Friggebod till uppfödningen
Ja, i fredags fick vi en idé som vi gärna vill uppfylla. Vi tänker skaffa en friggebod till våran hamsteruppfödning.
Friggeboden är som en lekstuga… men ändå mer som ett minihus. Vi tänkte att hamstrarna kunde stå där och hela uppfödningen håller till där istället för i mitt hus.
Vi ringde och pratade med Bauhaous och frågade vad han rekomenderade till uppfödningen. Han kunde inte så mycket om hamstrar, men han sa att det nog skulle gå bra att ha hamstrarna där i ifall huset stog på en skuggigplats. Om solen blir stekhet en sommar dåg så blir ju huset som en bastu. Det finns ingen luftkonditionering men vi tänkte att om det som sagt stog i skuggan heltid så blir det ju inte varmt.
På vintern kan man sätta in en värmare där så att vi ska försöka hålla samma temperatur i friggeboden som i huset. Tänte bara höra med er vad ni tycker? kan man ha hamstrar i en friggebod? kan dom dö av Värmeslag eller av att det blir kallt? Isåfall, några förslag på vad man kan ha istället för en friggebod?
Vi vill ha uppfödningen i ett separerat "hus"/"rum" eftersom det börjar bli lite jobbigt att ta ALL plats i mitt rum. så..?
Dom kan dö av både värme och kyla.
Ni måste ha en ordentlig luftkonditionering på sommaren, samt element på vintern. Försök hålla en temperatur på hellt 15-20 grader.
Ni måste även ha en ordentlig isolering så det inte drar, då kan hamstrarna bli förkylda.
Värd på Choklad iFokus
En friggebod kostar väldigt mkt ^^
Som #2 säger så kostar den väldigt mycket samt att man måste ha någon stark och kunnig som kan bygga ihop den. Det är inte dte enklaste (har hjälpt en som byggt).
Värd på Choklad iFokus
#1 okej, tack så mycket! :) ska verkligen försöka ordna det. tror du bauhaous folket kan hjälpa en att "instalera" friggeboden med luftkonditionering, element och isolering?
det går väll att fixa till en friggebod? kostnaden är inga problem.
#2 haha aa (: men vi har hamsterkassa till uppfödningen så det är inga problem med pengarna. Hittade en friggebod för 4000 ungefär (:
#4 Du får prata med dom, annars kanske ni har föräldrar som kan hjälpa till?
Värd på Choklad iFokus
#5 jo precis ;)

Det som tillkommer är ju att ni måste ha el ut till friggeboden. Och kostnaden sen för luftkonditionering, värme, isolering osv kommer nog att kosta mycket mer än vad hela friggeboden kostar.
Själv hade jag inte velat ha mina djur där jag inte kunde höra dem. Om någonting händer så har man ju ingen möjlighet att veta om det. Hade känts lite otryggt tycker jag personligen. Även om man går ut dit varje dag så kanske det händer någonting när man precis kommit in igen och det är snöstorm ute och det tar tills dagen därpå innan man är ute och kollar igen.
Jag har min uppfödning ute i ett djurhus precis utanför mitt rumsfönster. Det funkar helt okej och det är skönt att ha djuren samlade på en plats utan att ta upp hela mitt rum. Min pappa var inte så överförtjust heller när det blev fler och fler. Det var ett förråd innan, vi fixade golvet som var lite trasigt och satte frigolit (stavning?) längs väggarna som isolering, sen satte vi tyg för så att de blev lite snyggt. Där e fönster, djur behöver dagsljus, och där är även ett element som håller värmen upp på vintern. Det är viktigt att där inte blir för kallt. Inte heller för varmt på sommaren men det har jag inte haft några problem med, har ett element som stänger av sig när det är visst antal grader och sätter på sig själv när det understiger den graden.
(Hamsterhyllan, längst andra väggen finns fönster, element och kanin/marsvinsburar)
Är det inte bättre att bygga en snygg bursektion till hamstrarna av en bokhylla eller liknande, och ha kvar dem inne? Om jag förstått rätt började ni föda upp i år, och jag kan tycka det går lite väl fort om ni redan har så många att det är jobbigt att ha dem inomhus.
#9 Jag?
Min hmaster dog i somras när hon stog i förtältet till husvagnen :(
Vi hade fem fläktar där inne, men en dag när vi var och badade så dog hon, så jag har inte mina hamstrar där det kan bli så varmt mer, men det är ju det jag tycker.
Så jag vet inte, men jag har för mig att det blir ganska varmt i såna ibland… :/
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#8 okej, tack för tipset :D ditt system är verkligen supersnyggt tkr vi, och verkligen en smart lösning på problemet.
Vi har tuvär ingen bod som redan står, därför ska vi köpa en "bod" nu då (: isolering, mm hjälper våra pappor oss med, dom har matrial och det där med frigoliten är hur smart som helst ju! ;D det är ju inte heller speciellt dyrt så… smart tänkt där! ;)
#9 ja, vi började föda upp i år. Vi började att avla då, men vi har/haft många många hamstrar före. Det som är, är att burar och allt tar himla mycket plats i rummet… därför tänkte vi på friggeboden eftersom det är vårat nya system och det blir lättare för oss. Våra föräldrar vill inte att vi har så mycket burar i rummet eftersom det tar sådan stor plats. Vi har pratat med andra uppfödare och dom tkr det låter suväränt
#10 Nej, TS var det till. ;)
#11 beklagar :(
vi kommer ha luftkonditionering, och så kommer vi ta in hamstrarna i "riktiga huset" ifall det blir för varmt/kallt. (:

