Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 714 ggr
[BARABAZ]
0

Då gjorde jag bort mig

När jag var barn brukade jag läsa syrrans Starlet ibland, och favoritbiten i dem var "Då gjorde jag bort mig", där läsarna berättade om pinsamma men roliga incidenter. Tänkte det kunde vara roligt med något liknande här - hamsterrelaterat förstås!

För ett antal år sedan hade jag en kull efter en cinnamon-hona och en offwhite-hane. Om jag minns rätt var det en tjuvparning. I den kullen dök det upp två bebbar som såg ut ungefär som lilac. Jag blev minst sagt förvånad. Kollade stamtavlor men hittade inget mörkgrått där. Ringde upp Anna/Månstenens som fött upp föräldrarna till cinnamon-honan och som jag även fått offwhiten av, och frågade om hon visste vad som fanns längre bak (har för mig att det här var innan Holgers tid). Lååångt bak skulle det på honans sida finnas mörkgrått, men det tycktes ändå märkligt, för de linjerna var de överlägset mest avlade på i Sverige just då, så det borde ha dykt upp hos fler. I någon dag eller så var jag så lycklig över mina lilac, tills… Vänta nu… Pappa är offwhite. Silvergrå + creme. De är ju rödögda silvergrå! Det var ett hjärnsläpp som hette duga, speciellt som jag faktiskt kunde en hel del genetik redan då. Ibland ser man inte skogen för alla träd. SkämsSkrattande

Sara87
0

Så kan det gå :) Men de rö sg är ju också fina.

[BARABAZ]
0

#1 Det är de, men jag är mer förtjust i lilac. Glad

Sara87
0

Kan tyvärr inte hålla med dej :D Jag föredrar i så fall rö sg framför lilac.

[BARABAZ]
0

Det är en smaksak, fast det var inte riktigt det som var poängen. Flört

Sara87
0

#4 Jag vet ;) Blev kanske lite OT.

[BARABAZ]
0

#5 Inte för att det gör ngt, man måste få sväva ut lite ibland. GladOch när vi ändå gör det vill jag passa på att säga att jag inte på något sätt var besviken över vad bebbarna visade sig vara, bara snopen. På den tiden var det minst lika ovanligt, om inte mer, med rö sg. Just de småttingarna var dessutom väldigt klara i färgerna, och relativt mörka, så de var så fina så. Glad