Koppel till hamster
Hej!
Är intresserad av att köpa ett koppel till lilla Totte och har nu lite frågor.
Är det svårt att få på dem ett koppel?
Finns det olika sorter, och i så fall vilket tycker ni är bäst?
Tar de sig lätt ur ett koppel?
Ja, och sen vill jag bara veta lite allmänna tankar om koppel till en hamster. Vi har ingen affär här som har det så i så fall får jag skicka efter.
Kan svara på en fråga. Det finns bara en sorts koppel till hamstrar :)
OK, för jag trodde att jag sett ett koppel som såg vanligt ut och sedan ett med typ nät vid ryggen för att de inte ska kunna ta sig ur lika lätt! =O
Jo men den sortens koppel tror jag inte finns i så små modeller som till hamstrar :)
Okej! Någon mer som har åsikter/tanker om koppel till hamster?

Jag gjorde någon egen variant förra sommaren, hittade något på internet och ville testa själv innan jag la pengar på nåt som kanske ändå inte funkade.
Mina tyckte inte alls om det och det var inte det lättaste att få på dom det, dom tog sig dessutom ut ur den vädligt lätt.
Skulle tro att man får lov att dra åt väldigt hårt, kan vara svårt om man har en LH då spännena lätt fastnar i pälsen.
Dom kan ju även göra sig väääldigt smala, så jag tror risken är ganska stor att dom nog kan slingra sig ut ändå ..
Vad synd!!! Jag vill ju att Totte ska kunna springa lite i huset och nu så får jag passa honom ortroligt mycket. Då det finns både massor med små hål, och många sladdar överallt.
köp en hamster-boll:) kopplet kanske fastnar i hanns päls (?)
Jo, jag har en boll. Men så fort jag sätter i honom i den så är han jättelugn och inte alls så sprattlig och energisk som han är om han får springa fritt.
konstigt, han kanske tycker att det är extra mysigt i den bollen :P. Men lägg honom i bollen och vänta typ 10 min så kommer han energi nog tillbaka :).
Jodå, finns flera olika på vissa djuraffärer. Har sett dessa små vanliga kaninkoppel i hamsterstorlek å även dessa i nät över ryggen, som små västar som du nämnde :p Jag har dock aldrig använt koppel på nån av mina så kan tyvärr inte hjälpa dej mer.
jag har andvänd den som ser ut som en väst och tro mig, hamster kan knappt gå i den :O jag testade den till råttorna också och dom kunde inte heller gå i den :S
Jag är emot koppel till hamstrar. De är alldeles för lätta för att det ska fylla någon funktion, man kan ändå inte leda eller korrigera dem. Ute på golvet kan man se till att stänga för små krypin, eller fixa till en inhägnad av något slag. Eller göra ett lekutrymme i akvarium/terrarium/badkar/stor låda.
#12 Det är ju inte precis så att jag tänkt gå ut och gå med Totte och bara dra i honom.
Men det är en liten säkrehetsåtgärd att ha ett koppel på honom så att jag vet vart han är.

# 13, Dom kan ju gnaga av det också :P
#12 Nej det tar jag för givet, men det är ju den funktionen ett koppel egentligen har.
#15 Jo det stämmer ju. Men det är alltså ingen här som fått ett koppel att fungera till sin hamster?
#16 jo jag har koppel till mina kh på sommaren när vi e ute på promenad^^ det funkar rätt bra men jag tycker det blir "stökigt" innomhus :P.
#17 Men du har den som ser ut som en väst eller?
#18 Jag har en väst till Molly och hon kan inte röra sej i den, den har förstora knäppen så hon når inte ned till marken.
Har tänkt att klippa lite i den så den passar men jag rekomenderar inte att köpa en sån. Den var dyrare och funkar sämre än en med smala snören.
Mina tycker det är skönare med de med smala snören men jag har de inte i koppel så ofta utan mest när jag är ute så jag kan hålla koll på dom :)
Så om du ska köpa en ska du inte köpa en väst, dom är mest avsedda för kaniner…
#18 nä, jag har en med smala snören :) funkar jätte bra, men precis som bulba säger så är västen värkligen inget för hamstrar.
Okej, men ni vågar gå ute med de i koppel? Tänkte på att de kan ju komma ur kopplet och smita, men det kanske inte är så vanligt?
jo det är ganska ofta dom flyr ur det men man håller ju koll på dom när man e ute eller jag iaf.
Det är mest en säkerhetsåtergärd i fall hamstern skulle springa mot ngt hål i marken eller under någonting (i mitt fall en lekstuga) så kan man stoppa den utan att behöva kasta sej över den.