Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 681 ggr
N-D-U
0

Rätt köpare ? ;o

Hur kan man veta att man säljer sin hamster till rätt köpare om man inte har möjlighet att träffa köparen ?

råd behövs ? hur ska man veta att man gör rätt…

Royalz
0

Vadå inte har möjlighet att träffa köparen? Man träffar ju köparen när man säljer hamstern. :)

N-D-U
0

ja men om man ska transportera :)

Ebba-A
0

#1 Men det kan ju vara så att man får hamstern transporterad från uppfödaren till köparen från en annan person. Då träffar man ju inte köparen.

Fråga massor frågor om hamstrar (så du märker vad h*n kan) . Dra dig inte för att fråga frågor om personen (t.ex. hur h*n bor, familjen, vad hamstern ska användas till, andra djur etc.).

Verkar något konstigt eller misstänksamt så sälj inte. Även om det kan vara svårt att få alla sålda då.

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

Man pratar väll med köparen i telefon först om man inte har möjlighet att träffa personen. Men även fast personen verkar låta toppen så vet man ju aldrig.

N-D-U
0

#3 åh tack för tipset! det sla vi absolut göra!

Ebba-A
0

Glömde skriva att du ska begära att du och köparen ska ha kontakt och att h*n ska höra av sig om han ska sälja/omplacera djuret.

Värd på Choklad iFokus

N-D-U
0

okej.. ja det är ju bra :)

kajsa08
0

Men det är bra om det är vice versa också. Om man själv köpt en hamster från en uppfödare och skickar info om hur hamstern mår och hur det går så är det kul också med feedback från uppfödaren tycker jag. Eller vad säger ni? Har råkat ut för det, inte kul…

N-D-U
0

oj,,, aa…

N-D-U
0

oj,,, aa…

Odette
0

Tror att det viktigaste är att man får prata lite ostört med ev köpare, bara höra (som ovan redan nämt) kanske lite hur personen bor, om de har fler djur, vad de har för "syfte" med köpet osv. Då är det lättare att bilda sig en uppfattning om hur hamstrarna man säljer kommer att ha det, lättare att bilda sig en uppfattning om köparna i fråga :-)
Sen får man nog alltid ha i åtanke att mycket kan låta bra, fast det inte alltid är det. Så det gäller att kunna läsa lite mellan raderna ibland, men oftast så brukar det ju märkas ganska fort om en person är oseriös..

Ett stort plus tycker jag, både som köpare/säljare- är att man båda visar engagemang vad gäller frågor ang djuret, jag tycker det känns tryggt när köpare frågar mycket. Då kan man avgöra om köparen frågar av intresse och nyfikenhet för att den vill veta mer, å det känns ju alltid lite tryggare än om någon ringer å säger "hej, såg att du har hamsterungar- när kan jag hämta den?" *lol*

Och som köpare brukar jag vilja fråga en hel del själv också- för att kunna avgöra huruvida jag tycker uppfödaren vet vad den håller på med eller inte.

Kan man inte träffas IRL innan man köper/säljer djur så är telefon det bästa tycker jag. Å djurfolk brukar ju oftast vara väldigt trevliga å pratglada ;-)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_