Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3114 ggr
hidianan
0

Alladin :'(

Håller nu i Alladin som är jätte svag :( Hans ryggrad och ben är ganska synliga och han är verkligen inte i gott skick, tror att han håller på att fara till himlen :'(

När jag kom hem gick jag till burarna, Scott och Alladins burar. Jag kollade ganska lång tid in i Alladins men han rörde sig liksom aldrig, jag rörde vid honom men inga tecken på liv. Jag tog sedan upp honom, då kände jag att han andades men bara ibland. Började gråta och gick till mamma, hon sa att vi skulle testa att ge välling eller vatten så vi gjorde det, han kunde svälja lite och vi hjälpte honom. Ibland får han som "ryck" och ibland ligger han som död Gråter

Han är trotts allt 2 år och ca 1 månad gammal nu och har haft honom i nästan hela honoms liv Gråter

Vad tror ni, finns det något mer jag kan göra? Gråter

hidianan
0

Kan tillägga att han börjat gå LITE men han darrar jätte mycket :'(

[Hamster95]
0

Ärligt talat tror jag inte det.Jag tror att han är på väg in mot slutet nu =(.Jag kom ihåg mitt marsvin som dog för ett tag sen,hon krampade väldigt mycket först och sen andades hon bara då och då och sen somnade hon in.Jag tror att det är bara kärlek och vörme som gäller vid det här laget!

hidianan
0

#2 aa Gråter har varit med om när mina förra hamstrar dött men lika jobbigt varje gång, man blir ju fäst vid de små liven :'(

Bella-R
0

Gud så jobbigt. Stackare Gråter

Jag tror, att det enda du kan göra för honom nu, är att se till att hans sista stund på jorden blir fylld med värme och kärlek.

Mat elr vatten tror jag inte att han vill ha, om han nu är så nära så finns det inte så mycket att göra, mer än att ge honom en sista kelstund och låta honom somna i din famn.

Tröstkramar till dig!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

hidianan
0

Eftersom att jag gav honom välling har han piggnat till, han tillochmed springer Glad hoppas han blir bättre och slipper att lida. Det kan ju vara så att han hade värske brist och behövde få hjälp med att få i sig det. Fortfarade är han vinglig men klart bättre. En riktig kämpe allt :)

kajsa08
0

#5 Härligt att höra! Han kanske inte har så väldigt lång tid kvar, men han kan säkert leva gott den tiden han har kvar med gos och mat som supportar honom! Jag tror inte att han lider, han börjar bara bli gammal och skröplig tror jag. Tänk om man skulle låta bli att ge äldre människor mat och kärlek vid livets slut, hur skulle det se ut då? Men lider inte av att blir gammal, bara man får rätt omvårdnad!

MickiRosa
0

Sicken gamling du har där hemma=) Min gamling Shanti var dålig för ett par månader sen och jag trodde hon skulle gå bort då, det var då hon blev sådär "fågelsmal", lite extra gröt och gott gott att äta så blev hon piggare. För en vecka sen blev hon lite hängig igen och igår kväll så andades hon väldigt häftigt, så vi visste att det var på gång.

Ja som alla andra skriver så det man kan göra är att finnas för sin hamster, kelas och ge gott att äta. Såhär i slutet spelar det ingen roll vad den får.

Hälsa din söting från mig.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

hidianan
0

#7 Ok, jag ska hälsa från dig Glad han har varit riktigt smal ett tag nu men med lite fetare mat har han blivit(lite) större. Igår trodde jag verkligen att han skulle dö för han såg exakt ut som Hamtaro när han dog, men han är en riktig kämpe och lever idag, lite vinglig och darrig men han lever. Tror att han också är blind för han har en vit prick i båda ögonen och när jag kommer för att ta upp honom piper han jätte mycket, vilket kan betyda att han inte ser att jag kommer även om jag pratar med honom.

Ska ge honom massor med välling för det älskar han Tungan ute

Anfa
0

Oj så skönt! Hoppas att han klarar sig!

Förresten, välling, kan man ge dom de ? :o kanske ska prova det. Man kan väl inte ge i ¨så stora mängder, men kan man ge dom lite grann? Kanske är lite oförskämt att fråga i de här samtalsämnet Skäms

Curlys
0

Välling är både nyttigt och gott för små hamstrar :) Jag brukar köpa osockrad fullkornsvälling till mina sötnosar, mums!

Hoppas att Alladin kryar på sig och får leva med god hälsa ett tag till!

Den ENDA nackdelen med dessa söta djur är deras korta livslängd :(

Anfa
0

#10 oki, kanske ja ska prova.

