Uppfödare/Uppfödning
Skulle vilja höra lite åsikter om när man kan säga att man är en uppfödare.
Håll god ton!
Värd på Choklad iFokus
När man har haft en kull så, fast detta kallar vi uppfödning fast vi inte fått en kull än :)
Enligt mig är man uppfödare när man:
- Tar regelbundna kullar (för det krävs mer än en hona, för att inte avla sönder djuren. Man bör även ha mer än en hane, för att kunna hålla uppfödningen vid liv).
- Man bör ha erfarenheter om hamstrar, ha tsgit ett par kullar tidigare.
- Man bör ha ett brinande intresse för djuret i fråga
- Veta mycket om arten man avlar på och vad som är bäst för djuren i olika situationer
- Kunna ta djuren till veterinären n'är det är skadad/visar tecken på sjukdom. Alltså: Man ska ha råd att ta djuret till vetten samt kunna åka när det behövs
- Kunna åtmintonde lite om artens genetik, vilka färger som kan paras med varandra osv.
- Sätta djurens behov före ens eget i vissa situationer
- Har ett mål med aveln, inte bara avlar för att avla.
Har säkert glömt någon, men det återkomer jag med ;)
Värd på Choklad iFokus
Jovars det är mycket mer än vad jag sa 

Jag tycker man kan kalla sig uppfödare när man avlar relativt regelbundet och när man har ett mål med sin avel, ungefär. (:
Jag tycker att man kan kalla sig uppfödare när man bestämt sig för att börja föda upp ett djurslag och brinner för det man gör. Jag tycker det räcker med att ta ett par kullar per år för att kalla sig uppfödare, hamstrarna är ju faktiskt familjemedlemmar och bästa vänner - inte bara för avel. Tar man bara en kull kanske man mest har provat på att vara uppfödare, men fortsätter man att ta kullar några gånger om året och tycker att man tillför avkommorna någonting, såsom ett bra temperament är man uppfödare enligt min mening. :)

# 2 Ett mål med aveln är nog det viktigaste. Flera hamstrar och regelbundna kullar är mindre viktigt. Du behöver ju inte vara uppfödare för andra utan kan ju ta kull för att själv komma vidare i sina mål. Bara för att man föder upp kull på kull på kull så tycker inte jag det automatiskt innebär att man är uppfödare om man nu inte har ett mål i sikte.
#6 Nej det är klart, tack. Ska lägga till det i listan :)
Värd på Choklad iFokus
Jag tycker man har är en uppfödare när man tar kullar regelbundet. Hur man sköter djuren eller vad man har för mål tycker jag inte spelar någon roll (om man är uppfödare eller inte). Det finns bra och dåliga uppfödare. Det är min åsikt.
Även om man så bara har fått en kull så är man ju uppfödare till den kullen, sedan finns det väl olika sorters uppfödare, de som tänker och planerar lite mer, de som bara tycker det är kul och de som inte har en enda aning.
Men för att säga att man har uppfödning så krävs det nog lite mer.
#9 Håller med. Det skulle kunna jämföras med författare. Det finns massor av människor som har skrivit en bok. De är författare till just den boken, men kan man verkligen kalla dem författare i stort? Tycker inte det. På samma sätt som jag inte är rörmokare bara för att jag har skruvat isär rören till diskhon i köket och gjort ren dem.