Avla med dvärghamstrar #
Dvärghamstern har en av dom kortaste dräktighets-pariorderna. Endast 17-22 dagar.
Att avla fram hamstrar krävs erfarenhet, och just i den här artikeln får du läsa vad du behöver tänka på när du avlar.
Hela grejen med hamsteruppfödning är riktigt roligt att hålla på med, men allt krävs kunskaper. Det är viktigt att man gör rätt, och tar 1 steg i taget. Innan man börjar med det stora arbetet måste man tänka efter, har jag tid?, kan jag tillräckligt mycket om hamstrar?, och kan jag hitta hem åt alla hamsterungar som kommer?. Det smartaste sättet är att planera allting innan man början.
Det finns tre stycken olika sätt att para dvärghamstern på. Ena sättet är att man låter honan och hanen bo tillsammans, tills honan fött ungarna. Då kan man vara ganska säker på att honan blir dräktig, och en extra bra sak är att honan och hanen hjälps åt att bygga bo och fixa mat. Vill man inte ha fler än 1 kull, bör man ta bort hanen direkt när honan fött, eftersom hon brunstar direkt efter födsel.
En hona blir steril vid 1 års ålder. Det betyder att hon inte kan paras någon mer. Hanen där imot kan paras när som helst. Om han är gammal och inte parats på ett tag, kan han behöva några gånger på sig, eftersom spermerna inte funkar lika bra.
Andra sättet att para 2 st hamstrar är att låta honan och hanen mötas en halv timma eller så. Då kan man inte vara helt säker på att honan blir dräktig men man kan försöka ett par gånger då istället.
Tredje sättet att para dom är att para dom för hand. Det kallas handparning och hamstrarna möts i dina händer. Då har man lättare att kontrolera bråk, men själva sättet är väldigt svårt.
Man får tänka så att man gör det bästa valet och väljer det som passar bäst. Men när du sedan valt ut ett sätt som du ska para dom på kan du fortsätta till steg nummer 2.
Hur en hamsterhona ser ut när hon är dräktig varierar enormt mycket. Vissa honor ser man tydliga bullar på sidorna och dom får inåt buktad midja. Dom blir mörkare i pälsen och boar. Medans andra döljer sin dräktighet totalt. Hamsterhonan är aktiv tills födseln. När honan sedan fött, brukar man kunna höra små låga pip från boet och ibland kan det ligga blod i buren efter förlossningen.
Om du vet att din hona har fått ungar är det väldigt viktigt att du INTE rör boet förs dom är 2 veckor gammla. Om du kikar in i boet, eller stressar honan kan hon döda sina avkommor.
När ungarna är 2 veckor gammla börjar dom få päls och dom öppnar ögonen. Först då kan du börja hålla korta stunder i dom och börja byta i buren.
Tiden med hamsterungarna går väldigt snabbt! När dom är 4-5 veckor, bör man separera hanar och honor, för det är då dom kan börja para sig med varandra. Då kan man också börja sälja dom om man ska det.
Men om man ska behålla dom, kan honorna gå med mamman, men hanarna kan inte gå med pappan ifall inte pappan varit med och uppforstat dom.
Hanen ("pappan") kan ta ihjäl dom små hanarna om man försöker få dom att gå ihop, eftersom han inte vet att det är hanns ungar. Det blir som inkrektare på riviret och han kan ta det som ett hot.
Allt med hamsteruppfödning är inte så kompliserat som det ser ut men man bör inte testa på det själv om man inte vet hur man ska göra det.
Själva har vi egen dvärghamsteruppfödning och nu väntas kull 2. Innan vi började, kontaktade vi djuraffärer och pratade med dom, vi lästa i böcker och på internet för att ta reda på så mycket som möjligt.
Hela hobbyn älskar vi och vi sattsar väldigt mycket på uppfödningen i Uppsala. Om du är intresserad av att köpa hamster, eller om du undrar något så kan du besöka våran sida
www.narves-hamsteruppfodning.webs.com och läsa mer. Du kan också skicka ett mejl till oss här på hamster.ifokus! ;)
Tummen upp för ambitiös och entusiastisk text, men det finns lite saker som inte stämmer.
Att para för hand innebär inte att de träffas i någons händer, utan med det menar man låter dem träffas bara vid parningen, och under uppsikt, alltså ungefär som det ni nämner som "andra sättet".
2 v är alldeles för lång tid att bara låta mamma och bebisar vara. Honor som är så nervösa att de har ihjäl ungarna för att man kikar på dem ska inte användas i avel. Dvärghamstrar brukar vara ännu mer tålmodiga än guldhamstrar, har aldrig varit med om att de skulle bli så hispiga. Jag grejar med mina redan första dagen. Tar inte alltid upp dem så snabbt, men kollar så inte någon unge verkar sjuk, skadad eller helt enkelt ligger död och ruttnar i boet. Detta är jätteviktigt att göra!
Jättespännande info :)
Nu är den skriven som ett vanligt inlägg. Om ni vill så kan jag ge er artikelrättigheterna istället så kan ni publicera den som en "riktig" artikel? Kruxet är att ni måste skriva (kopiera
) om den dock.
BARABAZ: tacktack, oj, då var det fel.. jag skrev det jag lärt mig från djuraffärer och böcker men man ska ju inte altid vara säker på att det stämmer ;)