Skillnaden mellan skp och skp/vit?
Vad är skillnaden mellan skp och skp/vit?
Någon som ha bilder?
Värd på Choklad iFokus

Skillnaden är ju att skp / vit är en hamster med band, medans skp bara har skp fläckar men inget band (:

Jag ställde samma fråga hemma idag och fick svaret att en skp/vit är en bandad skp.
Okej, vad ger det för skillnad när de sätts i avel jämfört med vablig skp?
Värd på Choklad iFokus

Enda skillnaden med att para en bandad skp jämfört med en icke bandad är väl att ungarna kan få band med en skp/vit, och inte få band med en skp .. sålänge pappan inte är bandad ;)

Måste fråga här, har någon bild på en creme skp/vit? Vet att fläckarna inte syns så mycket.
Värd på Choklad iFokus
#7 De syns inte alls i vanliga fall, och tror det är ännu mindre chans på bild.
Vad det gäller vad som räknas som skp/vit får man skilja olika föreningars standarder från praktiken. Rent teknisk kan det vita vara bandat, dominant spot, ds+bandat eller t.o.m. vitmagat.
Personligen gillar jag inte alls termen skp/vit, det ska heta svart skp bandad, silvergrå skp dominant spot etc!
Man kan iaf inte döma dem efter samma kriterier.
Skillnaden i avel förutom det som andra redan nämnt, är framförallt att en skp som inte är vittecknad inte bör ha vita fläckar på mage och hals, så om man vill att de ska gå bra på utställning bör man alltså inte samavla skp med vittecknat.
Men om vi tittar på Tazzars Hiawata, vad är då hon tex? Hon är ju vit lite här och där.
#9 Vilken hamster är det? *nyfiken*

#10 Kika allra längst ner här i denna tråden
:D
#13 Vad intressant att få se mer av henne! Hon har ju väldigt mkt gult, och det är ordentligt ljust, tycker det är helfräckt!
#12 Glömde skriva att på bifogade bilden syns Polly, kh satin rost skp ds vitmagad.
#14 hur ser man att det e både skp och ds på Polly? bara en liten fråga:P
(#13) om man böjer ner skärmen(bärbar)
så ser man det gula väldigt tydligt ;)
#15 Att hon var ds skvallrar om inte annat det vita i ansiktet om. I verkligheten syndes det väldigt tydligt på ryggen att där fanns rostfläckar och gula fläckar, och den lilla fläcken på nosen man kan se på bilden är gul.
Rent genetiskt så var hennes mamma gul och hennes pappa nf, vilket gjorde att även om det gula inte hade kunnat urskiljas hade det inte varit någon tvekan om hennes genotyp.

har du nån ryggbild på polly?
#18 Jag har tyvärr inte det, och hon dog i höstas mitt under förlossningen av sin första kull, så jag kan inte ta någon heller. :(

vad tråkigt.
#17 okej
Förlåt för min brorsa, han gör allt för att irritera mig.
#12 Gud vilken härlig färg :)
Värd på Choklad iFokus
#33 Ja, visst är det! Jag har haft rost ds förut, men bara i lh och aldrig med satin och skp dessutom. Blev helt frälst, faktiskt.

är det detta ämnet du söker tina