guldhamster eller dvärghamster?
hej!
Jag undrar villken hamster ras som är mest allergivänlig?.Jag vet att det har med att göra vad man är allergisk mot.Men undrar fall nån har t.ex guldhamster och har en allergisk pojkvän eller pappa eller nåt.
Jag undrar för att jag gärna skulle vilja ha hamster.Men pappa och brosan är alergiska mot pälsdjur.
Ett alternativ till hamster är den allergifria Gerbilen. läs mer på gebril.ifokus :)
Värd på Choklad iFokus
Men gerbiler är väl inte allergifria? Finns väl inga pälsdjur som är..
Min sambo tål inte pälsdjur, fast vissa mer än andra. Han tål inte hund alls men vi har katter och hamstrar och det går bra sålänge han tar en tablett varje dag:)
Sånt där är ju idividuellt. Ni får prova att hälsa på nån som har hamstrar så dom får sniffa och känna och se om dom tål. Det är ju synd att skaffa sig en liten hamstervän och sen visar det sig att man måste omplacera den när man väl fäst sig vid den för att någon i familjen inte tål…
#2 Jodå, pälsiga allergifria djur finns ;)
Värd på Choklad iFokus
Vad jag vet så finns det inga allergifria pälsdjur, men det finns ju pälsdjur som är mer allergivänliga än andra.
jag har för mig att guldhamstrar e allergivänliga(?)

Tänk på att även kutterspån och hö (rätta mig om jag har fel, men jag gissar att gerbiler, som nämnts i tråden, bör ha hö) kan utlösa allergiska reaktioner.
Att ha sin hamster eller gerbil i Duna eller än hellre i akvarium och låta det stå i ett rum där allergisk pojkvän/pappa inte tillbringar mycket tid kan kanske vara ett alternativ.
Har bara en liten fråga till:
är gerbil och hamster släkt?
Jag tänkte också på att det kasnke inte är själva djuret utan spånet de reagerar på?
jag är ju själv jätteallergisk emot pälsdjur, och jag kan inte ha en liten bukett vitsippor på bordet ens en gång, jag nyser så näsan trillar av.
Så jag tänkte att är man allergisk/känslig kanske det vore dumt att skaffa ett djur som behöver ha hö? Har ju hört många reagera på det.
Ett tips är att ni åker hem till någon som har det djuret du tänkt köpa, låter allergikerna i familjen gosa med djuret och se hur de reagerar?

På tal om allergier… någon som vet ifall spånet till burarna man brukar ha till hamstern innehåller björkträ?
För jag är pollenallergiger grad 3/3 och när jag bytt spån i burarna och haft händerna där i, börjar mina pollenutslag komma och klia massvis :\
#9 Vet ej. De innehåller inga bra saker va jag kan förstå i alla fall. Det innehåller nog mest barrträd. Så vitt jag vet.

Jag har hört att allergiker ofta klarar av rex guldhamstrar bättre än vanliga. Varför vet jag inte och om det stämemr till 100% vet jag inte heller.
Jag har dvärghamster :) det är vanligare med guldhamster men jag tycker dvärghamstrar är roliga att hålla på med och kul att titta på, dom är också väldigt mysiga att hålla på med x)
Jag som gerbilägare kan ju berätta lite om gerbiler. 
Gerbiler brukar inte äta av hö, dom behöver det inte och det kan följa med ohyra om man har riktig otur. Men och andra sidan gillar gerbiler att gnaga och busa i höet, det ger dem god sysselsättning och höet i sin tur bidrar till stabilare gångar som gerbilerna gräver. 
Om man är allergisk mot gerbiler varierar kraftigt. Oftast är man allergisk mot spånet snarare än djuren faktiskt. Just gerbiler funkar ofta bra för allergiker. 
Sedan till hamster (detta är ju faktiskt hamster.ifokus
). Min bror är pälsallergiker och för honom fungerar hamster bra.
Då har vi guldhamster.
Det blev dubbelpost.

Jag har en dvärgis hemma och det verkar funka trots vissa allergier!
Testa och ta med din pappa till djurbutiken kanske eller om ni har en vän som har hamster, jag tror även vissa butiker (och kanske även vissa uppfödare) har allergigaranti.. så om någon familjemedlem får allergiska reaktioner inom en vecka kan man få lämna tillbaka djuret.
Både jag och min pojkvän är allergiska mot katt och pollen och jag även mot kvalster men ingen av oss har känt av nåt hittills och min pojkvän brukar känna av katt och pollen vid minsta lilla så det kan ju helt bero på vad din pappa och bror har för typ av pälsallergi.
Mot spånet kan ni ju testa att byta ut det mot s.k. toalätt, vilket jag tror ska vara mindre allergiframkallande.
Hoppas det ordnar sig!