besviken skp vitmagad
hos min ena svarta skp vita hona har det dykt upp en roan,kan finnas fler.
jag som inte vill hålla på med roan blev ju besviken.
far är helsvart så alltså måste mamman vara vitmagad.
det var bulba som först upptäckte det.
jag har ju aldrig haft roan tidigare så jag hade ingen aning om hur en sån bebis kan se ut.
sen kom nathalie och sa samma sak.
bra att de såg det, så nu har jag lärt mej nåt nytt.
för min del blir det ingen mer kull på den skp-honan.
bilder på de små ska jag ta ikväll så får ni se själva.
det tråkiga är att jag ville behålla en choklad vit skp i den kullen men tänk om hon är vitmagad också. törs inte ta den risken.
hur vet man om en skp är vitmagad el bara vit(bandad)de är ju så mkt tecknade att det är svårt att se men finns det nåt tecken att gå på?

Usch vad tråkigt för dig
Tur att det upptäcktes i tid.. och skönt att man har många att kolla upp sådant med, innan man gör några misstag.
Ska bli intressant att få se bebisarna ikväll iaf, de är säkert minst lika söta för det ;)
Ojdå, ja så kan det bli ibland.
Jag brukar gå på rubinglansen i ögonen på de vitmagade. Svårt förstås med rödögda, men på svart- och brunögda tycker jag det funkar bra, bara man fått upp snitsen på kollandet. Vrida och vända under en lampa kan man få göra för att se, det är inte alltid jättetydligt.
Just vad det gäller skp så skulle jag kunna tänka mig att nyansen på det gula kanske kan vara till hjälp. Vitmagat brukar bleka gult ganska mycket.
Ne nu sa du fel Eva, det var jag som upptäckte det^^ vi har haft många roan ungar och föder ju upp sånna. Men mamma såg ju inte ut och vara vitmagad?

#3 Mamma är ju bandad också och bandade har ju också vita magar så inte så lätt att se då.. :/ Ögonen har jag aldrig testat att kolla på men sen har jag ju inte direkt haft så många vitmagade.. :P
Jag kollade även på en av de svarta ungarna i kullen och den hade några vita strån i nacken och sen det vita som den hade på magen gick ut och upp lite på sidan av magen framför bakbenen.. :) Såg jätte läckert ut! Och den var ju hur söt som helst! :D
// Nathalie
#4 jaha okej, I see ;). Nämen vad gulligt med lite vitt :D

Jag längtar tills hon visar bilder på dem små! :D

sorry nonisaga att jag sa fel men du vet väl att kärt barn har flera namn.
.
iallafall var det bra att du gjorde mej uppmärksam på att det fanns roan i kullen.
nu ska jag gå å mata de små å passa på att fota dom.
#7 hihi tack
jag längtar till bilderna :D

Nu kom jag o tänka på en sak, men är inte säker men det är väl bara cremebaserade färger som kan vara roan? annars måste ngn av föreldrarna ha creme ju :P.

Jag blev kär i den dära (honan?) som har bredd och fint band med en liten svart "tagg" från huvudet och inpå bandet :D
#19 nja tydligen inte :O :P

#20 på vilken bild syns hon bäst?
funderar på vilken du menar.

Den svarta med underbart fint band längst till höger på bilden i inlägg #13 :D

aha hon trodde du menade hon på samma bild som är i mitten.
ja hon är fin å häftigt med pilen.
hon är större än sina chokladsyrror.

#24 Ja, kanon! Ser nästan satin ut också ju!

ska gå å sova tidigt idag.
hoppas på många svar imorgon om ungarnas färger.
mor är zoohamster så därför vet jag inget om hennes bakgrund.
ska ta en bild på henne också så får ni se om ni kan avgöra om hon är vitmagad el ej men det är hon nog.

#26 Blir det någon bild på gula hanen?

nämen å honom glömde jag ju
fixar det nu.
lägger in de bilderna under hanar säljes så kolla där om ca 30 min

#28 Hehe :) tack tack! :D

Ja det är endast cremebaserade ungar som kan vara roan, men föräldrarna behöver inte vara creme för att det ska komma creme i kullen.. :) Men för att få roan så måste nån av föräldrarna vara antingen roan lr vitmagad. :)
Jag ser som dig en massa svart skp, svart, choklad och en sobel roan. :) Med massa band också.. ;P Väldigt mkt vitt! Väldigt läckert! :D
// Nathalie
Kan verkligen roan ha band?

törs jag behålla en choklad el är det vanskligt om jag inte vill riskera att få roan igen?
jag har inget emot roan men det är inte en linje jag känner att jag vill hålla på med.

