Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 689 ggr
issa83
0

En fint typad hamster, redan som bebis?

Har hört från några stycken uppfödare att de tycker sig kunna se ett fint huvud redan när bebisarna är runt 2 veckor?Vad tycker du/ni? Jag tycker mig också såklart ana att vissa bebisar i min kull(som är 2v 17 dagar idag)har mer breda skallar och runda nosar än andra…

Försöker ju avgöra om det är några som är lite finare typade i kullen. Vem ska man spara liksom? man vill ju spara den finaste, och även se till att de som har tingat bebisar ur kullen och ska avla, först och främst ska få fina djur än de som bara ska ha till sällskap.

Men detta är såååå svårt tycker jag. vet ju också att en som ser lovande ut före "slyngelåldern" kan utvecklas till att inte alls bli bra och vise versa….hmm

Zheverez
0

när det gäller huvudformen så har jag några gånger varit med om att den fulaste vuxit till sej å blivit rund å fin senare å tvärt om att en fin vid 3-4v blivit ful senare.

försöker därför numera behålla två ngt längre å sälja den andra sen när jag sett hur de utvecklas.

[BARABAZ]
0

Vad bra att du tar upp det här, det behövs!!

De som säger att de ser ett fint huvud på en 2-veckors hamster (och ibland tidigare än så), ser just det. Ett bra huvud just då, vid 2 veckor. Hamstrar har olika tillväxtkurvor, både individuellt och inom olika linjer. Man kan inte rent allmänt förutse vid så ung ålder vilka som ska bli bra. Vad det gäller slyngelåldern så är det bäst att visslande titta åt ett annat håll medan den pågår, annars blir man bara byxis. Cool

Det man däremot kan, om man hållt på med en linje länge (och använt sig av inavel eller djur som stammar från tidigare inavlade linjer, t.ex. gamla Riddarens/Opalens), är att känna igen en viss typ (vid olika åldrar) och av erfarenhet veta hur den troligen kommer utvecklas.

Vem man ska spara och vem man ska rekommendera till respektive köpare beror på vad de ska användas till. Om de ska vara till avel, vad är det för egenskaper köparen/uppfödaren är ute efter? Vilken hamster är den tänkt att kombineras med? Om det handlar om att själv välja ut vilken man ska spara, gäller det att tänka efter varför man gjorde den kombination man gjorde. Vad var det för egenskaper hos föräldrarna som gjorde att man tog en kull ungar just efter dem? Är det någon av dem man försöker skapa en liten kopia av så den andra föräldern valdes som komplement, eller är det blandningen man är ute efter? Vad finns det bakåt i stamtavlan som man försöker upprepa, avla bort eller utveckla?

Det tar tid att lära sig plocka ut djur. Ta gärna råd av andra, men glöm inte bort att känna efter med hjärtat också. En hamster kan vara rätt på många olika sätt. Med tiden lär man sig allt bättre, men det finns absolut ingen uppfödare som tvärsäkert alltid kan sitta och plocka ut precis rätt unge ur varenda kull alltid. Är man osäker kan man alltid sälja ett par med avelsrätt eller lämna på Foder, så kan man se hur de utvecklas.

Som avslutning vill jag också påminna om att typ är mycket mer än bara huvud. Det är också storlek, kroppsbyggnad, ögonstorlek, öronform men framförallt helheten.

Helena1978
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv hade jag stora problem att välja unge ur senaste kullen, kunde bara inte bestämma mig, och när jag slutligen hade två att välja mellan så beslöt jag mig för att låta slumpen avgöra, jag bestämde mig för att den av de två honorna som först kröp upp i handen och satte sig var den som fick stanna.

Kawasaki var den som var först upp, hon var även mörkare än den andra rosthonan.. men den andra honan var större.. men jag stod fast vid mitt beslut och har nu en underbar hona som somnar vid mina ben i soffan..

#2 Väldigt bra skrivetCool

kajsa_karin
0

Jätte söta hamster ungar helena