En fråga
Hur många olika sorters hamstrar finns det?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det finns guldhamstrar och fyra sorters dvärghamstrar :)
Finns det olika typer av guldhamstrar, eller är det bara en slags?
vad är det för hamstarar som är lurviga?
~ Anneli ~
Det finns en sort guldhamster men med två olika hårlag, Korthår och långhår. Sedan finns det fyra dvärghamsterarter: vintervit, campbells, kines och roborowski
Aha, då är det nog långhårig guldhamster en kompis till mig har. Den är nog det sötaste jag sett som är så litet iaf!
Tack för snabba bra svar.
Om någon har bilder på de där dvärgarna… vore kul att se. Har aldrig hört talas om andra än Kinesisk, eller om det va japansk mini dvärghamster. Så det måste vara kines då eller?
~ Anneli ~
Tack
~ Anneli ~

Totalt finns det 18st olika hamsterraser runt om i världen.
De vi har i Sverige är den syriska Guldhamstern (som har en mängd olika färger och hårlag) och sen dessa 4 olika dvärghamsterraser, Cambell, Robrovski, Kinesisk och Rysk Vintervit. (Det förekommer även korsningar mellan Cambell och Rysk vintervit.)
Guldhamster finns i 3 andra raser förutom våran vanliga, det är turkisk, rumänsk och Kakauisk guldhamster.
Den största hamsterrasen är Fälthamstern som är i storlek med en kanin.
Gemensamt för alla dessa är att de har kindpåsar.
#7 Oj det var intressant att få veta.
Jag har någon gång haft något som hette japansk mini hamster. Är det då en kinesisk minihamster?
Djuraffärer är inte alltid så bra på det där med namn och skötsel har jag märkt.
~ Anneli ~
Haha, Japansk minihamster ;D Det var ett nytt namn ;)
Det var nog troligast en "vanlig" dvärg du hade :)
Vi har ju en hel tråd med bara konstiga felaktiga zoo-namn för våra djur, man får sig ett gott skratt, men man kan ju inte anklaga djuraffärerna för att inte vara fantasifulla och kreativa :P

#8 Ja djuraffärerna är väldigt fanatsifulla. Det var troligen någon av dessa ovannämda dvärhamstrar som du hade. Finns bilder på de olika dvärgarna på både Svenska hamsterföreninges sida www.hamsterforeningen.se och på Svenska smådjursföreningens hemsida http://smådjursföreningen.info.se
Alladins hamsteruppföddning har också väldigt fina bilder på alla 4 dvärghamsterraserna http://web.comhem.se/alladinshamstrar/