Hamsterköpartankar.
Hej,
jag går i hamsterköpartankar och har nu en del frågor inna köpet.
Jag har bestämt mig för en korthårig guldis(Hona) och jag har läst massor om dom och kollat hur ni här på forumet har det med burar och likande.
Nu undrar jag hur det är med tempreaturen innomhus, vad är bra för en hamster?
Jag tänker ha en sandtoalett, undrar om dom även behöver ett sandbad och hur ofta man ska byta sanden i respektive?
Hur ofta ska man städa hela buren?
Och hur är det med musik, reagerar dom på nån speciell musikstil eller vänjer dom sig vid det man spelar? (Jag vet att man ska undvika höga ljud)
Jag bor utanför södertälje och undrar om någon av er har en kull med korthåriga till salu eller om ni vet en bra djurafär jag kan köpa ifrån? Eskilstuna, Strängnäs, Södertälje, Nyköpnig och Stockholm i viss mån har jag "tillgång" till.
Hur stor risk löper man att tex bli smittad av nått från en hamster i en affär som kommer från grosist?
När det gäller buren har jag tänkt mig en Duna eller Samlarlåda, men jag undrar nu hur hög den bör vara?
Är det nått anant ni kommer på som jag kanske bör tänka på?
MVH Emma
Nu undrar jag hur det är med tempreaturen innomhus, vad är bra för en hamster?
Vanlig rumstemparetur, men något känsliga för drag.
Jag tänker ha en sandtoalett, undrar om dom även behöver ett sandbad och hur ofta man ska byta sanden i respektive?
När den blir skitig, hellst plocka ur det som blir, när det blir.
Hur ofta ska man städa hela buren?
När den blir skitig, ca 1 gång i veckan
Och hur är det med musik, reagerar dom på nån speciell musikstil eller vänjer dom sig vid det man spelar? (Jag vet att man ska undvika höga ljud)
Jag tror ljud är ljud för dom, dock är dom ju som alla andra djur kännsliga för basen, och tex solon i rock n roll är nog itne så skonsamt ;)
Jag bor utanför södertälje och undrar om någon av er har en kull med korthåriga till salu eller om ni vet en bra djurafär jag kan köpa ifrån? Eskilstuna, Strängnäs, Södertälje, Nyköpnig och Stockholm i viss mån har jag "tillgång" till.
Finns många runt de trakterna, gå in på annonssidorna här.
Hur stor risk löper man att tex bli smittad av nått från en hamster i en affär som kommer från grosist?
Förstod nog inte riktigt, men du blir nog inte smittad av något iaf, större är risken att hamstern inte är riktigt frisk.
När det gäller buren har jag tänkt mig en Duna eller Samlarlåda, men jag undrar nu hur hög den bör vara?
Höjden har ingen direkt betydelse, men du ska ej ha tex fågelbur då hamstern glättrar längst upp och släpper - den gör sig illa med andra ord.
Är det nått anant ni kommer på som jag kanske bör tänka på?
Inte vad jag kommer på, det är enklare med frågor. Tänk dock på att en hona löper var 4de dag, och att de då kan ha en spec lukt (vissa har det och vissa inte, har aldrig känt lukten, så kan ej beskriva den)
Kul att du funderar på hamster! :)
Vad du än gör köp INTE från Luna Zoo i södertälje. Om du ska köpa från djuraffär så rekomenderar jag Djurmagazinet i Nyköping istället. Finns två uppfödare vad jag vet i Södertälje, men ingen av dom har bebbar planerade på ett tag. Ulltussen fick barn i slutet av januari och Curlys är mitt i en flytt.
Kontakta Zheverez här på iFokus, hon föder upp korthåtiga och ska dra ner på sina ahmstrar pga. av sjukdom. Hon bor i Järfälla.
Jag har en kull planerad, fast den komemr vara leveransklar först i slutet av Juni. Bor i Gnesta förästen.
Mina bryr sig inte om musiken, vare sig det är typ hip-hop elelr metal.
