Vad har hänt?
Min dvärgis Zamir är nu 4,½ mån, att bitas började han redan när han var liten med - eller nja, naffsa snarare. men ju äldre han blev dessto mer gick det över till ett bitande
nu bits han bara man sträcker in lite mat till honom, att han bits om man sätter fingrarna framför boet förstår jag, det är han revir, men inte när man ger honom mat. går det att lära honom att sluta bitas?
Sen så vägrar han komma ut ur boet, han ligger där hela tiden… det är inte så att han sover
nej han ligger där och myser hela tiden, bara sticker ut och in nosen ibland
visserligen är han ett natt djur och är uppe på natten men jag ser honom aldrig komma ut för att dricka, äta lr leka…. "mys-problemet" började efter att han varit en vecka hos en kompis (på sportlovet) innan var han kelglad och sällskaps sjuk…
För övrigt är han snäll å go´men det börjar gå mig på nerverna… vad har hänt egentligen?

Mitt tips är att du kanske skall prata med hamstern samtidigt som du pysslar runt om ? :) Min hamster kommer fram med en gång som jag säger hennes namn fast jag har haft hennes edan fördeln men arbete så mycket du kan med honom när han är på glatt humör :) , han har säkert bara en dålig period, det har ju vi också ibland! :) Lycka till!

#1 tack, ska prova det…jo, men en lååång dålig period, sportlovet va ju v. 8
någon mer som vet…? hur man blir av med bitandet, då?
Sådär har Peperoni hållit på ett tag nu också. Ligger och myser hela dagarna. Men nu håller det på att gå över (förutom bitandet) :) Men han har alltid skyddat sitt revir så att ;) Men, du kanske kan ta ut honom med handskar och låter honom vara ute, då kanske han kommer på att det är kul med upptäcksfärder och sånt igen :)
Lycka till!
/ Elin
Jag har haft samma problem med bitande hamstrar, ett tips är att man blåser lite lätt på nosen när de bits (inte hårt, utan bara lite lätt!) så får de det som straff och min kompis hamster sutade bitas när hon gjorde så iaf. Man kan ju alltid prova :)
// Caisa B
Vissa hamstrar kan ha ett väldigt starkt revir i buren, men bli helt omvända utanför och vara hur lätthanerliga som helst.
Testa hur det går att hantera honom utanför buren, om du inte vill ta i honom testa med att låta honom klättra upp på ett petbox lock och lyfta ut honom och se hur han reagerar utanför buren.
Hade förut en dvärghona som satt i fingret så fort gallret åkte av, hon slutade aldrig med beteendet så jag accepterade henne för den hon var, dock var hon 1.5 år när jag köpte henne… kan säga att det avskräckte mitt intresse för dvärghamstrar ett bra tag framöver och jag höll mig till guldhamstrarna.
Nu har jag två dvärgar som är hur goa som helst utanför buren, men kan vara lite avvaktande i buren, jag förstår dock deras beteende nu och känner dem som individer så jag har accepterat dem som de är.
Har märkt att många hamstrar kan bitas mer när man har handskar på sig än när man hanterar dem med händerna.
För att göra en jämförelse:
En vakthund skulle ju aldrig släppa in någon främmande i sitt hem och nära "sina" människor då det ju ger starkast revirkänsla där husse och /eller matte bor med hunden.
Städade på polisen förr och där satte hundföraren upp en skylt på dörren till rummet där han och hans hund höll till när de var inne på stationen, om skylten satt uppe fick jag inte gå in och städa det rummet. Hundföraren lämnade även hunden ensam där kortare stunder, och jag förstod ju själv varför jag inte fick tillträde dit.

tack så mycket för svaren… jag ska testa allt,
självklart spelar det inte så jätte stor roll för -precis som helena säger - jag accepterar honom som han är
men ville ju gärna veta om det gick att bli av med det