Skadad dvärghamster
Hej. Jag är ny här, gick med för att jag behöver hjälp.
Vår sons lille dvärghamster utsattes idag tyvärr för det värsta man kan vara med om: han blev trampad på. Av misstag naturligtvis.
Frågan gäller om han verkligen är så svårt skadad som jag först befarade. För direkt efteråt låg han ner på golvet (ursäkta ordvalet) helt platt. Men strax senare kröp han ihop och linkade iväg.
Direkt i buren gick han till matskålen innan han till slut kröp in i sin koja. Sedan dess har han varit ute och fått vatten.
Han ser trött och omskakad ut, men han lever. När han rör sig så linkar han, vilket vi känner igen sedan han trillat ned från sin balkongbur två gånger. Efter de bägge gångerna har han fått vila ifred någon vecka och sen har han kommit ut som vanligt igen och varit lika glad som alltid.
Men tror ni att han är så pass skadad att han behöver avlivas? Han är ca 2 år och hur social som helst.
Vi är verkligen extremt sorgsna, för lillen har blivit som en familjemedlem.
Tacksam för alla svar.
Menar du att han är vingligare än förut eller att han beter sej normalt?
Ta upp honom och kläm lite på tassar och mage och se om han reagerar på något. om han skriker till när ni rör någonstans skulle jag ta honom till en veterinär så fort det gick och låta dom avgöra vad som är bäst

oj… man kanske kan känna lite på honom om något är skadat, trycka lite lätt och känna på mage m.m? annars vet jag inte riktigt
Jag tror helt klart att det är bra att ni tar er till vetrinären, det kan ju vara något brutet och så som ni inte märker just nu.
Eh, han vinglar inte. Men när jag såg honom i buren så såg han lite "tröttare" ut än vanligt i ögonen. Han har inte skrikit när jag bar honom och lät fingrarna glida lite "hårt" över kroppen.
***, jag hoppas han klarar sig bra. Han verkar ju vara lite av en överlevare.
Tack för svaren, fortsätt gärna.
Tänk på språket, inga svordomar. //Sara87
Han kan ju också fått inre blödningar tyvärr.. det bästa är nog att låta en vet titta på honom. Lycka till!
Sist vi ringde veterinären här i Malmö så fick vi beskedet att de inte kan göra nåt åt frakturer. Vidare sa hon i telefon att "ni väljer ju själva, men det är ganska dyrt". Väldigt oproffesionellt svar tycker jag.
Mitt förslag på den här trampolyckan är att låta honom vara i fred i kväll och en stund i morgon för att se hur han verkar må. Låter det rimligt?
Är det någon annan här som har varit med om samma osannolika otur?
Vi skäms ihjäl.
Det där med inre blödningar oroar mig. Kan man märka det på nåt vis? Borde han inte skrika då?
Det där med inre blödningar oroar mig. Kan man märka det på nåt vis? Borde han inte skrika då?
Som någon sa längre upp så kan han ju ha innre blödningar, även fast han inte har några benfrakturer. Tror nog att doktorn kan avgöra om det är så pass allvarligt att ni behöver avliva eller ej.
Det finns många andra som har haft otur, och mindre oförsiktiga människor runt sinna hamstrar ;)
#6 Låter helt okej att göra så men om det nu skulle vara några inre blödningar så kan han i värsta fall somna in under natten
Så: nu har jag snackat med en sköterska på sjukhuset. Hon sa att vi ska kolla till honom med jämna mellanrum. Om han slutar äta och dricka är det ett tecken på att han inte mår bra.
Dessutom berättade hon att han _kan_ ha haft tur i oturen om den som trampade på honom träffade honom med håligheten i foten.
Om han har inre blödningar så kommer det troligtvis att märkas genom att han blöder i näsa och mun.
Att han inte skriker när jag tar på honom är än så länge ett gott tecken, enligt sköterskan.
Vidare: att han ser trött ut i ögonen (kisar) betyder nog att han har smärta (vilket man ju måste förstå).
Summasummarum: rådet från sköterskan är att avvakta och kolla till honom.
Vad bra att du ringde. Vi får hoppas att din hamster klarar sig nu.
En fråga bara, var det en vuxen eller ett barn som klev på honom?
Var det bara en del av foten som nuddade, eller låg han rätt under foten?
När hände detta på dagen/kvällen? Vilken tid på dygnet alltså?
Ja, jag hoppas att han klarar det här. Han är ju tuff så hoppet finns.
Det var en vuxen som råkade trampa på honom. Själva trampet tog ungefär nedanför tårna men den som trampade ryckte genast bort foten.
Det hände vid 16-tiden idag.
Hej igen! Om någon undrar så mår lillen bra. Han klättrar omkring i buren, sträcker nyfiket på sig mot oss och han vill både äta och dricka!
Fantastiskt roligt!
Tack för all hjälp.
/Magnus76
Vad bra, vilken överlevare =P
Skönt att han mår bra :)
Vad skönt :)
Jag har själv vart med om en linkande olycka men då blev min guld kastad i golvet. Han reste sigb direkt upp och på mindre än en vecka var han frisk. Men visst det var psykiskt påfrestande och jag vakade över honom och gav honom extra mycket kärlek och godisar.
villken kämpe!
#19 Var det din hamster som din lillebror kastade i golvet när han blev arg?
Hur går det med den lille skrutten??
#22 Jo det verkar gå finfint. Han är uppe och springer, käkar och dricker nu obehindrat ur sin vattenflaska.
Äntligen. Jag var så rädd att han skulle dö. Återigen; stort tack till alla er som undrat och hjälpt mig med kloka funderingar och svar.
/Magnus76
Så skönt att han mår bättre! Hoppas ni får ha honom kvar länge till :)
Vad skönt att höra! Man lär sig nog utav sina misstag, och som tur va gick det ju bra. Hihi =) Glad för eran skull.