Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 894 ggr
[GeeGee]
0

Långhår? Börjar bli osäker!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen =P

Lilla Totte borde vara cirka 11 veckor nu, rätta mig om jag har fel nonisaga ^^´

Och jag tycker att hans päls inte alls ser ut att bli så lång som jag har sett att alla andra långhåriga hanar har.

Visst har han lite längre än en korthårig guldis men han har mest långt hår på sidorna på baken.

När är pälsen färdigväxt och kan någon visa en bild på en långhårig hane runt samma ålder osm Totte?

[Kamillah]
0

Han är ju definitivt långhår, men det finns också "bra" och "dåliga" långhår. Min lilla Kirby hade precis sådär som din har nu runt den åldern, Kirby är ca 4 månader nu och det har börjat växa fint men det är fortfarande längre på baken och bakom öronen. Så det växer nog ska du se! Sen brukar de ju heller inte få så jättefin och jämn päls om ena föräldern var korthår och den andra var långhår.

Sara87
0

Pälsen kommer å går, både hos honor å hanar som är långhåriga. Ibland är den bra, ibland dålig precis som Kamillah säger.

[GeeGee]
0

Ok, men jag kan alltså ha sån otur att han aldrig får så jättelångt hår? För jag tror att både föräldrarna var långhår om jag inte har fel. Nonisaga vet ^^

nonisaga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo 11 veckor är han, mamma kh o pappa bra lh. Pälser börjar oftast bli jätte lång när dom är runt 9-10. Jag hade brodern till Totte hos mig för ngr veckor den och han hade fin päls, slänger in en bild på honom :). Snart blir totte en stor fluff för släkten är en jätte fin lh släkt Flört

kajsa_karin
0

Han är långhår annars hade han inte haft toffsar bak. men kan vara en sämre LH. Inlägg nr 4 läser jag att mamma är Kh då kan det bli sämre päls på Ungarna som skall bli LH. Men vänta och se ibland går det där lite i vågor med päls kvaliten

UlrikaD
0

Vad jag har lärt mig är väl just att om man parar kh med lh så får man ibland sämre lh. Det är väl därför man helst ska para inom samma kategori. Men han är ju som sagt lh annars skulle han inte ha sånda där tofsar.

Curlys
0

Håller med #5 och #6. Och sen en annan fr¨ga, du är 100 på att det är en hane? Honor får ju bara toffsar på rumpan och bakom öronen. Medans hanar oftast får längre päls, men sen finns de ju hanar som inte får lika lång päls som standarden föreskrider. Det kan även vara så att han får mer päls senare.

[GeeGee]
0

Jo jag kom på nu att mamman är en korthår och pappan långhår. Men jag bara undrade om ni tror att pälsen kommer växa mycket till eller om dne snart kommer att stanna av?

#7 Totte är en hane då jag absolut känner hans pung (som inte går att undgå) och även hans mini sak =P

[BARABAZ]
0

Långhårspäls är delvis ärftlig, delvis hormonbetingat, så det går inte att förutse något vidare, speciellt inte vad det gäller en hane ur en blandkull. Det skiftar väldigt under deras liv också, ingen hane är lika fin i pälsen hela tiden tyvärr.

hidianan
0

Endel hamstrar får aldrig sån där "perfekt"´päls, en långhår. Min hamster scott har ingen höjdar päls precis, ibland lite längre men aldrig riktigt lång päls. I yngre dar hade han längre päls.