Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 966 ggr
[GeeGee]
0

Myter om gnagare!

Hej!

Undrar om ni vet några myter om gnagare?

Jag har hört en myt och det är att det sägs att kaniner tillhör gnagarna, vilket de tydligen inte gör. =O

Behöver olika myter till mitt arbete så har ni nått så skriv gärna? Kan handla om hamstar eller andra gnagare!

Zvintos
0

Tja, myt och myt är det väl inte, utan snarare en "missuppfattning" att kaniner tillhör gnagare.
Det är ju det man tror att de tillhör om man inte är insatt i det.
Men precis som du säger är ju kaniner hardjur, och de skiljer sig från gnagarna bla genom att kaniner har 2 par framtänder, det ena paret strax bakom det andra samt att de har ett annorlunda matsmältningssystem.

Men någon annan myt kan jag inte komma på.

gulzebra
0

Ang gnagare kan ju nämnas att marsvin inte heller är gnagare trots att många tror det. Man vet inte riktigt vilket släkte de tillhör, bara att de är närmare släkt med elefanter och hovdjur än med gnagare.
Att de inte är gnagare syns bland annat även på färgen på emaljen (som är vit, gnagare har gul emalj) och att de inte håller i maten med framtassarna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sara87
0

#2 Svårt att fatta att de skulle va släkt med elefanter :D

[GeeGee]
0

#2 Jaha, det visste inte jag =P Men det ska jag ta upp!

Någon emr myt om gnagare?

bblomquist
0

Jag skulle också kunna tycka det var trevligt med en myt här.
Har också svårt att fatta att de är mer släkt med elefanter och sådan, riktigt coolt tycker jag :D!

Millie
0

Hade ingen aning om att marsvin är nära släkt med elefanter, riktigt coolt :D

gulzebra
0

Nära vet jag inte om man ska kalla det, men närmare än gnagare iaf :P
Häftigt egentligen… De ska visst ha tagit blodprover och hela köret som visat att marsvin inte är gnagare (de har bara antagit ett likartat levnadssätt, därav att de är rätt lika) men kan ändå inte se vilket släkte de faktiskt tillhör ^^
(Visst är väl gnagare ett släkte, eller tänker jag fel nu? Blandar alltid ihop det där med släkten osv :P)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

bblomquist
0

#7 Hoho ja.. Men det är väl lika bra att ha dem i gruppen gnagare, där dom passar in.. och vi behandlar ju som på nästan samma sätt :)

gulzebra
0

Nej verkligen inte, snacka om att sträva bakåt om man ska placera de i fel grupp med flit O.o Bättre då att ta reda på var de faktiskt hör hemma så det blir rätt.

Och nej, att vi behandlar de på samma sätt kan jag verkligen inte hålla med om. Visst, de får mat och vatten, gosas med osv men det gäller hundar och hästar också, inte kallar vi de för gnagare för det.