Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2866 ggr
Zheverez
0

svart hane med röda ögon

hur vanligt är det att svarta föds med röda ögon?

har en grabb född i agusti.

hans mor var rödögd albino.

hans far hade syskon som var brunögda.

har länge trott att nickes ögon varit bruna men är nu säker på att de är röda då de blir det på foton och skimmrar i rött när jag tittar på honom.

finns det nån mer som har en svart med röda ögon?

novas-hamster
0

bruna ögon kan se röda ut..problemet är bara att en svart hane ska ha svarta ögon. Har du lust att sätta ut lite bilder? vanligtvis är en en rö svart  helt enkelt en dove…de röda ögonen ljusar lixom upp hela hamstern och den får en gråaktigt färg i stället …som sagt det hade varit jätteintressant i fall du har lust att visa bilder…mvh Noomie

Zheverez
0

kameran är puckad. han blir bara en svart grummlig sak med röda prickar.

ska leka ett tag med inställningarna å se om det blir bättre bilder.

kanske kommer de imorgon.

men ändå om hans mor var rö albino å far choklad så borde ju även han vara bärare av rö anlaget för att nicke skulle få det.

Ministina
0

annars får du acceptera att han är en halv albino. de trodde de att min var nör jag köpte honom. Men det visade sig att han av stress och för näringsfattigt Foder inte fick färg idag har han ljus brunt huvud.

Zheverez
0

nu finns minst en bra bild. lägger in den imorgon.

när jag kollar på honom ser ögonen rubinröda ut men på den bästa bilden ser de bruna ut.

hur kan de vara bruna om farsan hade svarta å mor smultronröda?

novas-hamster
0

öhhh brun albino?? Alla albinos är väl vita? i vilket fall som helst spelar reccesivt anlag in.dvs vad för färg som ligger bakåt …men som sagt vill jättegärna se bilden…kram Noomie

Zheverez
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nä brun albino är han inte å inte svart albino heller.

det var hans mor smultron som var -vit-albino med röda ögon.

menar du#3 så en vit med brunt huvud är ju en överspottad dom spot.

de kan se vita ut, ha röda ögon å mörkna med tiden å få svag teckning.

här ser man ena ögat å det ser rödbrunt ut.

Zheverez
0

en bild till

Zheverez
0

ytterligare en

Zheverez
0

sissta

är det rött el brunt?

om brunt hur kunde han få det när ingen förälder var brunögd?

Englatassens
0

Det finns enbart VITA ALBINOS!!!

Helena1978
0

Tycker han ser svartögd ut… ok att han ser rödögd ut på något kort, men då inte helt rödögd. Har själv haft svarta hamstrar där det röda lyst igenom extra tydligt vid fotografering eller visst ljus men de var ändå svartögda.

I H:S Pralins första kull fanns det två ungar där det röda såg ut som på bilderna du visar, men de var ändå svartögda.

Nåväl kan ju ha fel men det är svårt att se på bild.. många djur som  är svartögda kan ju se rödögda ut på bild..

På bild #8 ser han definitivt svartögd ut.

Zheverez
0

på min dator ser han rödögd ut även på bild #8.

när jag håller honom å kollar så ser ögonen röda ut så inte är de då svarta, möjligtvis brunröda.

ingen annan av mina svarta hamstrar har röda ögon.

än en gång undrar jag hur det kommer sej att han inte är svartögd????

Tazzar
0

När vi hade någon kurs om gener i skolan så pratade vi om just ögon, så jag frågade hur det kommer sig att jag har blandade grön/blå/grå med bruna prickar när alla andra i släkten har rena blå, gröna eller bruna ögon. Fick svaret att om någonting "går sönder" i generna så kan det bli blandning.

Kanske samma sak med honom? Kanske det #3 menar också med halvalbino.

Zheverez
0

#13 ja nåt mysko är det el nåt jag inte vet iallafall.

Helena1978
0

Kan det inte vara så att han bär på rödögdhet och detta kan visa sig på detta sätt hos hamstrar?? Ser mer ut som om själva pupillen är röd, då ytterkanten på ögonen är svarta.

Har oxå haft genetiklära i skolan, finns ju bara brunögdhet och blåögdhet hos männsiskan , gröna ögon som jag har är egentligen bruna men det beror på var på kromosomerna anlagen för ögonfärg sitter.

Brunögdhet hos människan är dominant medan blåögdhet är reccessivt.

Nusse123
0

nej, men kan man vara halvalbino?? tror inte jag!!! albinosar får ju röda ögon för att dom har no pigment i resten av kroppen så att allt hamnar i ögonen!!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Tazzar
0

#16 Albinos har inte ens något pigment i ögonen, det är därför blodkärlen syns igenom så att ögonen blir röda.

Det, i alla fall jag, menar med halvalbino är väl teorin om att denna hamster bär på albino, men egentligen skulle bli helt svart. Någonting blev fel/"gick sönder" i generna så att han inte blev helt svart, och fick istället ögonen från en albino - anlaget hos honom som egentligen skulle vara dold.

Nusse123
0

#17  jaha

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Helena1978
0

Kom just på en sak, kan han inte vara dold vitmagad eller vitmagad har för mig Barabaz nämnde något om rubinglans i ögonen eller hur det var..hoppas hon kikar in här och kan förklara bättre eller kanske länka till inlägget där det förklarades..

Tazzar
0

Kom också på en sak, har ju Ronja här, Nickes syster. Även hon har rödaktiga ögon när när man tittar och ljuset finns från ett visst håll. Och hon har ju rätt så mycket vitt ner mot magen, de kan då inte båda vara vitmagade, så som #19 skriver?

[BARABAZ]
0

Det är troligast vitmagat som spökar, både hamstern i #6 och syrran i #20, förutsatt att de har den där glansen i verkligheten också. Vitmagade kan ha olika mängder vitt, så magen är inget säkert tecken i sig själv.

Recessiva anlag i sig ger inget "utslag" genetiskt, de är recessiva (vikande) just för att det krävs dubbel upplaga för att komma till uttryck. Man kan alltså inte se på hamstern om den bär på t.ex. albino.

Vad det gäller ögonfärg hos människan så är grunden blå eller bruna precis som ni redan skrivit, men om jag minns rätt finns det också ytterligare ett anlag som påverkar, ett dominant anlag på ett annat locus som i kombination med blått t.ex. ger grönt, och med brunt "hazel" (vet itne vad man kallar det på svenska).

Zheverez
0

nu har nicke en kull där det kom rödögda choklad.

alltså är det han som spökar.

det är i roan kullen de rö chokladerna dykt upp.

ska ladda batteriet å fota när jag kommit hem ifrån stan.

ska in å lämna lite hamstrar från gtb.

Ceciliaolucifer
0

Finns ngt som heter partiell albinism och kan läsas om här!
Jag vet inget om avel inom hamster eller så, tittade bara in och blev lite intresserad :)

[BARABAZ]
0

#23 Den artikeln handlar om leucism, vilket inte har med albinism och C-locus att göra. Partiell albinism finns inte.

Roligt hur som att du intresserar dig för diskussionen! :)