varning ohyra
det verkar finnas mkt ohyra hos bla hamstrar just nu.
tycker jag var dag hör om fler å fler fall där hamstrar är drabbade.
köper ni hem en ny hamster så sätt inte in den i djurrummet direkt utan ställ den i ett annat rum i karantän.
vid köpet blås igenom djuret å kolla noga så inga småkryp finns i buren el på djuret.
fråga uppfödaren om den haft ohyra nyligen.
likaså om ni köper i butik.
vi måste hjälpas åt att få stopp på ohyran el minimera riskerna.
Jag har iochförsig inte hämtat en ny ahsmter sen jag hämtade Keyla för exakt en månad sen, men jag tog det säkra före det osäkra och blåste igenom Keylas och Klowns pälsar. Stackars Klown blev så rädd att han kissade på sig :(
Men båda hade fin och jämn rosa hud, utan prickar eller dylikt.
Värd på Choklad iFokus
Zheverez, bra med uppdatering. Det har ju dykt upp på utsällningar så alltid bra med en påminnelse!
Håller med helt. Ursäkta om jag tar tråden, men vilka är de vanligaste ohyrorna man kan få in i hamsterburen, någon som vet artnamn? Och någon som har en bild, eller länk till en bild som visar hur löss hos hamstrar ser ut, själva lusens kroppsform då?
På www.sva.se brukar det finnas mycket bra lättläst information.
Jag vet inte om det är något som är mer vanligt än någon annan ohyra. De som har blivit drabbade vet jag ju heller inte om de har haft samma art av ohyra heller. Finns ju några att välja på.
Tack så jätte mycket för informationen!

Dom ggr jag hört om ohyra på hamster har det rört sig om röda hönskvalster.. genomskinliga tills dom sugit blod, då är dom blodröda. väldigt små, påminner lite om en fästing - fast i miniformat.
Egentligen borde nån duktig skriva en artikel om detta. Hur man upptäcker ohyran, hur den sprider sig, om den kan föras över på människor och andra djur, hur man blir av med em osv… kan tänka mig att vissa som får dessa äckliga saker skäms och inte vågar berätta och får därför inga tips och råd. Vill verkligen poängtera att detta kan drabba vem som helst så ni behöver inte skämmas om ni drabbas
Jag tycker verkligen att det är synd att det ska vara ett sådant tabu om detta.
Tycker inte att det finns något att skämmas över, då jag tror att ingen "smittar" sina egna djur medvetet.
Håller med #7 att så länge det tystas ner kan vi heller inget lära oss. Bara för att man får ohyra betyder inte det att man missköter sina djur eller hygienen.

i dessa tider kan ohyran komma in med grönt man tar in.
vilda djur kan bära på både det ena å det andra.
skölj mkt noga allt ni tar in från skogen el trädgården.
jag dränker det jag tar in. lägger det en stund i en hink,lägger på ett fat som trycker ner bladen under vattenytan. tar sen upp å skakar av vattnet.låter det få rinna av innan det serveras till mina små sötnosar som älskar färskt grönt.
Måste fråga om detta sprider sig till andra djur och evt människor? Har en hund hemma..

vissa arter kan gå på hund.
människor går de inte så gärna på,ett bett el två kan man få men sen dör de el hoppar vidare.
är det fågellössen så är de ovanliga på hund.
man kan få in mkt via kläderna om man tex går över en äng el joggar i skogen.
så man bör nog vara lika försiktig som man är mot fästingarna och skaka kläderna när man kommer in efter tex en naturpromenad.
#11 Ok, tack för informationen ;) Ska kolla i Toels päls när vi blivit lite mer vänner =P
När jag köpte Majsan upptäckte jag att hon hade röda hönskvalster på sig.
Hörde av mig till djuraffären där hon var köpt och jag fick komma in för gratis behandling, så många gånger det krävdes.
Men det dröjde länge innan jag blev av med skiten!
Sanerade akvariumet och mitt rum flera gånger.
Till sist bestämde jag mig för att göra mig av med akvariumet och köpte en duna.
Då försvann ohyran efter en sanering.
Så antagligen trivdes den bättre där..
Det jobbigaste var alla betten jag fick…
Var prickig över halva kroppen, speciellt på benen.
Trots att det är 2-2.5 år sedan det hände, har jag fortfarande små ljusa märken kvar efter några av betten (väldigt känslig hud).
Alla kaninerna klarade sig dock från detta, det var bara hamstern (och jag) som blev angripen.