Brunst på dag 10 - dräktig?
Min hona här hemma var på dag 10 igår, om 4:e parningen tog, vilket det verkat ha gjort, då hon inte brunstat någon gång… tills igårkväll runt 23-tiden.
Då började hon fnysa och hålla på i buren som hon brukar, då hon är i högbrunst.
Jag testade att låta henne lukta på hanen här hemma och så, då ställte hon sig i parningsställning…..
Och nu har jag hört, att om de brunstar runt 10:e dräktighetsdagen, innebär det att de ÄR dräktiga.
Jag skulle kolla hennes nästa brunst nu på Tisdag, så det var ju helt fel dag också.
Nu vill jag veta om detta stämmer, eller inte?
Om någon varit med om samma sak eller har fakta om det?

Ingen anning. Men mina honor har brunstat fast det varit dräktiga och betett sig konstigt. Tycker aldrig man vet riktigt om de är dräktiga eller ej. Vissa blir smäll feta men inga ungar kommer för det. Senaste tiden har varit ett rent Lotteri i fall det blivit ungar eller ej. Amalia gick över 2 dagar innan jag upptäkte hennes ungar. Även om jag kollade på beräknad dag fanns då inga ungar som jag kunnat missa. mina honor är inte alls som de står i böckerna.
Det betyder inte att det ÄR ungar, men kan vara ;)

#1 Hm ja.. det verkar lite olika hos alla uppfödare.
Undrar om min hona kanske är sådan som är lite ostadig med brunstandet tro.
Men det är lite konstigt att hon inte brunstat på 10 dagar sedan parningen och sedan just 10:e brunstar till, efter många timmar, så hon var inte i högbrunst direkt.
Men det kommer småpip runt Lördag nu i helgen om hon är dräktig :)

Jag har alltid gjort så att efter en parning har jag väntat i 17 dagar innan jag har försökt para igen. Bara för att honorna beter sig verkligen olika under sin dräktighet. Men jag har bara behövt göra en omparning, alla andra har blivit dräktiga på första försöket.

Ja, jag har nu fått den erfarenheten av att vänta 17 dagar minst innan omparning igen, tur att hon inte blev dräktig iaf på 3:e försöket så det inte blev tokigt i magen.
Tur man lär sig efterhand av OLIKA människor.
Alla säger olika… det är inte lätt att vara nybörjare