Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 735 ggr
Royalz
0

Bitskador efter slagsmål

Lisa-marie bor över Rachel och hade på nått konstigt sätt tagit sig ur hennes antonius låda och kommit ner till Rachels låda :S Hörde hur det började pipa/skrika så sprang fort som bara den in till hamster rummet och får se rachel och lisa-marie slåss :o Så snabbt som blixen plockar jag bort lisa-marie. Inga ungar är skadade, har kollat alla.

Rachel hade fått en djupt bitsår över nosen.. Det blöder inte speciellt mkt utan är mest rött. Jag har tvättat rent det med vatten. På ena sidan av nosen är det 5mm långt och 1mm djupt på andra sidan är det 1mm stort och inte så djupt..

Brukar bitskador läka snabbt? Eller måste man åka till veterinären?

Lisa-marie bor nu i en gallerbur så hon inte ska kunna smita:(

mocchino
0

En gång har jag haft en rymmare som lyckades ta sig ur sin dunabur. Hon bet sig inte igenom utan lyckades öppna luckan upptill på nått konstigt vis och sen oturligt så ramlade hon ner till en hane som satt i en antonius under henne. Hon kan inte ha varit där speciellt länge när jag kom in för att kolla till dom. Hanen vart ju jätte glad över besöket och sprang glatt efter henne och försökte få sig lite roligt. ;) Men hon var inte alls med på noterna så han fick också en massa småsår runt nosen.

Men jag höll koll på såren och dom läkte faktiskt väldigt bra och fort. :) Visst han har fortfarande ärr kvar men det höll sig rent och fint. :)

Så mitt tips är att håll koll på såren och ser du att dom börjar se dåliga ut så kan du höra av dig till veterinären men annars kan du nog lugna dig lite. :) Annars kan du ju alltid ringa veterinären och höra vad dom har för rengöringstips. :)

// Nathalie

Royalz
0

Kollade henne nu när jag kom hem och då såg såret bättre ut :)

Curlys
0

Oftast läker sår på hamstrar väldigt fort. Kolla de noga så det inte bli infekterat bara.

[BARABAZ]
0

Man kan rengöra såren med lite jodopax eller klorhexidin, eller vanlig koksaltlösning om man inte har annat hemma. Sedan kan det faktiskt funka med lite honung på nosen när den väl är rengjord, det är bra mot bakterier.

chocomian
0

Min hona Inis här hemma hade ju ett stort sår som var väldigt djupt, precis under armen. Jag baddade på såret med jodopax morgon och kväll och efter ca 1-2 veckor var det helt läkt :)

Royalz
0

Kan man använda sån jodopax som är på tub? För det är det enda jag har (:

chocomian
0

#6 Alal jodopax är väl jodopax? :P

Royalz
0

#7 Jo iofs, men min är för hästar, men kanske funkar på hamstrar också :p Fast idag syndes inte såret knappt nått :)

chocomian
0

#8 Ah, men det borde ju gå det också :) Men om det börjar självläka nu, så bara låt det va :)