Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1231 ggr
Zvintos
0

Offwhite + rost?

Eftersom jag inte riktigt kommit underfund med hamstergenetiken ännu skulle jag behöva lite hjälp med att veta vad det skulle kunna bli för färger efter dessa två.

Hane, offwhite
(dem i släkten vars färg ej står, skriver jag ej med)
e: offwhite
ee: offwhite
eu: koppar

u: silverchoklad umb
ue: silvergrå
uu: offwhite rödögd brunörad
uee: silvergrå
ueu: silvergrå umb
uue: silversobel
uuu: creme svartögd
ueee: silvergrå umb
ueeu: albino mörkörad
ueuu: creme
uuue: sobelroan
eeee: mink

Hona, rost umb
e: nf
ee: cinnamon
eu: svart bandad
eee: rost rödögd
eeu: mink
eue: svart
euu: silversvart skp/vit
eeee: koppar
eeeu: cinnamon
eeue: sobel
eeuu: rost rödögd umb
euee: nf
eueu: choklad
euue: gul bandad
euuu: choklad skp/vit

u: silvergrå
ue: silvergrå rödögd
uu: sobel
uee: koppar
ueu: silvergrå
ueee: koppar
ueeu: koppar

Visste inte hur många led i stammen som behöver skrivas, så jag skrev allt som står.

Är denna parning OK, eller vore den helt åt helsike?

(Hanen är helt underbar i temperament och har en helmysig päls, och honan är grymt vacker och trevlig!)

Linda3046
0

Tjohej

Din hane verkar vara bärare på både rost (b) och svart(a) eftersom en förälder är choklad = aabb. Han skulle ev kunna bära på rödögd också eftersom det finns en koppar, men det finns inga garantier eftersom inte någon av föräldrarna är rödögda.

Det går inte att veta säkert var din tjej bär på för anlag eftersom föräldrarna är nf och silvergrå och alltså inte har dubbla anlag av något recenssivt anlag. Men båda föräldrarna måste ju vara bärare på creme eftersom det dök upp bö sobel i kullen om jag inte minns fel och då är det ju ganska stor chans att din tjej också bär på creme. Svart dök väl också upp och då gäller samma sak.  

Dessa färger kan dyka upp:

Normalfärgad
Normalfärgad umburus
Silvergrå (heterozot)
Silvergrå Umburus
Rost
Rost umburus
Silvergrå bö
Silvergrå bö umburus

Om din hona bär på creme kan också dessa färger dyka upp:
Creme
Sobel
Offwhite
Silversobel
Caramell
Bö sobel
Offwhite bö
Bö silversobel

Och om din hona bär på svart kan också dessa färger dyka upp
Svart
Silversvart
Choklad
Silverchoklad

Sen om  både din kille och tjej bär på rödögd kan det komma massa rödögda varianter som Cinnamon, rö silvergrå, mink, rö creme, dove, koppar, silvermink, champange. Så skulle det visa sig att din hona skulle bära på creme, rödögd OCH svart (vilket kanske inte är så troligt) och din kille bär på rödögd kan du få VÄLDIGT många färger.

Zvintos
0

Tack så mycket. ^^

Hanens syskon är offwhite, offwhite rö, vit sö mö, silversobel, svart, silversvart, vit rö, svart och silvermink.
Honans syskon är svart, nf (även mörk nf), sobel bö, silvergrå rö och silvergrå.

Verkar som om kullen kan bli lite "gott och blandat".

Linda3046
0

Ja verkligen :) Eftersom hanen har rödögda syskon är chansen att han är rödögd bärare större också än om man bara kollade på stamtavlan.

Men som sagt, för att veta säkert att en hamster bär på ett recenssivt anlag (alltså ett anlag där det krävs "dubbla" gener för att det ska synas) måste hamstern alltingen ha en förälder med en färg som "innehåller" det anlaget eller att den har gett såna ungar i tidigare kullar.

Så dom färgerna som står under "Dessa färger kan dyka upp:" är alltså dom enda färgerna som du vet säkert har en chans att dyka upp. Men sen kan det ju hända att det inte blir sån stor variation ändå, i min kull var det väldigt många förvänade färger eftersom föräldrarna båda bar på svart, rost, cinnamon och creme, men det blev vara svart, rö creme, cinnamon och nf i kullen. Alltså 4 olika färger, om man bortser från dominant spot såklart :) Haha, oj vad jag skriver nu Skäms

Zvintos
0

#3: Skriv på du. ^^
Mycket lättare för mig att lära mig då.
Jo, det där med dominanta och recessiva anlag vet jag från kaningenetiken hur det fungerar. =)
Däremot har jag inte lärt mig ännu vilka som är dominanta resp recessiva när det gäller hamstrar.

Linda3046
0

Creme = ee
Rödögd = pp
Rost = bb
Svart = aa
Silvergrå = Sgsg/ SgSg
Umburus = Uu/UU

Dominanta anlag skrivs med stora bokstäver så silvergrå och umburus är alltså dominanta :) Finns ju fler anlag men dessa är dom som är aktuella i den är här "kombon". På SHF hemsida under guldhamster --> färger står genotypen för guldhamsterfärgerna. Så då kan man ju se vilka anlag som krävs för att det ska bli en viss färg om man vet vad bokstäverna står för.

Zvintos
0

#5: Ah, tack. ^^
Nu börjar det klarna lite. =P