Var noga med att kolla upp att isolering med frigolit räcker för att hålla värmen.. det är skillnad i kylan uppe i uppsala jämfört med skåne (tänker på att pixelmollan bor här i skåne). Ni kan nog ev. behöva göra en ordentlig isolering.
#15 okej, ja tack för att du sa det! ;) tänkte inte på det, men tror du att det skulle funka med värmen om man tar dubbla frigolit lager som isolering? (:

#16 det vågar jag inte svara på.. det kan ju helt bero på hur friggeboden är byggd och vilket material den är i osv.. det bästa är nog att fråga i butiken.
Tänk också på att om ni har grannar så måste ni bygga minst 4,5 m från tomtgränsen (eller få lov från dem att bygga närmare) men det har säkert era föräldrar koll på.
Lycka till med byggandet!
#17 okej, ja vi kan ju fråga på bauhaus. Vi lägger ner alla pengar som behövs, bara hamstrarna får det bra och varmt/svalt. (:
Tack

Det finns regler vad det gäller djurhus. Det måste finnas Fönster och lampa. och bra luft. Jag vet för vi fick underkänd för våra kaniner för några år sedan då vi hade dem i en park i små kaninhus. Vi fick såga upp ordenkliga fönster och sätta ditt lysse samt göra bra luft. Jag tror det är hårdare regler i dag.
Ja vi har ju inte lika kallt på vintern som längre upp i landet, och vi har sommar redan nu (djuren har varit ute på gräs i 2 veckor), vissa har fortfarande snötäckt. Lampa har jag också därinne, glömde jag säga.

Jag tycker det verkar rätt opraktiskt med djur i friggebod. Ska ni ha vatten och avlopp? Eller hur rengör man burar/leksaker/skålar/vattenflaskor annars? En annan sak jag tänker på, hampisarna vill ju komma upp och springa omkring, ska de göra det där i boden?
Mina älsklingar vill jag allt ha inomhus. Det låter som "stordrift" att ha så många smådjur att man inte får plats med dem hemma.

#21 det där med vatten och avlopp ordnar sig. det räcker med att ta med sig en flaska ljummet vatten och en ren trasa ut, och när man skall storstäda burarna tar man in dom. Kaniner, har man ju nästan alltid mer eller mindre utomhus, och de behöver inte mindre städning än hamstrar.
jag tycker att friggebod är en bra idé, men istället för att köpa en friggebod för 4000 och sedan greja med värme-el, ventilation och isolering som dessutom kan komma att behöva underhållas ganska rejält, så skulle jag nog ha satsat på att köpa en stabilare och bättre isolerad friggebod från början. jag vet att det finns friggebodar för ca 17 tusen. sådana är anpassade för att det skall kuna bo folk i, typ gäststuga. de för 4 tusen är mer tänkta som trädgårdsförråd tror jag.
en annan idé är ju att omorganisera lite i huset, så att man kan ha ett hörn eller till och med ett rum som är bara för hamstrarna. ofta så känns det som om man absolut inte har plats, och så går man runt och tänker ett tag på saken och får en massa idéer i huvudet varav vissa faktiskt går och genomföra.´
mitt bästa råd är att tänka mycket och fundera igenom alla idéér, och försöka komma på alla nackdelar och fördelar innan du handlar.