Ja på samma sätt som en vitmagad även kan vara bandad så måste ju roan även kunna vara bandad.. Roan och vitmagat är ju samma gen så om den ena går så borde den andra också gå.. ;P
Samma som att en hamster både kan vara ds och bandad! :)
Med det sagt borde en hamster även kunna vara sobel roan ds bandad! :P
// Nathalie
#35 Vad coolt! det visste jag inte! 
#34 Det vågar du kanske om du parar henne med en hane utan ngt creme bakåt.

nån mer med synpunkter på roanen i kullen
Jag ser precis som flera före mig, att det finns en roan i kullen. Troligtvis har du ett par vitmagade också. Är det min skärm, eller har skp-flickorna rätt ljusa fläckar? Jag är inte så säker på att det är mamman som är "boven i dramat", tycker hon ser ut att ha väldigt mörka fina fläckar för att vara vitmagad. Helt otänkbart är det inte, men vill du inte ha roan/vitmagat framöver så kan du inte utesluta att det kommer från pappan, så det är bäst att ha det i bakhuvudet ifall du ska använda honom igen eller om du har andra barn efter honom.
Sen får du ursäkta en kanske dum fråga, men jag ställer den för säkerhets skull; är det bara roan du inte vill ha, eller gäller det vitmagat också? Är det bara roan, så blir det till att avla bort alla cremeanlag ur din linje, och inte ta in nya hamstrar som är eller bär på creme. Är det wh-anlaget i stort, dvs både roan/vitmagat, så är bland det bästa att testpara med en sobel eller mkt mörk nf som du vet inte har anlaget. Ungar i sådana parningar, förutsatt att du får minst 6-7 st i kullen, borde ge en fingervisning.
Så i praktiken, om det var min kull, så skulle jag nog våga mig på att behålla en liten choklad, men överväga att testpara den.

cremen håller jag på å avlar bort.
vill inte ha det men det tar tid att få bort.
vita magar är inte heller min favorit direkt men roan vill jag helst slippa. blir för mkt blandat å det gillar jag inte
har jobbat lite fel med att få bort lh ifrån korthåren men ändå dyker lh upp. vilket det kommer göra ett bra tag till.
sen började jag med ngt snipiga kh å har jobbat på huvuderna.
har haft en linje där det varit rent svart,tröttnade en stund på bara svart å tog andra färger.
ska återgå till svart igen å ha bara svart,nf och skp.
långhåren är det tänkt att jag ska ha bara i skp men så blev det även där sidospår.
man ska helt enkelt inte kära ner sej i fel djur om man har en avelsplan.
hittade en bild på mamman där hon visar sin lilla mage

På tal om detta nu Eva med att du försöker få bort lh från kh-linjen… Jag ska ju få ner din gula kh hane, som är en lh bärare.
Vad skulle du och kanske ni andra rekommendera för hårlagshona till en sådan hane, för att göra linjen mer "ren"?

jag skulle avla på kh å vara medveten om att om även honan bär på lh anlaget så kan det komma flera lh i kullen.
en liten parentes bara nu när jag ändå är i skrivartagen.
det kändes mkt motigt ett tag när jag fått lite av sånt jag inte velat ha i mina kullar.
kändes som om nu skiter jag i dethär.
nu känns det bättre.
men så är det väl ibland lite berg å dal bana

Hm, för att få "din" linje "ren" då, så om du vill kan jag ju skaffa då en kh hona med inga lh anlag bakåt, om du vill att jag ska fortsätta in på den linjen?
Kanske hade varit roligt att vi båda håller på med kh :)

vill du hålla på med lh då ska du ju välja en lh hona med bra lh linjer å bra päls.
personligen skulle jag ha valt en ren kh hona.
välj den du känner för att du vill hålla på med.

Nu gjorde du ju det svårt för mig Eva ;)
Jag vill hålla på med vilket som egentligen, spelar ingen roll just nu.
Ursäkta om det blir lite Off Topic kanske just nu, men när vi nu pratar ändå om bra kh och dåliga… så undrar jag lite om min Inis här hemma. Hon har ENORMT len och skön päls, ovanligt len och skön.
Har fått känna på min släktings honas kh päls och den känns inte alls lika len och mjuk som min Inis.
Eftersom jag inte heller har känt på andra kh mer än min egna och Inis, så kan jag inte veta om hon har bra kh eller inte.
För skulle hon ha bra kh päls skulle jag kunna avla på henne med gulingen och se om hon är ren kh också.
Hur ser man om man har en "bra" och "snygg" kh hona?

