Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1657 ggr
[findusen]
0

Hamster som äter upp sin egen mage?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick höra av en vän vars syster köpt en hamster av mig att hamstern dött, endast 7 månader gammal, och att han ätit sig in i sin egen mage. hon hade hittat honom med huvudet i inne i den blodiga magen. låter sjukt makabert!

har tagit 2 kullar på hans föräldrar och det är inget jag hört om innan, har själv sparat hans syster som är hur glad och pigg som helst.
jag hanterade hennes hamster jättemycket just för att hon skulle ha honom och han var hur snäll som helst. men sen när hon haft honom ett tag blev han bitig och slängde sig på rygg och ville inte alls bli upplockad, vilket jag tycker är märkligt eftersom han var mer hanterad än syskonen och dom var hur snälla som helst…(har ju som sagt sparat en abv ungarna själv)

kompisen som berättade detta sa att hon haft två hamstrar som gjort såhär förut oxå.

nu undrar jag: varför?! någon som hört talas om detta innan?

[GeeGee]
1

Men usch vad hemskt det låter. Mår ju illa bara man tänker tanken.

Jag har aldrig hört detta men berätta gärna någon om ni vet nått!

Bulba
1

Kanke beror det på stress eller dålig mat?

[findusen]
0

#1 ja jag är glad att jag inbte hittat någon av mina hamstrar på det viset :S

#2 kan ju vara något sånt.. men kompisen ger nog samma mat till sin hampis som är från första kullen (alltså syskon till den nu döda hampisen, fast inte kullbror) och han är nu lite över året…
det är ju vuxna människor som haft hamster innan (visserligen har båda barn) men dom borde ju inte göra hamstrarna stressade tycker jag =/

Millie
0

Gud vad hemskt :S Aldrig hört talas om att den äter upp sin mageFörvånad

Du sa ju att hamstern inte va så tam hos henne.. Kanske behandlade den fel?

[findusen]
0

#4 har svårt att tro det då hon haft massor med hamstrar innan…. och hennes syster då, min kompis, har ju en hampis från mig som är supertam och hon kunde inte heller hantera sin systers hamster :S

misstänker att han inte mådde bra av nån anledning och därav sitt sura beteende och ja, nu detta….. :S

kan ju tillägga att min kompis är 30år och hennes syrra, vars hamster dog, är 23 el 24år tror jag.

Millie
0

#5 Okej.. Då är det nog inte så troligt att den är felhanterad..

Usch, hoppas det inte är så många andra som varit med om detta..

[findusen]
0

#6 kan ju inte säga att det inte är så, såklart. men jag hoppas verkligen inte det! och jag tror ju inte att det är så..

samtidigt som jag hoppas att ingen varit med om detta hade jag hoppats på att någon hade haft ett bra svar…… =/

Millie
0

#7 Ja, kunde ju vart intresssant o veta..

aliciia
0

Usch :/ låter inge skoj, undra vad det som har hänt,

förlåt om jag frågar, men var huvudet innuti kroppen.. jag får det inte att gå ihop /=

[findusen]
0

ja, jag har inte sett det själv, men han ska tydligen ha ätit utifrån magen och in liksom… från päls och hud och in bland organen.. =S

fick detta beskedet av min vän:

"Har tråkiga nyheter också, syrrans T-S är död. Han hade ätit sig in i sin egen mage och M hittade honom med huvudet inne i sin blodiga mage :(
Han kan inte ha mått bra, säkert därför han var så sur. Vet du varför de gör så?? Jag har själv haft 2 hamstrar som dött så genom att äta sin egen mage………..fattar inte varför de gör så…………"

kajsa08
0

Aldrig hört talas om…så hemskt, och konstigt framförallt. Låter inte riktigt riktigt.

Jag har inget svar, men som sagt, det är som jag tror att det inte är sant.

Ring en vet och kolla om hamstrar kan ha det beteendet! Obestämd

[findusen]
0

#11 sant bör det vara om hon skriver så till mig, ser ingen anledning till varför hon skulle ljuga? =/

kan inte vara någon form av mask, parasit el liknande som kliar inuti magen som gör att den vill tugga bort det jobbiga?

kan ringa vet imon el så och höra.. känns inte alls kul med tanke på att jag fött upp lillkillen =(((

Imasy
0

Usch, har inte kunnat vara en trevlig upplevelse! :(

Men samtidigt, borde de inte känna smärta och sluta bita på sig själv innan de ens kommit så långt?

Tycker ju ändå att innan de har kommit så långt att de börjat tugga på de inre organen borde de väl ha blivit slöa av blodförlusten om inte annat?