Ca 20 grader brukar vara bra för hamstrarna.
Jag tycker dunorna är bättre än samla, även om dom är något dyrare. Men dom håller bättre och man har möjlighet att kika in till hamstern.
Köp inte första bästa hamster utan välj med omsorg.
Lycka till med ditt köp! Kram!
Värd på Choklad iFokus
#3 Jo, har själv köpt två djur därifrån vilket jag ångrar.
En hamster som var dräktig, tre månader gammal. Dog efter tolv dagar hos mig, när ungarna var en vecka gammla.
Och en kanin, dog efter tre månader av okänd anledning. Usch!
Värd på Choklad iFokus

Hej! Kul att du funderar på hamster. Som Ebba skrev ska jag flytta snart, men planerar att ta nästa kull i slutet av april/början på maj. Dock föder jag endast upp långhåriga guldar. Har en hel del fakta på min hemsida www.annashamstrar.zoomin.se
Lycka till!
Jag eller igentligen är det vi (min kille o jag) som vill ha en korthårig då jag inte gillar när det år långt på siderna o så. Men är det bara hanar som får det? Hur stor skillnad tror ni det är allergimässigt mellan kort och långhårig?
Jag ska inte ha en hamster akut nu. Vi vill kolla läget men hittar vi en som känns rätt så tror jag att vi kan skaffa. Tänkte så att ni som föder upp och kontaktar mig vet det.

Hej! Ja honorna får endast som små tofsat på rumpan. Allergimässigt vet jag inte, har bara hört att allergiker ska ha lättare med hamstrar som är rex (dvs krulliga morrhår och lite lockig päls), men detta är inget som jag har någon erfarenhet av.
#6 Finns det misstanke om allergi, eller varför undrar du?
Hårlag spelar ingen roll, det finns inga säkra kort som alla allergiker tål. Bättre i så fall att be att få låna hem en hamster ett tag och pröva.

Som Barabaz ovan skriver så är det ju päls vilket hårlag de än är. Och finns det allergi i familjen så kan man lika gärna vara allergisk mot hamsterns spån. Då finns det i och för sig alternativ som skulle kunna funka. Men det är ju tråkigt om man köper hem en liten kamrat och så måste man lämna ifrån sig den. Bättre om man har möjlighet att prova först.
Ja killen är allergisk, men han har varit i kontackt med en korthårig hamster innan utan att reagerat. då satt ha nbrevid buren hela dagen och gosade lite med den. Så vi tror inte att det kommer vara nått problem. Detta är ochså en av anledningarna till att vi vill ha en korthårig då han redan vart i kontackt med en. Kan ju lägga till att han åt bredvid så han utsattes mycket för hamstern.
#11 Det är för kort tid för att kunna avgöra, minst en vecka skulle jag vilja påstå behövs för att vara säkra. Min mor är allergisk mot hamstrar, och till och med hon klarar av en dags hamsterumgänge utan några symptom. Givetvis är det upp till er om ni vill chansa, och det är inte alls ovanligt att man tål vissa djurslag men inte andra. Däremot är det som sagt inte hårlaget som styr.
Tänkte Putta lite o sen kolla om det finns någon i närliggande område som kan tänka sig att låna ut hamster.
Har själv alldrig haft gnagare me najg har haft både undelat och papegoja har haft kontackt med mycket olika djur som liten så jag är inte helt handfallen.

#15 mina får komma ut ca 2-3 ggr varje dag på kvällen i ca 15 min per gång.. :) Dom får springa fritt på golvet under uppsikt :). I värsta fall så kan den kissa i soffan, men har aldrig hänt mig :)
