Hona vs Hane, för och nackdelar
Nu har jag äntligen fått lov att ta hem en hamster utav min pojkvän, och sitter här och funderar på vilket kön jag ska välja.
Vill tillägga att jag ska skaffa en guldhamster!
Hade en hane förut, min första och ända hamster, men tycker pungarna är rätt äckliga. Tyckte dock att han var bra i tempramentet osv.
Vet att detta är rätt individuellt, men jag vill höra hur det generellt är.
Någon som har haft båda sorterna som kan ge mig för och nackdelar, eller ja, nu som ha haft endast en hona kan ju ge mig för och nackdelar ni oxå ;)

Den ända skillnaden är om LH hamster är Pälsen på hanar längre och mer skötsel kan vara jobbigt.
Honor brunstar var 4:de dag kan lukta lite då. Men skall jag vara ärlig är det inget jag tycker är jobbigt. Jag har gossiga hanar och mindre trevliga hanar. Trevliga honor opch mindre trevliga honor.
Välj efter hjärtat

e guldhamsterhanen lite slankare/mindre?

Jag har ett par Guldhamster-pojkar & jag tycker dom är supertrevliga, några flickor har jag aldrig haft så jag vet inte riktigt hur dom är men det är nog mest individuellt hur dom är i temperamentet..
Hamsterpungar som är så söta,,,;)
- hanarnas pungar är äckliga
- honorna kan lukta mkt
det är de enda för och nakdelar jag kommer på XD
Ok, jag ska ha en kh, tror nog att jag går på hane, att honan luktar illa så ofta låter lite skrämmande, då min kille inte är så förtjust i hamstrar redan…

Har både honor och hanar.
Gillar båda, men tycker hanar är lättast att få tama.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

Jag har både hanar och honor och jag tycker absolut inte det är någon skillnad mellan könen. Däremot är det skillnad från individ till individ. Den enda rent påtagliga skillnaden är då att hanarna får längre päls (ifall det är LH) och att honorna brunstar var fjärde dag. Jag har vissa honor som jag kan känna lukten av när de brunstar och andra känner jag absolut ingenting av, inte ens om jag sticker näsan i rumpan på dem. Jag tycker att du ska åka hem till någon och sedan välja med hjärtat. Den som du tycker är mysigast och gosigast väljer du/eller den väljer dig. Sen om det är en hane eller hona tror jag inte spelar någon som helst roll.
#8 Ok, tack för tipset =)
Jag har, och har haft, både honor och hanar och jag tycker lika mycket om bägge könen. Som de flesta redan nämnt så är det ingen skillnad om man ser till temperamentet.
Det där med att honorna luktar var 4:e dag har jag inte känt av så mycket. De flesta av mina honor har varit luktlösa vid brunst. Damen jag har nu luktar en del, men det är ingen obehaglig doft, utan en ganska sötaktig doft som påminner lite som kalaspuffar. Alltså inget jag tycker är till hennes nackdel.
Just korthåriga hanar har jag aldrig varit så förtjust i pga att pungen är så synlig på dem. Jag är alltså ett fan av långhåriga hanar där pungen inte döljs av håret. Dessutom är det mysigt att pilla i pälsen och plocka bort eventuella saker som fastnat.

Håller med Ulrika
#10 Jag har redan bestämmt mig för att det ska bli något med kort päls, min syster hade en långhårig, och även en kompis har en långhårig, och jag gillar dom inte.. Men tack för informationen =) Antar att jag kanske får stå ut med pungen =P