Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 853 ggr
[Vargen-J]
0

Kan man para bandade hamstrar med varann?

Hej.

Kom på en fundering härom dagen: Kan man para två bandade hamstrar med varann eller finns det en risk att dom kan ha vitmagat i sej båda två?

Och så en annan fundering: Vad är det i dom vitmagade hamstrarna som gör att ungarna blir missbildade?
Om jag minns rätt så kan ungar födas utan ögon, ben m.m. om man parar två vitmagade med varann men jag kan ju ha fel också Obestämd

Bara nåt jag kom på när jag satt och funderade på dessa frågor

Linda3046
0

Ang. Vitmagad + vitmagad = ögonlösa ungar. På zoohandlarkursen sa en av våra lärare att defekter som är kopplade till färger eller teckningar beror ofta på att defekten sitter på samma ställe och därför nerärvs samtidigt med färggenen.

Så det lär väl vara samma sak med roan/vitmagad att det är någon defekt som är kopplad till den, och denna defekt är recenssiv (alltså att det krävs dubbla anlag för att den ska få effekt) så om en hamster får dubbla anlag av roan/vitmagad får den även dubbla anlag av defekten och blir därför ögonlös. Men en roan med enkelt anlag får bara ett anlag av denna defekt och blir normal.

kajsa_karin
0

Håller men om de linda skriver. Man bör nog vara försiktigt  med Bandad +Bandat men jag vet folk som parat de med varandra

[Vargen-J]
0

Okey. Tack för svaret!

Skulle jag våga sej på att ta en testkull eller ska strunta i att para dom båda bandade jag har och ta en bandad och en som inte är bandad?

Linda3046
0

Enligt SHF avelregler rekommenderar man att inte para två banade för att det vita bandet kan breda ut sig. Men det är nog bara om man parar många generationer och inte en enstaka gång.

Chansen att de skulle vara dolda vitmagade är nog väldigt liten men har man vitmagad i stamtavlan ska man nog vara försiktig.. Vad har dom för färger? Om de är cremebaserade kan de ju inte vara vitmagade utan är roan istället och då syns det ju även om dom är bandade.

Avions
0

Intressant det här med vitmagade. Är det alltså de med vit mage? Och bandade är de med vitt tecken runt om?

[Vargen-J]
0

Dom är svart och sobel med bandat i sej.

Ebba-A
0

#5 Vitmagat är en gen, så bara för att hamstern har en vit mage (t.ex som nf eller bandade hamstrar har) så behöver den inte ha vitmagat genen.

En fråga: För att få vitmagat i en kull, måste då någon av föräldrarna vara vitmagad?

Värd på Choklad iFokus

[GeeGee]
0

Detr som gör att vitmagade kan få ögonlösa ungar beror troligen på att deras gener sitter på samma kromosompar vilket gör att om man parar två sådana så kommer exempelvis genen för ögonlösa ungar att synas då båda två har sådana gener.

Det kan även bero på att alla vitmagade har mutationer/missbildningar i någon av deras kromosompar.

Det här är en biologisk förklaring så den är lite krånglig men så har jag fattat det i alla fall.

Linda3046
0

#7 Japp, eftersom vitmagat är dominant så kan det inte bäras. Men föräldrarna kan ju vara dåligt tecknade så man missat det. Eller att de har en färg där det inte syns, t ex albino.

Avions
0

Hur ser man att de är vitmagade då?

[Vargen-J]
0

Ställer samma fråga som du. Hur ser man att dom är vitmagade?
Jag ser ingen skillnad på dom som är vitmagade och som inte är det men som har vitt på magen :S

En annan fråga: Vågar jag para mina båda bandade med varann eller ska jag para dom med nån annan?

_EDIT: _Såg att jag redan hade ställt samma fråga om parning mellan mina bandade, dock tyckte jag att svaret jag fick var rätt luddigt så jag frågar igen om ni tycker att jag ska prova eller om jag ska strunta i att para dom med varann och välja en annan till dom

nonisaga
0

Man ser det inte (kankse ibland) men man parar dom inte med vitmagade då