En "par" fråga
Hej jag äger inte själv en hamster men min mossas gubbes son har fått en. Den är väl.. 6 veckor eller något. Liten dvärghamster. Min tummes längd eller något. Jätte fin.
Men jag kom å tänka på de där med djur uppmanningen om gnagare. Att inga gnagare förutom guldhamstern bör vara ensam. Så kanske borde jag ta till mitt hjärta och försöka skaffa den lilla honan en vännina?
Ville veta vad folk som har hamstrar säger. Ensama eller kompis. Vilket tror ni får dem å må bättre och vad är ert råd?
Ingen som kan svara mig om det är så att den försummas utan vän eller om det är ok?

Är den uppväxt utan en rumskamrat och den verkar må bra utav det så kör vidare på det.. men har den levt tillsammans med en annan så brukar de helst vilja ha en annan.
Jag har en liten dvärghamster på 5 månader som trivs bra ensam, dock bodde hon ensam i djuraffären jag köpte henne ifrån, så det beror lite på om de bott ihop med någon innan.
ok.. för pojken hanterar inte över mycket med den heller. Den sover mest i buren men är jätte glad när jag använder dne som substitut för mina råttor. Skoj att springa omrking. Men ja.. Hans pappa har bestämt sig. "Mot dju affären!" samt köpa redig hamster mat. Den har fått något konstigt Foder.
En sak att tänka på är att vi människor aldrig kan ersätta det sällskapet en artfrände kan ge. Dessutom så står det ju i lagen att djur som vill ha sällskap ska ha sällskap, bortsett ifrån guldarna då.
Men med undantag de som inte kan leva med en annan artfrände då så att säga.
Vilken typ av dvärg är det ni har köpt?