Para efter 1år?
om en hona fått en kull redan, kan man då para henne igen fast hon är över 1år? eller är det alltid så att efter 1år är de kört?
Tycker inte du ska para henne om hon är över året .

Att både föda och ta hand om en kull ungar är väldigt ansträngande för en hona. är hon dessutom över 1år är det inte säkert att hon klarar av det. Säger som #1, tycker inte att du ska para henne igen.
Nej, jag tycker hon kan få leva ett lugnt liv som pensionär. Precis som #1 och #2 säger.
Värd på Choklad iFokus
Olika personer har olika erfarenheter. Jag väntar hellre lite extra med unga honor än har bråttom med att pensionera äldre. Oftast brukar de sluta vara fertila innan de blir för skröpliga rent fysiskt. Med en äldre hona är det dock ännu viktigare att hon är i mycket god form vid ev. parning. Hon får inte ha några hälsoproblem, vara mager eller över huvud taget börja visa ålderstecken. Om man är osäker är det bättre att låta bli.
okey, ja hon är inte över ett år än, men om ca 2månader. hon har haft en kull i oktober förra året.
är det bättre för en hona att bara få 1kull? ska man låta dom vara å leva lugnt bara sen? är det snällare att bara ta en kull eller mår dom bara bra av fler?
Om hon är 8 månader nu, så kan du para henne igen.
jo men ja har redan 15ungar å ja vill helst vänta med att para henne tills dom e sålda
Okej, men att vänta så mkt längre går nog inte utan att hon blir för gammal.
ok

#8 det är bäst att vänta tills alla ungarna är sålta, plus en månad! så honan får vila innan en annan kull kommer! :)

Man bör ju vänta lite längre tycker jag i allafall
2-2½ månad mellan kullarna
#11 och #12 Hon sa ju inte att det var samma hona som hade ungar nu som hon ville para sen. ;)
Värd på Choklad iFokus
nej nej herregud det är inte samma hona! :) skulle aldrig ta kullar så tätt inpå. ja börjar fundera på om ja ska ta bara en kull per hona nu oxå. hon som har ungar nu har ju 15st å de sliter ju på dom stackrarna. visste de är ju supermysigt med ungar men känns snällare mot mammorna att bara ta en kull. en hamster lever ju inte så länge heller. så dom inte bara behöver ha ungar hela sitt liv.