Anfa
0

Mår alladin bra?

hidianan
0

ja, han mår bra eller jag vet inte riktigt. Han darrar och snubblar väldigt mycket när han går, tror att han är ganska irriterad på det. Inatt levde han om som vanligt så han borde må bra, när han var så pigg som han var inatt :)

Anfa
0

Okej, du får göra de mysigt för honom :)

hidianan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det hänt en annan knasig grej med honom. Han är FET. Förvånad Har gett honom mat och vatten som vanligt men idag när han kom upp ur boet hade hans mage blivit dubbelt så stor än vad den var förra veckan. Under helgen har jag varit i Piteå och har då inte kunnat kolla till honom. Bifogar några bilder…

hidianan
0

hidianan
0

lite suddig men man ser ändå hur stor hans mage är…

hidianan
0

den sista bilden

MickiRosa
0

det verkar inte nån höjdare att han har blivit fet. är det så att magen är väldigt spänd?

våran gammelskrutt brownie, fick en tjock mage nån vecka innan han dog(han blev 2,7 år) och som jag läste sen så kan det bero på lite olika orsaker.

agria skriver:
Ålderssjukdomar:Amyloidos är en sjukdom där äggviteämnen som bildas i kroppen lagras upp i olika organ, framför allt lever och njurar. Detta leder till att dessa organ inte kan fungera normalt (lever/njursvikt). Tecken på denna sjukdom kan vara svullen buk, urinvägsproblem, uttorkning, dålig aptit, sträv päls. Det finns ingen behandling för detta.

jättestor kram till er från mig

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Sara87
0

Mirella ökade också i vikt å blev tjock någon vecka innan hon dog.

hidianan
0

#19 Tack..han har ju varit dålig den senaste tiden så tiden börjar väll komma nu, tråkigt nog. Ja hans mage är ganska spänd.

bblomquist
0

oj.. hoppas han lever en litet tag till, se till att han har de så bra så möjligt, så blir hans nästa liv bättre :) det efter dehär

Royalz
0

Hoppas han lever länge till :)

hidianan
0

Han blir bara fetare och fetare. Han orkar inte gå så mkt, han är mest still :( Men matlusten är det inget fel på. En anna sak jag funderat över är om han möjligen kan ha något fel på blodet, blodförstoppning eller att liknande för han är ganska blå vid buken/magen.

Adina
0

Vad tråkigt :(
Hoppas han klarar sig ett tag till!

hidianan
0

Han har väldigt svårt för att gå och efter några steg blir han alldelles anfåd. Det ser ut som om han snart kommer att sprängas.

vekan
0

Nejmen, stackars gubben då. Hoppas han får leva ett tag till! Det är alltid tråkigt när djur blir gamla, men han har i alla fall levt ett lyckligt liv i två år.

Zheverez
0

dra ner på maten särskilt feta fröer.

ge gurka å annan lös mat.

lite rå köttförs, lite coscos utan smör.

kokt ägg.

du kan på fil och tex banan mixa en creme å ge.

rivna morötter går också bra.

de kan inte tugga maten lika bra när de blir gammla å kan få förstoppning då de äter fel å sväljer stora bitar.ge därför mat med mkt fukt å lätttuggat.

gröt å välling utan smör är bra.

koka gärna gröten på vatten, likaså vällingen.

Bella-R
0

#24, #26 Låter inte bra.. :(

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Curlys
0

Tycker inte låter som han mår något vidare. De bästa kanske är att låta honom få somna in.. man vill ju inte att de ska lida.

hidianan
0

#28 Ok, jag ska testa det.

Sara87
0

Det låter som om han mår väldigt dåligt, tycker du ska överväga att avsluta hans lidande. Man måste försöka att tänka på hamsterns välmående när de visar att de inte mår prima längre :(

hidianan
0

Nu är han ännu fetare, dubbelhaka och fett under armarna också + de stora kulorna som sticker ut under och på sidan av honom.

Vet ni någon bra hamster speciallist/veterinär som jag kan ringa? Finns det någon fett snål mat/torrfoder man kan ge? Han ligger bara och sover helatiden och då behöver han inte den energi rika mat han brukar få. Jag ger han inte så mycket av torrfodret som jag brukar, ger han mer sallad och sånt istället. Han är ju så gammal nu, ca 2år och 4mån

Sara87
0

Oj, det låter som om han ökat väldigt mycket i vikt.
Vet inte va du ska göra, du måste känna efter själv å se till Alladins bästa.

hidianan
0

Var nyss och vägde honom.. kring 260 gram Rynkar på näsan Mer än 100gram mer än han brukar, han brukade väga 125gram(kommer från en djuraffär och var därför liten)

hidianan
0

*putt*

hidianan
0

*putt*

[BARABAZ]
0

Försök inte banta Alladin när han är så gammal. Gå till veterinären med honom så snart som möjligt. Var beredd på det värsta och hoppas på det bästa.

hidianan
0

han går upp i vikt heltiden.. han går typ upp mer i vikt än vad han får mat. Nu väger han kring 275g

hidianan
0

undrar vad han har igentligen =S vet inte vilken veterinär jag skulle kunna kontakta.. tror inte att det finns någon här i närheten (övertorneå, norrbotten)

[BARABAZ]
0

#40 Distriktsveterinär skall alltid finnas, sök på Eniro eller gula sidorna i tel katalogen. Det är sånt här man egentligen ska ta reda på innan ens djur blir sjukt…

UlrikaD
0

Ett djur som får tumörer tex kan öka ordentligt i vikt. Din hamster behöver veterinärshjälp ganska omgående. Antingen för att få reda på vad som är fel eller för att hjälpa honom att somna in. Han mår inte bra nu.

hidianan
0

R.I.P Alladin.. vi hade beställt en tid för avlivning imorgon men han dog idag <333 =(

(en äldre bild på honom)

oskar98
0

synd om din alladin Gråterhoppas det går bra

oskar98
0

synd om din alladin Gråterhoppas det går bra

Sara87
0

Så tråkigt, men väldigt väntat :/

malin99
0