Vad gör jag för fel?! hjälp...
jag har fick hem en roborovski från djuraffären för snart en vecka sen. killen har varit jätterädd o har nog inte blivit hanterad så bra.. jag har försiktigt lagt ner min hand nån gång om dagen med lite mat ti honom.
de första dagarna har han inte vågat sig fram, tills jag märkte att han älskade puffar, då gav jag honom lite puffar på min hand o han har kommit fram o tagit dem. idag gav jag puffar igen o när han har ätit puffen började han bita i mitt finger…
jag har haft en vintervit innan o försökt få den att krypa upp på min hand genom att locka med hans favomat, först har d gått bra, med tiden börjar han bita i mitt finger varje gång jag sätter in min hand.. han kanske tror att d e mat varje gång?
så.. jag vill inte att min nya robo ska bli som den vintervita.. hur ska jag nu göra? nån som varit med om detta? jag vill jättegärna kunna hålla i min hamster utan att den blir rädd lr bits..
Han förknippar säkerligen din hand med mat och vill nu ha mat varjegång, min guldig gjorde det så jag slutade med mat i handen. han slutade efter ett tag, men ibland va han fram och "smakade" på mitt finger, dock inge hårt.
Vad jag vet om Roborovski så är det inga hamstrar man tar upp och gosar med. Vissa kallar dem prydnadsdjur då de är otroligt kvicka. En Roborovski från djuraffär är då troligtvis ännu svårare men du kanske ska låta honom vara lite?
Men vad är en rob igentligen, har aldrig hört namnet.

men då vet jag inte hur jag ska kunna locka fram honom ti min hand?

ja.. de ska vara svårare hanskas med. men jag ville få den att krypa ti min hand o så.. när jag ska kolla om den e frisk, att den mår bra osv..
men ja.. får väl låta den va lite. tack för att du svarade iaf;)
robbar är ju väldigt svåra att få tam.
#4 Jadu, då får nog säker ha tålamod och sitta med handen i buren ganska ofta, kanske närma dig honom lite försiktigt, eller så for du helt enkelt ta lite naff ibland ;)
Jag har en roborovski och det går absolut att få dom tama men det tar en himla massa tid bara hihi
Ge massa godsaker så kommer han tillslut vänja sig
Min robo kan sitta i handen utan att freaka ut..

nu har jag haft honom i snart 3 veckor. men han blir rädd o springer omkring när jag rör min hand genom buren. den tar emot när jag ger den mat som den tycker om.. men han springer undan så fort jag försöker smeka den försiktigt..
har länge tog d för dig att få den tam? jag köpte min i djuraffären o jag märkte direkt att den inte va van vid människor.
Det är bara att vara envis. Det tog väldigt lång tid men det gick tillslut.. Kolla youtube..där finns det mycket filmer om robbar!

handlar d om månader lr?
*längtar tills den dagen han vill krypa upp i min hand :)*

har ingen erfarenhet av robbar men de lär väl funka som andra hamstrar vid tämjningen.
att den bet dej i handen kanske berodde på att du luktade mat å den trodde du hade mera kvar, den visste nog inte att den tagit den sissta godbiten.
sen är väl vanttricket bra till de små också.
är man osäker så utsöndrar man omedvetet ett doftämne som inte vi kan känna doften av men djur gör det. de reagerar med osäkerhet å vill inte vara nära. tar man då upp dom så kan de i försvar bita då de tror att de blir attackerade.
använder man då en vante,handske så känner man sej säkrare då man vet att ett bett inte gör lika ont. då frigör man inte ämnet och ingen skrämmande doft finns med handen å djuret kan lättare lära sej att bli buren el kliad på ryggen.
lycka till å var envis så får du nog den lilla krabaten tam tids nog.
Ett tips är att ge lite creme fraiche eller smör på fingret så kommer han inte kunna låta bli o tillslut efter några ggr kommer han vilja gå till din hand!