Varför så svårt att ringa veterinär?
Ja, nu är jag faktiskt ganska arg. Hela tiden skrivs det på forumet om att man behvöer hjälp och att hamstern är väldigt dålig.
Och alla får samma svar: Ring eller åk till veterinären!
Så varför gör ingen detta då. Istället skriver folk att nu är hamstern bättre så väntar tills i morgon. Är det bara jag som irriterar mig i onödan för jag tycker inte att man ska ha djur om man inte ens kan ta upp luren och ringa ett samtal?
Vill inte verka så påträngande, vill bara få ur mig mina tankar och få lite åsikter.
Förstår hur du tänker då jag tycker lika själv emellanåt.
De gånger mina djur har verkat dåliga så ringer jag alltid veterinären för konsultation.
Ibland räcker det med ett plåster och ibland måste man faktiskt åka. Men det kostar mig inte mer än ett par kronor att ringa och lite av min tid för att få var.
Oftast så brukar veterinärerna säga att mår de si eller så, så kan man avvakta till dagen efter. Men att om allmäntillståndet förändras drastiskt så måste jag åka.
En vän till mig, har en katt som försvann. Kom hem efter 2 veckor med brutet ben. Hon ringde såklart vet på en gång trots att detta var sent på kvällen.
Veterinären sa att hon kunde lika gärna stanna hemma över natten, för även om hon åkt in med honom direkt, så hade de iallafall ingen möjlighet att operera mitt i natten.
Så det kan ju vara så olika från varje situation. Men jag tycker alltid att man ska ringa veterinär. Visst kanske vi på sajten har rätt ibland, men vi kan ändå inte ställa diagnos och behandling över nätet, vilket kan få förödande följder för djuret.

jag tycker också som du, hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite. skulle inte kunna ha det på mitt samvete att jag kunde förhindrat något. tror att det i grund och botten handlar om för unga personer som är ägare till djuren.
Ringa kan man alltid göra, det tycker jag också. Veterinärvård kan bli himla dyrt, vet inte om det är vad som får folk att backa, men mitt tips då är att lägga undan en liten slant varje månad i en slags "hemmagjord försäkring". Att försäkra dem officiellt brukar inte löna sig, iaf inte om man har flera hamstrar, det är inte så mkt man får ersättning för ändå så då kan man iaf stå där med skägget i brevlådan.
Är det omyndig hamsterägare så ska det finnas föräldrar som tar det yttersta ansvaret, både praktiskt och ekonomiskt.
Jagvill också passa på att påpeka att hamstrar är ytterst tåliga djur, så tyvärr har det ofta gått rätt långt innan man märker ngt på dem, speciellt om det handlar om skador av olika slag.

Håller med helt! Visst om det är något mindre så kan de ju vara bra att fråga här hur man ska göra, men i de allra felsta fall är det ju oftats bättre att ringa och rådfråga en veterinär. Sen är ju tyvärr inte alla veterinärer super duktiga på just hamstrar, men de kan ju oftast ge bra tips och råd.

tror knappt det gå¨r att försäkra en hamster. Hade förut en av mina speciella hoppkaniner försäkrade det kostade mig 250kr/år. Egentligen hade det varit bättre att sprara lite varje månad.
Har mina hundar försäkrade ca 2500kr/år det är mycket pengar men en hund överlever större saker. Men ändå är det en självrisk på 2500kr+20% av basbelopp det kan bli dyrt ändå.
De 2 gånger jag åkt till veterinären med mina hamstrar har det gått på ca 300kr. Jag ringer alltid och rådfrågar. Agrias veterinär rådgivning är helt okej sedan har jag en veterinär som jag känner som jag ringer ibland, vissligen är hon mest för häst och hund samt boskaps djur men allmän medecin kan hon.
# Jo, det går. Iaf hos Agria, kanske hos fler.
300:- är väldigt billigt, det beror helt på veterinär och vad som visar sig vara felet. Många veterinärer i större städer tar minst 5-600:- bara för att man kliver över tröskeln i princip.
Vad skönt att de ändå fanns så många som tycker som jag gör! För många gånger skriver insändaren sedan att djuret mår bättre och att de ska avvakta med att ringa. Men då jag själv har arbetat en sommar på Strömsholm så vet jag att det är fel.
Många gånger när ett djur verkar må bättre, är precis innan de avlider eller får en ännu häftigare anfall mm. Och tyvärr verkar många inte förstå det!
Håller med, själv blir jag alldeles orolig utan att ringa en veterinär som sätter diagnos. Alla gånger mina djur har blivit sjuka har jag eller mamma ringt veterinär. Att ringa ett samtal kostar knappt någonting, även om veterinärbesök kan bli dyra. Jag har till och med själv ringt åt min kompis, hon tyckte att det var pinsamt att ringa själv och hennes föräldrar trodde inte att djuren var sjuka. Sedan kan det ju hända att föräldrarna vägrar att ringa eller uppsöka veterinär, vilket aldrig har varit något problem för mig. Mamma har alltid kastat sig på luren när någonting inte stått rätt till. Pågrund av min kanin Pluttis bettfel har det blivit ganska många veterinärbesök. (Han har tyvärr fått somna in.)