Mina hamstrar bor om i hela lägenheten och jag trivs att ha dem nära inpå mig
#19- ja det har du rätt i. Vi ska kolla upp lite mer om det där med regler. Sedan måste man ju prata med grannen. Måste man ha bygglov för att skaffa friggeboden?
#20- mm, precis :) hur varmt är det i skåne? här i uppsala är det idag lite småtrist väder, men i två veckor har det varit runt 20 grader så det har verkligen varit kanonväder! ;D
#21- aa, för vissa passar friggeboden sämre och för andra bättre. I vårat fall så blir det bättre eftersom vi är 2 stycken som driver uppfödningen. Vi är grannar då och eftersom hamstrarna står i Linneas hus och deras familj reser ofta så blir det bättre med friggebod, eftersom då slipper vi att hålla på att flytta burar mellan husen, och lämna ut nycklar, mm. För då har vi en varin nyckel till friggeboden och det är bara för emma att springa över till tomten och mata och fixa.
Vi kommer inte att ha rinnande vatten i stugan, men det är ju som #22 säger, det är bara att ta en balja med jummet vatten och en trasa så går det utmärkt. Vi tror det kommer bli bra. Bara man lägger ner mycket tid och pengar på den ;)
#22- Precis ;) jo… det är ju smart… vi har nu bara kollat i en katalog från bauhaus som är urgammal så vi vet inte riktigt om det huset finns kvar. Vi tänkte åka dit och titta på stugorna och prata med bauhaus folket och fråga dom om tips,mm. :)
Ang rastning av djuren så är de inget som säger att man måste rasta dom ute i djurhuset bara för att dom bor där, mina följer alltid med in (hamstrarna) men däremot kaninerna och marsvinen får antignen springa o leka ute på gräset, i boden på golvet eller i huset, vi har ett speciellt rum där dom brukar få springa. Tex när jag matar o klappar det ena djuret så springer det andra omkring på golvet. Och en massa andra aktiviteter, det varierar ju från dag till dag. Och Ja, jag har många djur men att kalla det "stordrift" tycker jag inte om. Jag hinner med alla mina djur utan att nån får lida, alla är tama och trevliga.
Ang städningen så är de inte så jobbigt att ta ut burbottnarna och spola dom med trädgårdsslangen eller inne i duschen , jag har inte rinnande vatten där ute i djurhuset så jag får ta in med vattenflaskorna, eller när de är varmt som nu använder en kran som finns på husväggen på utsidan, det är inte så himla jobbigt och omständigt.
Har man djur tycker man att det är kul att hålla på att pyssla och dona, då är inte det världens problem med att gå 5 m för vatten.

man måste inte ha bygglov.
okej (: vi har bestämt oss (förmodligen) för en friggebod som går runt 14000:-. Den verkar bra och vi håller nu på att spara lite pengar. (: tänkte göra sysslor hos grannar, men är det på något mer sätt man kan käna pengar? :P

Sommarjobb i sommar.. men 14000 kr är väldigt mycket pengar!
#28- aa, vet att det är väldigt mycket pengar, men det går att få ihop, ifall man värkligen vill ha något (: allt skulle bli så mycket bättre…. ^^
men väldigt smart med sommarjobb!!! :D
#27 Jag tycker det är onödigt att köpa en friggebod för så mkt pengar!
Måste ni ha hamstrarna i era rum? Kan ni inte ha dom i vardagsrummet, eller i nått annat rum?
Det är otroligt svårt att få sommarjobb om man är under 18. Är man under 15 finns det inte en chans. Min kusin (17 år) har gjort allt för att få ett sommarjobb men inte lyckats, alla vill ha över 18. Hon har testat i hela Stockholmslän.
Så att skaffa sommarjobb blir otroligt svårt, specielt när det är lågkonjuktur.
Värd på Choklad iFokus
#30- aa.. vi ska ju kolla mer och sen så får vi se ;)det lär nog dröjja isånnafall
#31- jo.. jag känner en som sagt att vi kan sommarjobba där när vi får tid ;)
Vi har kollat på 2 st olika "hus". (: en som är ett trädgårdsskjul (stavning?) och så har vi också kollat på en som är ett "skjul" där människor kan bo, som heter lillavilla.
Trädgårdsskjulet kostar 4000:- och lillavillan 11000 :- Vad är bäst? vad tkr ni hamsterexperter? :)
#33 lillavilla isånnafall.Trägårdsksjul blir för kallt och dragigt, isolering kostar massor också.
Värd på Choklad iFokus
Jag skulle ha tagit den där "lillavillan" om jag hade haft råd :)
Haha coolt namn, lillavillan xd
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#34 & #35- håller med er helt ;) även om lillavillan kostar mer så är det mycket bättre för hamstrarna och det är ju det viktiga :) vi ska skaffa isolering, kupé värmare och luftkonditionering. Vi ska försöka även att hålla samma temperatur som i "riktiga huset"
#36 Det är bättre om ni skaffar ett element istället för en kupé värmare. :)
#37 okej tack för tipset :D