Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 1440 ggr
[Vargen-J]
0

Välkommen hem, Putte Gråben! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem en liten hamsterbebis i fredags, hade bestämt sen länge att skaffa en till när den andra nya blev tam vilket hon har blivit nu (lägger även in bild på henne med här).

Det enda som stör mej är pappas vägran att byta namn på han/hon. Enligt honom så ska den heta Gråben, men jag tycker inte det så därför fick det bli Putte Gråben även fast jag inte vet könet på honom/henne.

Har dock en fråga till er som tittar förbi:

Vilken färg har Putte-bus?
Han/hon är bandad men det gråa kan jag inte sätta fingret på vilken färg det kan vara, dessutom är han/hon svartögd så dove kan det ju inte vara eftersom han/hon är minst 4 veckor.

[Vargen-J]
0

Här är den näst nyaste hamstern Sunny Kyss
Hon heter egentligen Yellow Sunflower, men smeknamnet blir Sunny :)

Hennes färg vet jag utan problem: sköldpaddsfärgad (viltfärgad med gult och vitt)

Det var inga egentliga problem alls när jag fick hem henne. Hon tog mat ur handen redan första dagen så det var ett lyckat köp Glad

Curlys
0

hej! Vilken sötis! Ser ut som en sobel eller silversobeln :)

Och din andra sötis är normalfärgad sköldpadd/vit :)

chocomian
0

Tycker Putte ser ut att vara en silversobel, bandad :D

Och Sunny en Normalfärgad skp/vit :D

Sara87
0

Skulle säga Silversobel bandad jag också.  Supersöta bägge två!

[Vargen-J]
0

#3-4
Putte liknar inte silversobel som SHF har på sin hemsida, fast ungar kanske har en annan nyans som unga och blir mörkare med åldern?

[BARABAZ]
0

Blek sobel bandad ser Putte ut som.

[Vargen-J]
0

Blixten kan ha gjort honom blek också, men om han är en blek sobel hur blektes sobelfärgen? Har det nåt med det hans bandning att göra?

Curlys
0

Har du fler bilder på honom?

[Vargen-J]
0

Han är inte den tamaste av sej, vi måste ta ut honom med ett flerfärgat hus jag byggt av fyrkantiga och trekantiga plastbitar med hål i. Man ser det på bilden med honom.

Han/hon sprang faktiskt ute idag men då hade jag fullt upp med att försöka få honom/henne att stanna inne i hagen ^^'''

Vet inte om den här bilden är så mycket bättre än den första :/

[BARABAZ]
0

#7 Bandat brukar inte bleka. Alla färger kan ha olika nyans, så det är inget konstigt i sig. Generellt har inte icke färgavlade hamstrar bra färg enligt standard. Som sällskapsdjur spelar det ju ingen roll.

[Vargen-J]
0

Okey. Tack för hjälpen :)

[BARABAZ]
0

#11 Så lite så. Sobel bandad är en av mina favoriter, så jag är minsann lite avundsjuk. Flört

[Vargen-J]
0

Haha, jag har nåt du inte har *skratt* Glad Skrattande

Sara87
0

Jo, h*n är nog sobel. Lite för mörk för att vara silver, ibland är man för snabb :D

chocomian
0

Kan du inte ta nya bilder på dem? :)

[Vargen-J]
0

Jag skulle kunna men då måste vi nog vara två som håller reda på Putte. Han är inte direkt tam då han kom hem till oss i fredags ^^''''

Men försöka kan vi göra :)

chocomian
0

#16 Aha okej :) du kan ju annars försöka lägga ner Putte i en kartong eller låda med massa papperstrimlor i med lite frön i botten, så finns det att pyssla med och du kanske kan knäppa av något foto ;)

[Vargen-J]
0

PRoblemet är att han/hon är så rädd att han/hon måste först springa in i "huset" (det som syns på bilderna) innan jag kan ta upp honom/henne Skäms

Får han/hon inte göra det så lägger han/hon sej på rygg och skriker, så rädd som han/hon kan bli :/ Fast när han/hon var ute igår och sprang mellan pappa och mej på golvet (vi låg ner på golvet) så kunde vi klappa honom/henne lite när han/hon sprng förbi :)

Ska försöka ta kort på honom/henne idag men jag lovar inga jättebra bilder ;)

chocomian
0

#18 Aj då, så pass :\ men ta med h*n när den är inne i huset och lägg ner i en låda eller liknande med gott utanför osv? :)

Kommer nog ut så småningom, ge den tid.. så fram med kameran sedan :)

För att göra mina hamstrar tama, brukade jag pula lite nere i deras burar… städa… fixa bottenmaterialet.. osv.. de kom fram efterhand och nosade på mig då, sedan blev de vana vid mig och inte rädda för händerna :)

[Vargen-J]
0

Höll på med honom/henne lite och tog lite bilder :)
Det gillades inte, men tvunget blev det. Möblerade om lite.

Lyckades ta lite bilder ialla fall :)
Hoppas dom duger att se färgen på hono/henne :)

[Vargen-J]
0

Andra bilden :)

chocomian
0

#20 Hehe ojdå, det var en väldans suddig bild :\ man får nästan sätta dem på helvitt underlag eller svart, så man ser :D

[Vargen-J]
0

Kan nog bero på att den är tagen med en mobilkamera ^^''''

chocomian
0

Hmm, på bilden i inlägg #21 ser han mer ut att vara en vanlig sobel, dock blekt som barabaz skrev.. så då är h*n kanske det :)

[Vargen-J]
0

Ögonringarna överrensstämmer ju med sobeln men hans nyans gjorde mej konfunderad till en början. Som sagt så kan han/hon ju vara en vanlig sobel, det vet man aldrig :)

chocomian
0

#25 Precis :) de ändrar ju sin färg ibland och alla ser ju inte exakt likadana ut :o

chocomian
0

Kan man få se fler bilder på Sunny? :)

MangoPeperoniOwner
0

Ser absolut ut som en sobel! Supersöta båda två :)

[Vargen-J]
0

Självklart får ni det :)

Titta va fint jag sitter ^^

[Vargen-J]
0

Klättrar lite :)

[Vargen-J]
0

Vänder rumpan till när mamma tar kort Flört