Sjuka hamstrar
Hej!
Igår dog en liten guldhamster 5 min efter jag upptäckt att den var dålig! :\ dvs detta gick extremt snabbt!
Hon hade tappat päls på vissa ställen, speciellt vid frambenen och runt hals & nacke. Magen var kletig.
Idag såg vi att hennes ena syster även hon har tappat päls på nästan hela frambenen och halsen, och bakom öronen, men hon verkar inte må speciellt dåligt än..
De var/är väldigt unga, ca 4-5 veckor tror jag.
Hjälp! Vad kan detta vara? =/
/Karoline.
Ring vetrinären , !

det kanske är ohyra det hadde min förra hamster men den dog efter ett tag , men inte för att den hadde ohyra ,,,,,, har din hamster varit vid något dammigt/smustigt ställe?? elr har den nosat på någon katt/hund sak som har används av en katt erl hund för då är det säkerligen ohyra och då ska du bara åka till veterinären å få någon medecins så blir att bra igen : D
men om du har gett den något som inehåller mjölk så kanske denn är alärgisk mot mjölk
Eftersom hon som dog tappade pälsen över en dag så kan det väl inte vara ohyra? Inga spår av svarta prickar
Inga katter, inga hundar..
Nope.. inget sånt heller.
Detta är alltså inte en vanlig hamstersjukdom?
/Karoline.
Aldrig läst om nåt liknande tidigare. Du bör åtminstine rådgöra med en hamsterkunnig veterinär.
Det kan inte vara ohyra och/eller wet tail? I wet tail så blir ju baken blöt, det smittar väldigt lätt och sjukdomstiden är väldigt kort (bara någon/några dagar) innan de dör. det kan orsakas av stress och är vanligt bland djuraffärshamstrar eller hamsterungar.
Kamillah: Ah det var nog det kanske! Uscha! Tack för ditt svar!
/Karoline.