nu ska jag göra det ändå svårare för dej.
avel är så många bitar att ta hänsyn till.
inte bara färg å päls utan även storlek, huvud fasonen,temperament å mkt mera.
jag tycker att ett djur man inte trivs med ska man inte avla på. det kan vara flera orsaker till att det inte klickar tex humöret, vissa är vassa av sej(bitiga,hoppiga,opålitliga osv). känns det inte bra så ska man inte avla på ett sånt djur, då är det bättre nån som det stämmer bättre för avlar el tar hand om det djuret.
sen är det ju färger både på djuren å i stammen som man ska ta hänsyn till. överaskningar måste man vara beredd på men ibland känns det väldigt tungt då får man bita ihop å ta nya tag.
jag har gått på pumpen flera gånger å det är sånt man gör de första åren innan man lär sej. det är av misstagen man lär sej.
ingen kan vara fullärd av att ha läst på så som många säger att man borde vara,påläst, alla är inte naturbegåvningar utan vissa har en annan inlärningsperiod å går på missar mer än andra. så att läsa på innan man startar avel är ju bra men ingen garanti att inga fel begås, om det nu kan klassas som fel att en oönskad färg,hårlag osv dyker upp.
avel är kort å gott flera pusselbitar som ska falla rätt för att målet ska bli bra.
så tänk igenom noga vilket hårlag du vill få fram, ta det som känns bäst för dej.
vilka färger du vill ha.
hur ser avelsdjuren ut, ett med tex snipigt huvud bör paras med ett med rundare. riktigt stora ögon med en som har mindre osv.
inriktningar kan man byta tex färg från sina uppstartade linjer.
sparar man en avkomma så när parningsdagen är inne kanske man fått upp ögonen för andra färger så då kan man para den med en annan än den först tilltänkta.
mitt enda råd är att fundera å bestäm dej för en plan så som dina intressen ser ut nu.
det är då tur att det finns sånahär forum att skriva av sej på å fråga så man får råd å kanske tänker till å lär sej mer å mer

Förstår dig till fullo och håller definitivt med dig!
Jag gillar ju båda hårlagen, men det jag helst skulle vilja avla på är nog lh, då det känns bäst för mig och även för att få fram de fina färgerna och ev glansen hos satin lh.
Dock är färgen finare och klarare på en kh, än en lh.
Jag vill gå in på svartbaserad avel, så det kommer det bli, funderat väldigt länge på det och det känns bäst.
Ja, verkligen jättebra att du och andra här hjälper till och ger råd och stöd! det är väldigt viktigt när detta område är väldigt stort.
Bör jag då välja en lh gul hane eller går det bra med den kh gula du har och jag parar honom med en lh för att få fram lh i min egna linje?

han går bra då han bär på lh anlaget men var beredd på att nån med sämre lh päls kan dyka upp.
till kel funkar en sån hamster minst lika bra som vilken annan hamster som helst.
känn efter å se om du hellre vill ha en som är lh.
valet är helt ditt eget.

Jag tycker om Zocratez rejält och han har jättefint huvud och färg, så jag vill jättegärna ha honom fortfarande och avla på.
Sedan kan jag spara den som ser bäst ut och som ev man kan ha till utställning osv och kanske framtida avel på.
Och med din hjälp då att kolla upp hur de ser ut osv.
Honan kan jag fundera över tills April månad, då jag och min pojkvän flyttat och jag kommer få större plats och fått upp allt.
Jag funderar på att para honom med Inis först, som en testparning också och se vad Inis bär på.
Hennes temperament vill jag så gärna avla vidare på och hennes kropp, hon är helt underbart fin och snäll!

han kommer mörkna lite till.
han har bra kindteckningar å hätta.
ska bli svårt att skiljas ifrån honom men får ju hem storebror så jag får trösta mej med det.

Han är jättefin redan nu, så ser fram emot hans utveckling!
Och jag kommer bildbomba hela tiden, glöm inte det, så du kommer få se honom när du vill… och få hans småttingar som kommer efteråt, hur många du vill ;)

#45 Bra skrivet! :)
// Nathalie
#45 Håller med om i princip allt. Kan tillägga också att personligen har jag mycket mer respekt för någon som inser att det tar tid att utvecklas som uppfödare än någon som tror man kan råplugga hamsterlära och genetik och sedan vara expert i princip enbart baserat på teori. Det kan man inte, så är det bara. Man lär sig genom misstag också. Däremot är det bra att vara påläst, absolut, men man ska försöka få med lite av varje och komma ihåg att balansen kan se olika ut.
Visst har vi olika inlärningstakt och förmågor, och också olika intresseområden. Det jag tycker är viktigt, är huruvida personen ifråga verkligen vill lära sig, eller om h*n bara vill ha fakta för stunden serverad, eller struntar i det och gör saker lite på en höft. Om där finns ett genuint intresse kan jag förklara samma sak om och om igen i åratal, det gör mig inte så mkt. Uppfödare kan ha olika kvalitéer, olika områden man är bra på.
Gud vad mycket nyttigt man lärde sej i den här tråden
Jättebra skrivet!

Det blev lite OT i tråden, men tycker ändå det hänger ihop lite med detta :)
Bra information!

Men gu så söta!

tycker inte det är så mkt ot egentligen.
bara bra att en diskution uppstått å funderingar kring färger mm ventileras.
det är när saker diskuteras man lär sej, det får spåra ur lite men ändå finns en röd tråd om man tänker efter för det mesta har ju handlat om avel.
hoppas fler synpunker tas upp.