Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 728 ggr
MangoPeperoniOwner
0

Hur upptäcker man dold vitmagad?

Hur upptäcker man dold vitmagad?

Jag har aldrig riktigt fattat det där med vitmagad, och varför man inte får para den med någon annan färg?

/ Elin

Nusse123
0

vitmagad får man visst para med en annan färg… bara det inte är en annan vitmagad lr en roan eftersom det ger ögonlösa barn… hur man upptäcker dold vitmagad vet jag inteObestämd

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Zvintos
0

Antar att dold vitmagat upptäcks genom att en/flera ungar blir vitmagade.
Brukar ju vara så man upptäcker dolda gener, att det dyker upp.
Så är det iaf på kanin och det torde väl inte vara någe annorlunda på hamster?

MangoPeperoniOwner
0

#1 Jaha.. tack! :)

#2 Aha okej! Tack för svaret.

Mer svar önskas! Glad Kan man upptäcka det på en hamster på annat sätt en att de får ungar?

Holidey
0

vitmagad får man visst para med en annan färg… bara det inte är en annan vitmagad lr en roan eftersom det ger ögonlösa barn… hur man upptäcker dold vitmagad vet jag inte majla mig lycka tilll

MangoPeperoniOwner
0

#4 Ja, "får" men det kanske inte blir rätt i färgen o.s.v tänkte jag Glad

hidianan
0

Men om man får bandade ungar, hur ska man då se om dom är vitmagade? Om genen är dold

[BARABAZ]
0

Roan/vitmagade har nästan alltid en rubinaktig glans i ögonen om de är svart- eller brunögda. Är de rödögda (och det inte orsakas av mörkörad albino), kan ögonen bli ljusare röda än normalt.

MangoPeperoniOwner
0

#7 okej :) Tack för svaret!

hamsterlover
0

Brukar färgen cinnamon vara vitmagad??

Englatassens
0

Det e ju så att vitmagade/roan genen e dominant så om ingen av föräldrarna e det så blir inget barn det heller.

Har för mig att det har skrivits här förr men jag tar det igen:

Alla cremebaserade färger blir roan

Alla vilttecknade å svartbaserade färger blir vitmagade.

#6… även om man ej ser med ögat om djuret e roan/vitmagat så ska man alltid skriva det inom parentes när man reggar bebisarna… Så dom som köper dom förhoppningsvis tänker till å INTE parar med en hamster som e vittecknad… då får man ju kanske inga svar…

Det e ju upp till var å en, men jag tycker INTE man ska blanda hej vilt utan hålla isär teckningarna så man vet vad det e…Glad

MangoPeperoniOwner
0

Okej :) Tack för svaret !