat över varför just koppar och offwhite parades så mkt förr, vad var målet?

vad övriga(kullsyskon)fått för färg ser man ju inte om man inte har stambokens cd.

ursäkta att jag lånade din tråd men det bara ploppade upp nu när jag såg din fråga om offwhite

[BARABAZ]
0

#17 Silverkoppar, bö offwhite och bö sg (silverbeige) kan jag tänka mig var vad de ville ha fram.

Zheverez
0

silverkoppar låter läckert.

har nog aldrig sett nån sån

[BARABAZ]
0

#19 Vet inte om de blir så snygga, har bara sett en eller två på bild, men silvret bleker det röda så mkt. Men det är ju alltid roligt att se nya varianter hur som! :)

Mizoan
0

ok,tack för alla superbra tips!":D

Mizoan
0

jag måste bara fråga vad svö mö vit betyder? ;)

[BARABAZ]
0

#22 Det står för svartögd, mörkörad vit. Skillnaden mot offwhite är att en svö mö vit har två anlag för silvergrå istället för bara ett.