Väntan på vilohet...
Hej, vi räknade ut då det gått 1 månad sedan kull 1 såldes, på fredag nästa vecka så har det precis gått 1 månad. Det vi undrar är..
kan man para Lillemor något tidigare är PRECIS 1 månad? kanske 1 vecka före, någon dag före eller så?..
VÄLDIGT tacksam för svar. MVH Linnea och Emma
//Uppfödare
En hona ska vila i Minst 2 månader efter att kullen flyttar ifrån henne, alltså är 1 månad alldeles för tidigt.
Själv fick jag rådet för länge sedan att tidigast para 8 veckor efter första kullen kommit, ser ingen mening i att skynda, honan måste ju få sin vila oxå då det sliter på henne.
12 Veckor tycker vissa att honan ska få vila, om det inte är så att man har en gammal hane som man vill ha en sista kull efter innan han lämnar jordelivet, eller under vissa andra omständigheter.
Hoppas det är guldhamstrar ni talar om..
okej… dom i djuraffären sa att dvärghamstrar kunde vila 1 månad sedan gick det bra att para dom igen ;)
Oftast brukar dom som jobbar i djuraffär veta väldigt lite om djuren dom säljer, inte alla butiker men dom flesta..
#3 Lita inte alltid på vad dom i djuraffären säger. Visst KAN man para en månad efter dm flyttat, men det rekomenderas att vänta minst två månader. Så hon får vila, för det är väldigt påfrestande på en hamsterhona att dia och ta hand om en kull ungar. Så minst två månader är bäst för hamstern.
Värd på Choklad iFokus
Som jag skrev i inlägg 2 så är det guldhamstrar jag pratar om, dvärgar är jag mer osäker på, vet ju att vissa låter hanen och honan bo ihop hela tiden.
Hoppas att någon som är mer inne på avel med dvärgar kan svara…

Jag hade förut Mina två Boende i hop. Honan fick två kullar i tätföljd och sedan fick de inte mer ungar fast det bott i hop i ett år nu.
Det är vintervita dvärghamstrar man tar bort ungarna vid 4 veckor från Föräldrar paret och delar upp de på honor och hanar.
har helt glömt bort,, när kan man para en "unge" ? hur gammal ska den vara vid första parningen ?
Rekomenderas att inte para en hona innan 4 månader, då hon inte växt klart och inte är mogen att få en kull.