Har aldrig upplevt något sådant själv och aldrig hört talas omdet tidigare.

[LoveNasse]
0

Vad hemskt! :O

[findusen]
0

#13 ja jag vet inte.. han va väl besatt av att fortsätta… vet inte om han var inne på själva organen o gnagde, men det var den närmsta förklaringen jag kunde komma för att visa på att han kommit in i magen^^

har sökt på google och här utan att hitta något om det så det verkar ju inte vara en vanlig företeelse…. får ta o ringa vet imorn o höra vad dom säger..

Linda3046
0

#13. Hörde någon gång om en man som högg sig själv i magen så att massa inre organ kom ut, han var drogpåverkad. Det tror jag knappast denna hamster var men han måste ju ha varit i ett väldigt konstigt tillstånd :/ Ush.

Men djur som t ex fastnar med foten i något (typ en fälla) kan ju gnaga av sina ben i ren desperation. Kanske något liknande här?

[BARABAZ]
0

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Rent logiskt så torde det om det är sant bero på att något inne i magen gjorde fruktansvärt, fruktansvärt ont. Om det har hänt flera gånger så är det något hon gör fel, eller något hemma hos henne/i buren hon använder som inte stämmer. Kan inte tänka mig att det skulle vara en slump, skulle i så fall motsvara att vinna högsta vinsten på Lotto 2 ggr i rad eller liknande. Om detta hände nyligen är det bäst att låta vet eller SVA obducera.

nonisaga
0

Usch så hemskt, men brukar inte hamstrar äta upp / bita av kroppsdelar som ej fungerar? har för mig ngt sånt…..

Sara87
0

Låter oerhört vidrigt :S Om det är sant så verkar det ju väldigt otroligt, att det dessutom hänt flera av hennes tidigare hamstrar? Hmm..

[GeeGee]
0

Det låter ologiskt då man svimmar av för mycket smärta. Likadant så borde man dött av blodförlust innan man kommit ändå in i magen. Men jag tror ju inte heller att din kompis ljög.

Så frågan återstår: varför och hur?

Avions
0

Tror det har varit ett litet sår som den har slickat upp så det blir öppet till bukväggen. En infektion gör att det blir en stor sårhåla…

MangoPeperoniOwner
0

usch vad hemskt! :O Men kan det inte vara något i buren som tidigare inlägg sa?

hidianan
0

Nej ush.. det här låter verkligen osannolikt och om det är sant, stackars hamster :(

vekan
0

Vad otäckt. :( Kanske kan det vara som #21 säger. Kanske magen kliade eller gjorde ont.

Shjimm
0

#21 men även om detta är orsaken, hur kan det komma sig att fler än en hamster hos samma ägare råkat ut för samma sak? det verkar ganska misstänksamt om ni frågar mig Förvånad

UlrikaD
0

Har heller aldrig hört talas om någonting sådant här. Om det hade hänt någon en gång så hade jag trott att det var en udda, makaber händelse. Men om det inträffat fler gånger hos samma person så måste det ju vara någonting som är allvarligt fel. Då är det ju inte hamstern det är fel på utan någonting i omgivningen. Om det är någon smitta, fel hantering eller vad det är har jag ingen aning om. Men att någonting sådant här skulle hända en och samma person flera gånger är så otroligt osannolikt. Jag hade sänt hamstern till SVA för obduktion och innan man fick reda på något svar överhuvudtaget inte släppt in något mer djur där.

Adina
0

Usch, vad hemskt..

dragonstar
0

Han kanske hadde problem med magen? Men det låter hämskt. =(

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Zheverez
0

uch låter obehagligt,ryser

kanske hade den ont nånstans el ohyra. mask kanske.

hundar kan ju av stress tugga sönder sina tassar. kanske nåt liknande med hennes hamstrar.

smiff
0

Tror lite på det # 17 sa.. Att det var något som gjorde riktigt fruktansvärt ont i magen så att den ville bli av med det onda och började gnaga utan att tänka..

Shjimm
0

kom att tänka på en sak som jag hittade när jag letade efter medel mot ohyra och skadedjur. det finns eletrisk skadedjursgrej som skickar ut ultraljud och höga frekvenser som även gnagare hör. risken finns ju att ägaren eller någon nära granne har.

[PixelMollan]
0

Jag hade obducerat eller hur de stavas. Speciellt om de hänt tidigare! Själv aldrig hört talas om det.

Gasoline
0

Men oj, vad extrem. Kan inte ha varit en rolig syn., Stackarn…

[LoveNasse]
0

Det måste vara att hon gjort något fel, med typ inredningen som många säger om de thänt flera gånger :O