Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3143 ggr
Lovizaa
0

Kattgräs

Kan man ge hamstrar kattgräs?

[Mariaxx]
0

Ja, man kan ge dom kattgräs….

Lovizaa
1

Jag hittade faktiskt inget forum om det…

Vart kan man köpa det?

Mymlan
0

#2 ?? vad då forum. Ingen som jag kan se har sagt här i denna tråd  om forum.

Kattgräs kan du köpa på ICA/Konsum eller gå till ett stall fråga om du kan få lite hel havre. Detta kan både katter och hamstrar äta. Ja, du måste ju givetvis så det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Abico
0

Jag har nyligen frågat detsamma, fast om marsvin. Och det kom fram att kattgräs är igenteligen bara vanlig havre, som säljs lite dyrare under annat namn. Så köp du havre och så, det kommer upp på ett par dagar :)

Hanna 

mocchino
0

Hur gör man med havret då?? Jag e helt blå om fingrarna när det gäller sånt här.. :/

// Nathalie

Muszimba
0

Till mina möss har jag ofta själv odlat gräs och då gör jag så här:

1 glasslåda/köttlåda som är urdiskad, avsköljd och riktigt ren. Glasslådan kan vara typ GB-glasslåda till de senaste versionen av gräddglass som är på typ 1 liter eller liknande, köttlådan är den där som man får köttfärs i med gladplast runt om hela när köttet är i som brukar vara svart plast.
Toapapper som man har vikt typ 1 gång för att kunna lägga havren på.
Blöt pappret så det är ca 0,5 cm vatten över, sedan lägger man havren på detta i ett jämt lager över hela lådan. 

Sedan måste man se till att det är vattnat hela tiden så havren växer sig långt och grönt.

Man kan även ha råg eller korn blandat tillsammans med havren om man vill.

LYCKA TILL!!

Abico
0

#6 - Tack, nu vet jag hur man gör också ^^ Ingen jord i då eller?

Hanna 

Sara87
0

Vad är det för typ av havre man ska använda? Strån eller de där små havrefröna (eller vad det kallas:P) ? Var hittar man såna? :P

Lovizaa
0

#3 Jag menade tråd, hehe

mocchino
0

#8 Det måste ju vara själva havre fröna man använder eftersom dom ska växa.. :)

Och dom kan du oftast köpa på lösvikt i en vanlig djuraffär. Det kan man på min djuraffär iaf.. Kostar 4kr/kg :)

// Nathalie

Sara87
0

Okeej :) Hur mkt behövs för att göra gräs av det då i t.ex en bigpackburk? :)

mocchino
0

#11 Det borde vär räcka med ett tunt lager på botten. Dvs så att det täcker botten.. :) Fast jag vet inte.. *thihi*

// Nathalie

Sara87
0

#12 Okeej :) Då ska jag kika efter det nån gång tror jag. Tror dock inte att dom har havre på lösvikt på min närmaste djuraffär :P men ska kolla iaf.

Muszimba
0

#12 det stämmer att det bara ska vara ett tunnt lager med havrefrö på botten, men alltså OVANPÅ pappret för att det ska kunna gro.

Ingen jord då fråna måste ha ljus för att kunna gro snabbt.

Mymlan
0

#14 Kan man göra likadant då man ska grodda linser, solrosfrön, mungobönor?

Nicolina
0

Skulle inte alls rekomendera att köpa havre i djuraffär… har varit på ett flertal här i Stockholm och sett att de säljer havre i lösvikt men det havren har varit gammal och mest grå till färgen och luktat damm/unket eller inget alls. Havre ska vara en fräsch ganska ljusgul färg och lukta starkt av just havre!

Så mitt tips är att höra er för med ett stall de får in hela tiden ny havre, speciellt ridskolor. Och det är mycket STOR skillnad på den havren och det ni hittar i djuraffären.

Lovizaa
0

Menar du fröna eller stråna?

Sara87
0

#16 Okeej. Tack för tipset.

Nicolina
0

#17 Ja inte stråna iaf, man kan ju inte gro ett grässtrå heller och hoppas att det växer upp nytt… inte växer det heller upp nya Växter ur blommans vissnande stam, utan det är ju fröna i blomman eller rötterna som sprider sig för att det ska komma nya blommor nästa år (ursäkta ironin)

Ja, det är självklart själva havrefröna man ska gro och inte stråna = )

mocchino
0

#16 Ja jag köper mitt havre på Fäboden och där har dom färskt.. Men där går det ju åt rätt så mkt om dagarna så det hinner aldrig bli gammalt.. :)

// Nathalie

Nicolina
0

#20 Vad bra att Fäboden ha havre som inte är gammal! Men som sagt de djuraffärer jag har tittat in på i Stockholm har havren varit allt annat än färsk….

Mymlan
0

Ett knep då man handlar oavsett djurbutik eller i matvarubutiken. De ställer allt som snart går ur datum längst fram ska ni ha nå nyare så ta det som är längst bak. Och kolla datumet på det ni köper. Finns ingen datum stämpel så skulle inte jag köpa det.

Lovizaa
0

#19 Jo, jag tänkte väl det, men för att vara säker :D

Johannafia
0

Min Edith och hennes bebbar fick smaka på kattgräs idag, dom ääääälskade det! bebbarna trängdes i matskålen :) köpte för 10kr på norrköpings akvarium :)

[Hamster95]
0

Nån dag ska jag allt odla kattgräs till min lilla Totte =)

Sara87
0

Jag testade att ge mina kattgräs i höstas, gick tyvärr inte hem. Jag tror att gräs utifrån på sommaren är mer populärt :)

Lovizaa
0

Kan dom äta vanligt gräs, sånt som finns ute? :)

Lovizaa
0

Oj vad stort det blev. :O

N-D-U
0

vi har dv.hamstrar och vi tog gräs ute från en gång och de visade sig att hamstern var kännslig men det behöver ju inte alla hamstrar vara :)

Sara87
0

#27 Ja, men i sommar :) Du bör dock plocka på nåt bra ställe där det inte går hundar å katter å kissar/bajsar, samt inte plocka vid vägkanten eller när gräset är nyklippt (bensinrester i gräset då).

Zheverez
0

skölj allt ni tar in utifrån noga.

snart kommer fästingarna ,var försiktiga så ni inte får in såna fulingar till hamstrarna.

Lovizaa
0

okej tack för alla svar. :)