**Nu undrar jag hur det är med temperaturen innomhus, vad är bra för en hamster?
**Normal rumstemperatur, runt 20 °C.
**Jag tänker ha en sandtoalett, undrar om dom även behöver ett sandbad och hur ofta man ska byta sanden i respektive?
**Byt sanden vid behov, ungefär varannan dag. Jag har toalett och bad gemensamt.
**Hur ofta ska man städa hela buren?
**En gång i veckan är lagom.
**Och hur är det med musik, reagerar dom på nån speciell musikstil eller vänjer dom sig vid det man spelar? (Jag vet att man ska undvika höga ljud)
**Det spelar nog ingen roll vad för musik som spelas, bara volymen inte är för hög.
**Hur stor risk löper man att tex bli smittad av nått från en hamster i en affär som kommer från grossist?
**Jag vet inte om hamstrar överhuvudtaget kan överföra smittor till människor. Men du kanske menade till andra djur? Jag tror inte risken är så stor.
**När det gäller buren har jag tänkt mig en Duna eller Samlarlåda, men jag undrar nu hur hög den bör vara?
**Enligt jordbruksverket tror jag det är 30 centimeter som gäller, inte helt säker dock.
jag har en kh till salu i stockholm. Varför vill du låna? orkar inte läsa allt hehe :P
Annars om det är så att du inte är säker på att du tål, så kan du säkerligen göra ett avtal med säljaren att du kan lämna tillbaka hamstern innom en viss tid om det mot förmodan inte skulle fungera.
# 18
Ja killen är alergisk och vi är rädda att han ska vara alergisk mot hamster. Vad är det för kh du har? färg, ålder o kön?
En negativ sak är ju att han inte tål pollen så nu reagerar ha nju på det. så det kan ju skapa en reaktion som ananrs inte finns.
Ja jag har kontackt med Zheverez som erbudit sig att ta tillbaka om det inte fungera. Försöker nu ta reda på om hon har honor.
#20 Jag är också pollenallergiker, och jag skulle rekommendera att ni i så fall väntar med hamster tills säsongen är över, annars kommer ni ändå inte bli mkt klokare vad han egentligen klarar av, och det blir jobbigare att lämna tillbaka hamstern ju längre ni har den.
#21 Jo det är sant. Blir ju svårt på så sätt. Ska diskutera det hela med honnom. Vill ha en nu men man måste ju tänka på hamsterns bästa.
Vet och så att vi vill ha vissa färger mendans andra inte men jag kan ju inte säga namnen på färgerna. Men får se är fortfarande intreserad av att låna eller köpa. Men ska ta o sätta in honnom i situationen ordentilgt.
Jag är den ansvarige då jag är den som läsert mest om hamstar och har tidigare erfarenheter om att ta hand om djur alldreles själv.
min hona jag har till salu är dove kh, o ca 4 mån.
Ohhh vad fin hon är! Nu var man lite sugen. Men ska först o fränmst kolla hoss zheverez eftersom att hon endå sak till dom krokarna jag bor i och vi har pratat lite mer. Väntar på att hon sak mejla bilder så vi kan se vad hon har för färger. När vi sett dom vet vi. =)
oki doki :) hör med henne först ^^.
#25 Är så otroligt sugen på denna hamster, det vet du! "Synd" bara att jag vill ha en bebis denna gång, och synd att jag inte får ha två, för då hade hon försvunnit ur dina ägor direkt =P
#25 haha ja hon är så underbar, kan tyvär inte behålla henne och försöker hitta perfekta hemmet till henne :).
#29 Hoppas verkligen att en sådan söt tös som hon får ett bra hem, iof önskar väl jag alla djur det, men men… Hon är spec, det känner jag på mig!
#30 hihi ja hon är väldigt speciell^^ jag önskar också att alla djur får bra hem :) och alla människor :).
#32 okidoki :)
#34 vad kul, vart det från Eva?
Vad roligt! Bilder! 
Ja jag jobbar på det. men hon är inte still så jag ska hämta systes kamra då den kanske ka nfå en bra bild. Hon ska heta Penny.
Hon har jobbat hela nattoen och grävt och försöker klättra på väggarna. Hon sov ett tag i doaletten och kissade i sandbadet varfå hon grävde runt i det. Någon som har tipps på hur man lär henne vad som är vad. Elelr kommer hon förstå det?