Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1215 ggr
issa83
0

b.ö offwhite?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken av dessa tjejer är mest lik en standars enlig b.ö offwhite?? Båda tjejerna ÄR offwhite men den ena är kanske för cremig i färgen och den andra för vit??Vilken är bäst färgad?

[BARABAZ]
0

Bö offwhite är inte standardiserad i SHF skulle jag tro (hittar den inte på hemsidan), så är det för utställning kan du nog strunta i just färgen, för den kommer gå i ost-klass iaf. Avelsmässigt beror det på hur du tänkt fortsätta. Vad du vill ha fram i nästa generation och vilken hane du tänkt använda.

Rent allmänt med offwhite, så är de allra ljusaste kritvita, så du inte med blotta ögat kan skilja dem från svö mö vit. Tycker man ser på den vänstra att hon är offwhite iaf, så det finns absolut ännu ljusare offisar. PÅ min skärm ryms båda inom ramen för vad som är helt ok offwhitefärg, sedan är frågan hur de ser ut om några månader.

issa83
0

Tack för hjälpen, men det gjorde inte saken lättare..hmm..Jag antar att OM b.ö offe skulle bli en standardfärg så ligger nog den ljusa bättre till, för då blir nog den andre för mörk…eftersom jag antar att de mörknar med tiden, precis som mamma gjort(som är s.ö offe)

Och rent pälskvalitetsmässigt är det nog ännu en gång den ljusa som leder, för hon har riktigt tät, fin päls. Men den mörkare är större och har fallit mig mer i smaken personlighetsmässigt, även om det är hårfin skillnad på deras personligheter…suck…

[BARABAZ]
0

De är båda fina, men något som tilltalar mig är att den högra ser ut att ha större ögon. Det är ett vanligt fel numer att guldarna har för små ögon. Rödögda har en tendens att få mindre ögon (men de kan givetvis ha stora), men nu är det oroväckande många svö och bö som också har det. Upp till var och en vad man vill koncentrera sig på givetvis, jag tar bara upp det för att det verkar vara något som nästan alltid förbises och kanske kan vara idé att påminna om.

Geishas
0

Jo offwhite bö är en standardfärg i SHF.
Förövrigt så tycker jag att den vänstra motsvara min tolkning av standarden ;)

Lotta

[BARABAZ]
0

#4 Är den? Det är bara bö vit som står på hemsidan iaf.

Geishas
0

Jo det håller på och utvecklas ett nytt underlag för standarden och alla färgerna finns därför inte med på hemsidan med beskrivningar. Vi hoppas att detta blir fixat så snabbt som möjligt, vi vill ju självklart ha så uppdaterad information som möjligt :)

Är man osäker på om en färg är standard eller ost så kan man kontakta mig eller Linda så berättar vi om den är upptagen i standarden…

Lotta

issa83
0

#6 Tack Lotta, va glad jag blev nu :) Du tror alltså att den mörkare kan bli för mörk som äldre sen? Ja men isåfall är ju valet självklart, då denna hona också har tätare päls. Jag tänker ju både ur utställningssynpunkt och avel.

Tack för eran hjälp:) Och det där du sa,BARABAZ , om ögonstorleken, det har du nog rätt i, många glömmer av att tänka på det tror jag med.

issa83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev som sagt den ljusare honan som får stanna här. men en sån ångest jag haft. Här är hon iallafall:)