Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 675 ggr
hamsterlover
0

HJÄLP!! Döda bebisar!

Jag har ett jättestort problem!  Min hona "Flisan" födde i natt några (vet inte hur många) bebisar… I morse så hittade jag en död unge utanför huset.  När jag kom hem från skolan så tittade jag in igenom hålet i boet och såg en död och en "bit" av en. 

Jag kan inte höra några pip. Kan man det? 

Jag vet värkligen inte vad jag ska göra.  Var jättedum och satte in ett hus innan hon skulle föda som inte hade någon botten så jag kan inte lyfta på huset…

Snälla hjälp!!! Vad ska jag göra??????

Royalz
0

Jo man brukar kunna höra pip. Kan du inte lyfta över honan till en annan bur/låd undertiden och kolla ifall det finns några som lever?

hamsterlover
0

#1 ja, jag tänkte göra det när mamma kommer för att det är rätt svårt att öppna den.. är rädd att jag tappar.. :)

Royalz
0

#2 Okej! Ungarna kan ha dött utav att dom blivit klämda mot väggen i huset. Därför man Inte ska ha något hus när dom har ungar.

hamsterlover
0

#3 jag skulle egentligen inte ha något hus men sen blev jag rädd för att detta var hennes första kull, och att det var större risk för henne att bli störd.

hamsterlover
0

Nu har jag öppnat och jag hittade 4st.. alla döda! Vad kan detta bero på?

Royalz
0

Hur gammal var mamman?

hamsterlover
0

#6 runt 7 månader..

Royalz
0

Okej! Men alla honor är inte bra mammor. Har du möjlighet att para henne igen? Om hon dödar ungarna igne så är hon inte lämplig som mamma.

hamsterlover
0

#8 Jag vet inte riktigt.. är lite rädd för att det ska hända igen.  Har mått jättedåligt hela dagen. :(

kajsa_karin
0

Tråkigt men sånt händer i bland

Helena1978
0

Hörde inga pip från mitt hamsterhus härhemma på över en vecka, trots att det låg 14st små i boet. Det är ändå en bra idé att se efter hur de små mår, plocka ut mamma hamster innan. Några ungar får man tyvärr räkna med går åt, men skulle hon som sagt inte ha någon unge kvar i livet kanske det bör övervägas som sagt om hon verkligen är lämpad att ha en kull. Har själv inte haft problem med hus till mina hamstrar när de haft ungar. Däremot hade jag för några år sedan en mamma som födde ungarna i ett hörn av buren, när hon lämnade boet grävde hon över de små, vilket slutade med att några "kvävdes" under högen. Av 13 ungar överlevde 6st.

Zheverez
0

tråkigt att du hade sån otur med kullen.

nu har haft en kull så du kan vänta å fundera om du ska ta entill på henne el inte. man brukar ta sissta kullen runt ett år.

förstår att du upplever det som tungt just nu men livet är sånt, inte alltid en dans på rosor. låter hårt när man säger det å att man är känslolös men så är det inte utan besvikelsen är stor även för de som föder upp ofta.

Adina
0

Vad tråkigt :(

hamsterlover
0

Jag tror inte att jag ska prova på henne igen, den andra honan jag har är över ett år så det är försent med henne. Tänker helt enkelt vänta och skaffa mig en "ung" hona lite senare.