Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 736 ggr
Royalz
0

Hur ser en bra skp/vit ut?

Ni som är duktiga på skp. Hur ser en bra skp/vit ut, alltså med teckningen och så? :)

UlrikaD
0

Det är meningen att varje färg (svart, gult, vitt) ska ta upp en tredjedel av kroppen var. Sen vet jag inte om det är vanligt eller ovanligt att det blir så.

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Okej! :)

Så då är alltså Ballerina en dålig skp/vit eftersom hon har så lite vitt?

[BARABAZ]
0

De tre färgerna ska vara så jämnt fördelade som möjligt, färgfläckarna tydligt avgränsade. På bandade skp är de gula fläckarna oftast större och tydligare än på dominant spot skp. Dominant spot bleker dessutom gult kraftigt, så de fläckarna kan vara svåra att se. Bandade skp ska faktiskt inte ha helt band (det är dessutom ovanligt). utan brutet. Färgerna ska morsvara standarden för densamma i otecknat, dvs svart skp ska ha bra svärta, nf skp bra rödhet och tipping etc. Hur de gula fläckarna ska se ut i nyans beror på vilken grundfärgen är. Med svart ska den vara djup och tydligt tickad, med cinnamon ska fläckarna motsvara standarden för honey, med silvergrå standarden för silver pearl etc.

#2 Eftersom skp är en svår variant och nästintill omöjlig att få perfekt så skulle jag inte kalla henne dålig. Ja, hon har för lite vitt, men det svarta och gula är väldigt bra fördelat, så det väger upp. Så i teorin motsvarar hon inte standarden helt, men i praktiken borde hon få bra poäng/omdöme eftersom hon är bättre än många andra skp.

issa83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då kan ju jag passa på att fråga här om systern till #2, är hon bra eller dålig?

Hon har mer vitt på sidorna än vad som syns uppifrån

Royalz
0

putt

[BARABAZ]
0

#4 Dålig tycker jag inte, men om jag går bara på just den bilden så skulle jag säga att det vore önskvärt med mer gult på huvudet speciellt, och lite mer schackrutemönster på övriga kroppen. Syrran är bättre, men din är helt ok hon med. ;) Tecknade varianter är de allra svåraste. En del beror på avelsmaterialet, men mycket med just dem är slump, så det går inte att renavla en bra teckning helt. Men jag kan ju säga så här, en snyggt tecknad skp/vit som dessutom har bra typ och päls, den ska klå alla icke-tecknade i standard! Skrattande

issa83
0

#6 tack för din åsikt :) Ja syrran har ju helt klart bättre och jämnare spridning på fläckarna. Sen har inte min lilla tjej så bra svärta på det svarta. Men en liten goding är det iallafall:)