Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2762 ggr
yan85
0

Gles päls?! *titta*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu vet jag inte riktig om en frisk hamster ska se ut så här på huvet? ser lite glest ut tycker jag lr..?

blev orolig nu för jag har bara haft den i en vecka.. den blir 11 veckor gammal snart.

Gasoline
0

Ingen bild, men det kanske är bortskavt?

yan85
0

oj.. men här kommer den.

Gasoline
0

Nu finns iaf bilden i grundinlägger. Det ser ut som att den har bena =O

nonisaga
0

Den behöver bandsand (chinchilla sand). Så var min kompis robbar med men sen när dom fick Sand blev det bra.

yan85
0

jaha.. men tack så mkt! just nu har jag bara vitt doftande badsand ti den. så den behöver chinchillasand för att fixa sin päls? går d bra med vanlig Sand?

tacktack.. nu känner man sig lugnare iaf;)

nonisaga
0

#5 Vet inte om det går med vanlig men det jag vet e att chinchilla sanden .hjälper :)

[GeeGee]
0

Men du har/hade alltså Sand åt den?

yan85
0

jag har en sorts vitt badsand för hamstrar som jag köpte utomlands.. den skulle bara bakteriedödande o tar bort dålig lukt..

men ser inte att min hamster e så intresserad av att rulla sig i den..

kajsa_karin
0

Helst Chinchilla Sand det är det bästa

yan85
0

okay… tack:) ska nog köpa d imorn.. undrar var d e billigast bara.
bäst att köpa i större mängder ;P

Royalz
0

Det brukar bara finnas i kilo pris, så det blir inte billigare att köpa i större mängder.

yan85
0

går d bra med vanlig Sand? minns att du frågat nånting om badsand förr..

Royalz
0

Jo men då skulle jag anväda den som toalätt Sand och inte badsand :) Chinchilla Sand är jätte finkorning och passar bäst att ha som bad Sand och vanlig Sand som man köper i stora 25kg säckar passar bäst i toalätten.

Raja
0

Jag tycker riktigt fin chinchillasand funkar bäst till robbarna. Har haft lite grovre Sand från djuraffären men dom blev ganska "flikiga" i pälsen av den.

UlrikaD
0

Det går at köpa chinchilla-sand i säckar på 20kg också. Blir otroligt mycket billigare än att köpa i lösvikt. Men det beror ju på hur mycket man har användning för såklart.

Royalz
0

#15 Vart kan man köpa i säckar? :)

Här tar dom 49kr/kg Svin dyrt!

UlrikaD
0

Många zoo-affärer beställer åt dig ifall du ber om det. Jag betalar 365kr för 20kg WitteMollen Sand.

Lucyana
0

Där jag köper tar dom 29kr/kg Skrattande

yan85
0

aha, nu förstår jag. men du.. har du ett BAD med chinchilla Sand och en TOA med vanlig Sand inne i buren då?

kan hamstern skilja på d? om den kissar i chinchilla sanden får jag ju byta ganska ofta o d kan bli riktigt dyrt i längden,. lr? får man fråga om hur du gör? :) tacktack.

yan85
0

tack för tipset, ska höra med zoo affärer imorn:) vill helst ha 5 lr 10 kg att testa först.

yan85
0

får man frågar vart d e nånstans? ;)

ememem
0

I Lund tror jag jag köpte 2 kg på lösvikt för under 20 kr..

Lucyana
0

#21 I en zoo affär i Karlstad Skrattande

Royalz
0

Det är på Arken Zoo i Karlstad som dom tar 29kr/kg, köper där ibland när jag är i karlstad, men här kostar det 49kr/kg..

yan85
0

nu har jag haft chinchilla Sand hos honom i snart en vecka. första dagarna blev han lite bättre., men nu e d så igen o han rör inte sanden så mkt.. bara när han ska kissa o sånt.

jag försöker lägga in fler skålar med Sand o väntar några dagar till.. sen ringer jag djuraffären, men de brukar inte ha så bra koll, o jag har ju bara haft honom i 10 dagar.. :(

ZorroR
0

För 1,5 liter Fin chincilla Sand här kostar det 13 kr :) (st)

Nusse123
0

hm… så ser Zamir också ut ungefär… jag har alltid haft chillasand till honom, men nu har han börjat lukta illa och ser ut såhär.

Jag byter varje dag…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

ZorroR
0

#27: Den ser lite tunn ut, kan det vara att den inte riktigt får den koste det behöver?? Jag menar… tex hästar, om dom ej frå sin "braiga" mat så glänser ej deras päls ;)

N-D-U
0

sådär blir pälsen ibland när den är fet… Om du nyss smörjt hjulet så är det fett/olja som är i pälsen.

sätt in lite bad Sand så fixar det nog sig.

Imasy
0

Men är det inte en del som köper blästersand på Biltema typ, för betydligt billigare kilopris?

ZorroR
0

#3o: nää, inte ja ;)

UlrikaD
0

Den blästersanden på Biltema har de tagit ur sortimentet. Jag använder sandlådesand till mina guldhamstrar i deras toa-lådor. Men till dvärgarna som vill bada i sin Sand använder jag Witte-Mollen chinchillasan. Vare sig blästersand, sandlådesand eller hamstersand funkar ju bra att bada i.

