Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1504 ggr
Rajamaja
0

Dåligt med uppfödare av Vintervita

Har googlat och sökt runt överallt tycker jag, men blir besviken för det finns ju knappt inga uppfödare av vintervita dvärghamstrar att få tag på.Gråter

Blir ju så illa tvungen att köpa via djuraffärer som det verkar. Nackdelen med det är att man inte vet vart de kommer ifrån och vet heller inte om de är renrasiga.

Har köpt från djuraffär redan och är iof helnöjd med min Zelda, som var handtam och pigg och nyfiken men man kanske inte får samma chans varje gång?

Bor i Karlskoga, så ett uppfödarhem i närområdet vore bra att få tag på. Söker en hane.

N-D-U
0

men då kan du läsa här www.narves-hamsteruppfodning.webs.com

vi föder upp och säljer vintervita dvärghamstrar med färgen agouti.

Vi väntar kull 2 i början av maj. Priset ligger på runt 125:- st och i köpet ingår även en liten påse med torrfoder så att hamstern inte får för hastiga ändringar via mat. Uppfödningen håller till i Uppsala och då är frågan: har du möjlighet att komma till uppsala ?

/Linnea och Emma

Royalz
0

#1 Ni har ju inte 'renrasiga' vintervita. Era avelsdjur är väll från djuraffär? :)

Jag mejlade för ett tag se till alla som födde upp vintervita och som stod med på SHF och det var ingen som hade nån kull planerad eller hade några djur till salu :(

issa83
0

Jag bor också i Karlskoga, jag åker alltid på utställningarna i sthlm så bara nån kan ta hamstern från uppsala till sthlm så löser sig det:) Nu är det iofs en utställning 9 maj och sen är nästa 30 maj men då är det i hallsberg, inte sthlm. Sen tror jag inte det är nån mer utställning fören efter sommar uppehållet…hmmm…aja kan jag hjälpa till på nåt sätt så gör jag gärna det:)

N-D-U
0

Jaha, haha nej vi har då inte renrasiga hamstrar, fast honan som ska paras  i april kull 3 är renrasig (: hon har vi själva fött upp

Rajamaja
0

#1 Uppsala är tyvärr för långt för mig. Ska försöka ta mig till utställningen i Hallsberg, och där kanske jag hittar något.

Men tack för svaret!

issa83
0

#5 ska du ställa ut då? i hallsberg? eller bara dit och titta?

Rajamaja
0

#6 Vet inte, har ju en guldhamster Mapilamis Snödroppe som jag kan ställa ut. Men hade mest tänkt åka och titta faktiskt.

Har aldrig varit på hamsterutställning så jag vet inte riktigt hur det går till och hur mycket folk och hamstrar det brukar komma mm.

Ska du ställa ut?

issa83
0

Ja jag ska ställa ut. Blir 3 guldhamstrar och en dvärg som ska ställas ut i hallsberg. Sitter antagligen sekreterare också. Det brukar vara lagom till mycke folk på utställningarna. Alltid supertrevligt! Du får gärna höra av dig till mig om du behöver hjälp med anmälan av Snödroppe. Är du medlem i shf förresten?Annars får du bara ställa en gång i petklass. Ska du ställa i standard och fler än vid ett tillfälle så måste du vara medlem. Men som sagt, hör gärna av dig till mig om du har frågor:)

N-D-U
0

kolla på inlägget "Uppfödningens underbara hamstrar" där är det bilder på avels hanarna och honorna! (:

Rajamaja
0

#9 Fina småttingar! Skrattande

N-D-U
0

:D

kajsa_karin
0

Jag äker till Hallsberg och jag kan ta mig lätt till Uppsala

ememem
0

# 4 tycker det är jätte kul att ni föder upp vintervita men hur kan honan som ni ska para i april vara renrasig även om ni fött upp henne själv om hennes föräldrar kommer från djuraffären eller de kanske inte kommer därifrån..

Royalz
0

#13 Håller med dej helt.

Ett djur som inte är renrasig kan inte få avkommor som är renrasiga! Det dröjer flera generation innan det blir helt renrasigt om man parar en Hybrid med en renrasig vintervit.

N-D-U
0

oj, aa.. visste inte inte att de måste vara dt ;) aja…

[BARABAZ]
0

#14 Om det handlar om hybrider blir det aldrig rena vintervita hur många generationer det än går. Det är i så fall en artkorsning, inte en raskorsning.

[findusen]
0

har ett gäng saphir pearl hanar som är 'renrasiga'. dom har inte stamtavla, men vi föder själv upp hamstrarna i djuraffären jag jobbar i, och detta ledet med hamstrar ska inte ha blivit uppblandat med annat (har hybrider oxå).

mamman till dessa är saphir pearl och pappan saphir.

bor och jobbar visserligen i malmö, men transport burkar gå att ordna =)

Emmipigs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag föder upp vintervita dvärghamstrar, jag får ham en vit hona nu på lördag, min hane som skall para henne är sapphire. dom kommer paras så fort som möjligt(troligen efter utställningen i kolbäck). Lägger in en bild på hanen=)

Där var han ej så gammal, nya bilder kommer innom kort.

Rajamaja
0

#18 Sötisen! Min Zelda liknar honom en del :)

beccan92
0

Jag föder upp vintervita dvärghamstrar, men de är inte rena. Det finns nästan inga rena vintervita dvärghamstrar kvar och av de som finns kvar är det många som har sjukdomar. Vet att det är flera uppfödare som inte är registrerade i SHF som har planerade vintervita kullar.

N-D-U
0

vi har frågat runt och vi har fått reda på att vår ras är sibirisk/vintervita dv.hamsterar. (;

Ebba-A
0

#21 Sibirisk dvärghamster är ett "djuraffärs-namn" på hybrider :p

Värd på Choklad iFokus

N-D-U
0

Vad är hybrider :S  :P

Ebba-A
0

#23 En "korsning" mellan arterna Campbels rysk dvärghamster och vintervit rysk dvärghamster. Alltså är vintervita med Hybrid bakom sig inte renrasiga.

Är någon av era hamstrar från djuraffär/har föräldrar från djuraffär är det troligast att dom är/har Hybrid bakom sig.

Värd på Choklad iFokus

N-D-U
0

okej, jaa.. Nisse PeterPan och Lillemor är från djuraffären sedan resten är från våran uppfödning :)

aa… våra är vintervita dvärghamstrar.

Ebba-A
0

#25 Aha, då är det nog inte helt renrasiga vintervita ni föder upp. Men huvudsaken är ju att det är friska och välmående djur :)

Värd på Choklad iFokus

N-D-U
0

höhöh precis ;)

[BARABAZ]
0

Sibirisk dvärghamster brukar de kunna kalla alla sorters dvärgar på zoo, inte bara hybrider.