Clara på rymmen
Då vi inte kom hem igårkväll pga snoöväder så tog Clara saken i egna tassar att hitta kvällsmat. Hon har lyckats ta sig ur sitt akvarie, förmodligen via vattenflaskan^^
Hittade henne precis i tvbänken bland alla (nu söndertuggade) sladdar och en hög mat. hon hade varit på antennsladden rätt bra, så den är obruklig.. (vet inte om det var ström i sladden, den är kopplad från väggen till videon o sen från videon till tvn. videon var på men inte tvn…)
vet inte om hon fått sig en stöt eller om hon skadat sig på annat sätt, men hon verkar loj och ena tassen är röd och svullen. man får ta på den men hon stödjer inte på den.
hon är visserligen nyvaken, så lojheten kan ju bero på det…
hon har varit i marsvinsburarna och hämtat mat, så jag vet inte om dom skadat henne på något sätt…… men dom brukar ju vara snälla..
men just nu gräver hon i spånen och äter, så hon är nog inte speciellt skadad….men man blir ju så orolig….hon är ju ingen ungdom längre, över 1,5 år!
Ändring: hon stödjer visst på tassen, fast den är röd och svullen.

Vad tråkigt att hon rymde och sen gav sig på sladdarna, men tur ni hittade henne. Det kunde hänt värre. Låt henne vila ett tag nu. Var väl en upplevelse för henne med, och hon behöver nog vila tassen ett tag.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

åååååååå stackare men vilken tur att hon nt fick än rejäl elstöt så att hon dog
men vilken modig lite sötnos hon e 
#1 ja, hon var riktigt glad för sladdar (och kläder) när hon var yngre, men nu hade hon lugnat sig… trodde jag! ha.. hon sover som en stock nu. nog inte jättebekvämt att ligga på en hård tvbänk jämfört med 7 cm spån och strimlat toapapper! :P
#2 ja det var en jäkla tur! men modig vet jag inte..dumdristig skulle jag nog kalla det :P

Vilken busClara! :o den sötnosen får inte ge sig ut på sådana äventyr!
Förresten, hur gammal är hon? Ska hon har kull någon gång? :)
#3 hehe söt är hon men busig som bara den :P
hon har fått två kullar! hade senaste kullen i augusti och nu är hon lite mer än 1,5 år! har sparat en av hennes avkommor (elsie, som jag har en kull från nu, dock inga skp) sen har Pixelmollan systern till Elsie, ida-louise, som ska ha kull nu i vår. hon är silvervart skp vit! clara har gett många fina ungar!

#5 Åh vad synd att hon inte ska ha fler kullar! Jag hade gärna velat ha en liten :(
Jag letar dock i första taget efter en chokladhona :D
Du får se till att kolla ordentligt i alla burarna därhemma, innan ni ger er iväg ;P de kan verkligen vara riktigt smarta!
#6 okej, en choklad skp? pixelmollan ska låna min o'malley till sin ena hona, tror det var en choklad skp hona! =)
hehe, ja hon var i buren när vi stack, men honhade nog klättrat ut via vattenflaskan….får nog sätta galler på akvariet :P

Om det hade varit ström i sladden så hade hon nog inte hittat henne levande.. O'Malleys syster Frou Frou bet på en sladd och hon dog på en gång.. Så man får verkligen se upp med sladdarna.. Nu hade hon ju iof tagit sig ut på egen hand annars brukar man ju ha bättre koll men det kan vara smart att sätta såna "tugg"skydd på sina sladdar.. :)
Oftast har man ju koll på dom men det kan gå fort.. ;)
// Nathalie

#7 Ah jo, hört något om det :) men tänkte se om jag hittar en liten chokladhona bandad eller enfärgad, så jag själv kan kanske ta en skp kull i framtiden ;)
#8 okej, ja då var där kanske inte ström i den….stackars frou frou :S
är noga med sladdar men hon är ju inne överallt den.. o jag hade satt för hålet in i tvbänken men det hade hon lyckats ta sig förbi^^ tss.
#9 okej :)

#10 Nej precis vad jag menar. När man har ut dom på eget val sas :P så har man ju koll på dom och kan ta bort dom innan dom hinner till sladdarna. :)
// Nathalie
#11 ja precis :) trodde faktiskt inte att hampisar var sådana som gnager på sladdar.. kaniner vet man ju, och marsvin har jag fått erfara att dom oxå gör det.. men tydligen hamstrar oxå ju! :S

#12 Ja jag har aldrig heller varit med om det.. :S Men tydligen tycker vissa att såna ska minsann gnagas på dom med! haha :P
// Nathalie

sladdar är mums tycker vissa tex hjärtegryn som tuggade på en lampsladd när hon var på rymmen.
grynet är en riktigt envising vet inte om det nu kommer gå i arv till hennes smågryn.
en annan som rymde roade sej med att bygga bo bakom diskmaskinen å bita sönder sladden. det såg inte vi när vi tog upp henne å dan därpå när vi diskade luktade det bränt. letade igenom hela köket efter varifrån lukten kom, kollade tillslut bakom maskinen å då såg vi en varm sladd som var svart istället för vit.
tänk om vi inte hade varit hemma.
den hamstern hade ingen skråma synligt men var dräktig och födde nån dag senare en kull mörka döingar. vet inte om de dött av ström el av annan orsak.
Vilken busa som rymmer! Hoppas att hon mår bättre snart :) En himla tur att hon inte fick sej en rejäl stöt å kolade…
#14 oj men shit.. kan ju inte vara helt nyttigt med sladd, så man vet ju inte om ungarna blev förgiftade eller fick sig en stöt då ju.. =/
har du grynet hos dig? clara är ju (membeels) grynets mamma, så det har säkert gått i arv :P haha. (antar att du läst tråden om Teddy som rymde under huset hehe)
#15 ja, det ända verkar vara tassen som är röd och svullen, men hon har inte ont i den^^ hon går på den och håller mat med den och jag får pilla och greja hur mycket jag vill, hon säger ingenting så det är nog lugnt :) men man blir ju rädd att dom ska bryta en massa ben och skada sig när dom hoppar ur buren oxå ju.. vet inte vilket håll hon tagit, men där e ca 120cm från kanten av akvariet till golvet på långsidorna.. på kortsidan sticker bänken som akvariet står på ut en bit, så där är inte fullt så högt^^
såg att hon lämnat en liten hög mat i duschen oxå hehe :P
#16 hehe, hon har tagit sej en liten promenad då :D
Bra att tassen verkar bra! Det röda försvinner nog snart då.