Nusse123
0

#28 men vad behöver dom då? för jag menar Millie och min förra hamster Nusse dom klarade/klarar sig bra på detta… han kanske behöver något speciellt?

Mvh Maja

yan85
0

så hur e d med kosten? jag ger den fröblandning, lite färska grönsaker då o då.. o lite musli. den brukar inte få kött av mig bara.. kanske ska börja med d? lr behöver den vitamindropp kanske?

[BARABAZ]
0

Vitamindroppar kan man vara utan, bättre med bra mat. :) Sådant som kan göra pälsen fin är bl.a. vetegroddsolja eller vetegroddar, ägg och rapsolja. Lite olika vad som funkar bäst för varje individ.

Skulle det röra sig om allergi (titta noga efter skorv, utslag, illröd hud o dyl), så är ofta majs boven, så då kan man prova med att utesluta det ur kosten några veckor för att se om det hjälper.

yan85
0

jag tror inte d handlar om allergi.. han får ingen majs, kanske ibland majsflingor som han inte tycker om o aldrig rör. o hon från djurbutiken föreslog vitamindroppar i vattnet direkt..

men d e ju inte så att man måste ha vitamin för att den hamster ska va fin o må bra lr? ska låta butiken kolla honom imorn… :(

[BARABAZ]
0

Zooaffärer ska man ta med en nypa salt. Det mesta i droppform är C-vitamin, vilket inte tål dagsljus och därmed är tämligen värdelöst så fort det är ute ur flaskan. Naturliga bra c-vitaminkällor är broccoli och vitkål. Vitaminer, mineraler m.m. är det meningen att de ska få i sig via maten. Lider de brist på någonting är det fodret som måste kompletteras eller bytas ut, diverse preparat är inget bra alternativ till det.

yan85
0

mm.. tycker d låter/stämmer bra med d du sa. så jag skippade vitamin o använde pengarna till att köpa bättre chinchilla Sand istället.

detta ger jag ti honom just nu varje dag;

fröblandning med mest korn (väldigt lite solrosfrö)
lite vetepuffar, musli, bananchips, nåt hård torkad grönsak (orange o gröna)
nån bit färskt grönsak (sallad/tomat/majs/gurka)

behöver d kompletteras kanske? nåt som e bra för pälsen?

[BARABAZ]
0

Mûslin och bananchipsen är det noga att de är osötade, mûslin även utan salt. Till mina köper jag Axas Grynblandning. Brukar finnas i de flesta livsmedelsbutiker.

I stort sett tycker jag du verkar ge honom bra mat. Eftersom det är en robb tycker han säkert om små fröer också, t.ex. undulatfrö, eller från hälsokosthyllan; sesamfrö, pumpafrö, vetegroddar, hirs m.m. (bara inga bönor, de ska aldrig ges råa). Tomat vet jag inte om de behöver eller kan tillgodogöra sg så bra råa (någon som vet?), gurka är mer för att det är gott, det är i princip bara vatten. Majs, ärter, blomkål, morötter, vitkål och broccoli är inte dumt. Frukt är väldigt nyttigt, så är han bara inte lös i magen kan han få en hel del av det också. T.ex. färska bananer, äpplen, bär (jordgubbar, blåbär, hallon m.m.), vindruvor eller avocado.

Lollia97
0

Vet inte vad gles päls är :/

enbartmalin
0

Jag kan inte svara för Robowski då mina är väldigt fina. men min Fetsvans gerbil brukar se ut så lite då och då. Speciellt när han är nyvaken. Och är det som med honom så kommer det och går. Jag har dock en VÄLDIGT dyr Sand som gör att han ser ut så mer sällan.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Här är en bild. Jag tror dock där är så att han inte riktigt kommer åt att bada sig uppe på huvet.

Hälsningar Malin

Mirzadancing
0

Jag köper  chichila Sand , City  Gros,  Arken Zoo i växjö tkr attt dem är lite ,, jag vet inte hur jag ska säga detta men dem är lite för snåla mot djuren där . och sånt ? :(

chocolate98
0

vad gullig din hamster var med mittbena!

yan85
0

hej igen.

ville bara tacka alla som har hjälpt till o kommit med värdefulla råd^^ jag köpte 1 kg chinchilla Sand av den dyrare sorten (50kr/kg) o d hjälpte verkligen!! kanske ska kolla om d finns att köpa i större mängder senare..

men titta så fin päls han har fått nu på bilden.
skönt att veta att han fin o frisk nu, tack alla.

glad påsk på er^^

Gasoline
0

#45 Vad kul att det vart bra till slut =)

enbartmalin
0

#45 Se där då har h*n samma problem dom min gerbil ju :)

Hälsningar Malin

nonisaga
0

#45 så fint och bra det blev :)

Nusse123
0

och så har det blivit bra för min Zamir också… fast för han är det lite till och från… ibland har han liksom en "bad fur day" Tungan ute

Mvh Maja