Kh eller lh?
Satt länge igår kväll och tänkte för mig själv. Nu är jag precis i nybörjarstadiet med min uppfödning och vill det ska bli rätt från första början. OM nu min hona här hemma väntar bebisar nu på Lördag och får ev en svart eller chokladfärgad hona, skulle jag gärna vilja behålla denna. Då skulle jag nog ge mig in på att föda upp kh, då min kull antagligen kommer bli dominerande kh, även om pappan är lh.
Min personliga åsikt om kh är att färgen blir mycket skarpare och snyggare, vilket jag skulle vilja få fram speciellt på en skp.
Har även kollat runt lite och märkt att det faktiskt inte finns så många som föder upp just kh och det skulle vara roligt att vara en utav dem.
Men om nu inte min hona här hemma får bebisar nu på Lördag, funderar jag då på att gå över till lh uppfödning och fixa en gul hane och en svartbaserad tjej som sagt.
Tacksam för lite råd och tips för mig som är nybörjare!

om din hona har lh i sin stam så kan du få flest lh i kullen då en lh + kh med lh anlaget ger 50/50
det roligaste i uppfödningens början är att spara å para vidare på den då har man en början till egna linjer.
spara den du gillar bäst i färg å hårlaget.

Jo, det är sant!
Det var det jag kände för också.. dock vill jag inte ha en nf till och para vidare med, utan sparar helst någon svartbaserad färg, om det finns möjlighet till en sådan i denna kull.
Precis, vore roligast om man kunde spara en själv och fortsätta vidare på egen hand och sedan då fixa en hane, en gul som jag tänkt mig.
Mitt råd är att ta det som det kommer lite grann. Precis som Zheverez skriver så är bland det roligaste att bygga upp sina egna linjer, och grubblar man för mycket över att göra "rätt" färg- och hårlagsmässigt i början och inte avlar vidare på bebisar i de första kullarna för att de inte stämmer i typ/hårlag/teckning så kan man nog komma att ångra sig.
Mina första hamsterkullar var ju bara till sällskap, jag kunde inte mkt om färger, inget alls om färggenetik och de var väl inte så vackra kanske, men oj vad roligt det hade varit om jag byggt vidare på dem ändå och nu haft massor av generationer efter dem.
Glöm inte att allt inte behöver vara färdigt från början. Man kan byta riktning på den linje man redan håller på med, istället för att starta en ny. Byta från lh till kh, byta mellan färger, byta från tecknat till otecknat osv. Det kanske tar lite längre tid att nå sina mål, men avel ska inte vara kortsiktig, och tänk så roligt när man väl får det man vill ha! Dessutom går saker aldrig bara som på räls, inte i längden iaf, så det är inte säkert att det i praktiken blir så mkt krångligare.
En bra uppfödare är inte den som köper in en massa nya djur och börjar om hela tiden, utan den som utvecklar och finslipar det avelsmaterial som redan finns!