Vad ska jag välja?
Min Majsan och hennes kull somnade in igår.
Idag var mamma i djuraffären och dom erbjöd mig en ny hamster. Men mamma förstod att jag inte ville det och då sa en tjej som jobbar där att jag kunde få hennes hona på fem evckor istället.
Har pratat med hon som har fött upp hamstern. Hon verkar ganska okunnig, hon sa att hamstern var vit med brunt på huvudet.
Dock vill jag hellre ha en hamster från riktig uppfödare. Alltså registrerad och med stamtavla, jag vill ju avla och ställa ut. Har nästan bestämt mig för att föda upp lh svartbaserat och nf i liten skala.
Sen är ju problemet att jag inte kan ta mig länre än till södertälje, och varken Curlys eller Ulltussens har bebisar tillsalu just nu.
Alternativet är att jag tar honan nu, och väntar tills min Rexa lämnat mig och då kan köpa en till hona.
Vilket ska jag välja?
Värd på Choklad iFokus

Jag har annars svartbaserat till salu och finns även transport till Sthlm för dom och vidare därifrån går nog att ordna .. om du är intresserad! (:
I övrigt tycker jag att om du inte är helt 100 på den honan på 5v, så avvakta och leta efter en hona som du vill ha och som känns rätt! Det kanske tar lite längre tid att få hem henne, men är nog mer värt det! :)

Personligen tycker jag inte att du ska ha någonting mer med den djuraffären att göra. Och jag tycker dessutom att din mamma ska anmäla dem. För det som hände dig ska verkligen inte få hända. Tycker du ska leta reda på en uppfödare du tycker om och försöka lösa transport istället. Jag har sålt bebisar från Göteborg ända upp till Bollnäs och även fått hem hamstrar från långt ifrån. Det mesta går att lösa.
#1 Ja, var det inte Zheverez som skulle upp till dig v. 9 och kunde ta med sig till sthlm? Eller är jag helt ute och cyklar? Isånnafall är jag troligen intresserad, ska flörta lite med föräldrarna bara ;)
Värd på Choklad iFokus

# 3, Japp, hon kommer åka förbi mig och hämta upp några småttisar! :) Hon kommer upp 7-8 / 3 nån gång :)
#4 Okej, du har fått pm :)
Värd på Choklad iFokus
Jag kommer tacka nej till hamstern hon i djuraffären erbjöd. Mamma ska försöka få till så vi kan få en pet-box iställlet, eftersom vi betalade några hundralappar för en hamster jag fick ha i tolv dagar.
Värd på Choklad iFokus
Jag kommer tacka nej till hamstern hon i djuraffären erbjöd. Mamma ska försöka få till så vi kan få en pet-box iställlet, eftersom vi betalade några hundralappar för en hamster jag fick ha i tolv dagar.
Värd på Choklad iFokus
Ett bra beslut Ebbis!! Å bra skrivet av både #1 å #2….
Det ska kännas i hela hjärtat när man köper ett djur tycker jag…
#8 Ja, har nu lagt ut i hamster-köpes tråden att jag söker hona, hoppas jag får napp :)
Värd på Choklad iFokus
Har tingat en unge ur Membeels kull, den bandade honan Keyla.
Men troligen kommer både hon och honan flytta hit. Det kändes så fel att säga nej.
Värd på Choklad iFokus
Det är inte meningen att vara elak på något vis, men jag reagerar lite när jag läser det här. Majsan har nyss dött, och om jag minns rätt fick du henne för att en annan hamster precis hade gått bort? Kan det inte vara idé att ta det lite lugnt och inte ha så bråttom med att skaffa nya hamstrar? Du har ju en kvar hemma, väl? Jag tycker du ska ge det lite tid. Håll liv i dina drömmar om uppfödning, jag vill inte ta ifrån dig dem, men ska jag vara ärlig så känns det inte riktigt som att du tar hamstrarna som individer på allvar. De är inte utbytbara.
#11 Jag har en kvar, och sen har min syster en. Men jag mår verkligen inte bra, det är mitt sätt att bearbeta sorg.
Jag blir lite ledsen när jag läser att jag inte tar dom som individer, eftersom det är något jag verkligen gör. Du kanske har fått fel uppfattning?
Värd på Choklad iFokus
Kanske ska förtydliga mig lite. Har kvar min hona Rexa, och sen har jag en som jag delar med min syster. När något av mina djur dör mår jag verkligen dåligt, och mitt sätt att bearbeta min sorg är att skaffa något mer att ge uppmärksamhet till. Har haft tre hamstrar i mer än ett år och det känns så tomt nu.
Värd på Choklad iFokus
#11 Det gör Ebbis säkert, alltså tar dem som individer. Sedan att de ryckts bort så snabbt utan förvarning är något man inte kan råda över.
Jag tror inte alls Ebbis vill ersätta mamma hamster men någon annan bara för att, om du förstår hur jag menar. Hon hade sett fram emot detta och blev otroligt ledsen. Man kan ju längta efter ett nytt liv också när man blivit så besviken.
Håller tummarna för Ebbis att hon hittar en ny hamster som passar henne och som kan fylla hennes hålrum efter Majsan.
#12 Det är inte meningen att göra dig ledsen, men samtidigt så tycker jag det behövs sägas. Att skaffa nya djur för att ersätta de som går bort är inte att beartbeta sorgen, det är att fly undan den. Varför så bråttom? Det är jobbigt att vara ledsen, men det är en del av livet. Jag hoppas du bryr dig om djuren, och du verkar ju vara en rar tjej, men ibland kan det bli tokigt ändå.
#15 Alla har olika sätt att bearbeta sorgen. Och jag kan verkligen inte gå runt och vara ledsen, för då blir allt fel i skolan. Så hellre flyr jag den.
Självklart bryr jag mig om mina djur, dom är mitt allt.
Värd på Choklad iFokus

Transport till Södertälje kan nog ordnas. Kan du ta pendel till Centralen så kan du köpa av mig eller Eva
mvh Kajsa-Karin
#17 Eva tar med sig en hona från Membeel en 7-8/3 som jag har tingat, har fixat så att jag kan ta mig till sthlm också. :)
Värd på Choklad iFokus

Jag tycker inte du gör fel. Visst skall man sörja djuren. Men jag tror nog Att Ebbis tar sina djur som indevider. Sedan kan man ju fundera lite på vad man verkligen vill ha och inte springa och köpa en hamster på en gång bara för en hamsters skull. Vi började leta hund ett par veckor efter att vår dött. Men då hade vi bestämmt att det skulle vara en viss färg och efter en viss stam. Men vi började söka uppfödare. 6 månader efter fick vi vår dröm hund hennes son på 1år.
Det är verkligen inte så att jag köper hamster bara för att det är en hamster. Hade bestämt mig för att såsmåningom köpa en svartbaserad långhårig tecknad hona för några månader sen. Sen var det ju bara tur att Membeel hade en svart långhår satin bandad som kunde få transport ner till sthlm precis i rätt tid.
Dock finns det ingen tanke bakom den andra honan, det erkänner jag. Kunde inte tacka nej, det kändes så fel.
Värd på Choklad iFokus
Inte tror jag att det är Ebbis fel att hamstrarna gått bort, klart det är utom hennes kontroll. Men i övrigt står jag fast vid min åsikt. I slutänden dock, så är det Ebbis eget beslut, och jag önskar uppriktigt lycka till med nya hamstrar när de än införskaffas.