Hamsteruppfödning!
Hej jag heter Anna och jag ska starta en guldhamster uppfödning I skåne.
Jag vet bara inte vad min uppfödning ska heta..
HJÄLP MiG och skicka in förslag!
Ska du registrera dig? :)
Värd på Choklad iFokus

Ja men jag vet inte hur!
Oavsett vilken förening du går med i, så får du bara ett uppfödarnamn efter ett års medlemskap, samt att du måste göra ett prov och få godkänt på det.
Sedan har du ju Sydsveriges smådjursförening eller vad de heter, och där får du kalla din uppfödning för vad du vill ifrån den dagen du blir medlem om jag förstått det rätt. Nackdelen är att du får inga stamtavlor på djuren tex.
#3 i SSF måste man inte vara medlem i ett år för att bli regaad uppf.
Aha, då var det bara provet man måste göra då? Sist jag kollade på deras sida var det inget skrivet om det tror jag. Såg bara att de som har reggat uppfödarnamn i SHF idag får flytta över det till SSF, sedan gäller deeras regler efter ett visst datum för alla andra.
Kan inte gå med där iaf då det var utställningstvång för att få ett uppfödarnamn, och alla utställningar är så långt bort ifrån mig.
Fast å andra sidan så kan jag ju föda upp endå utan att vara medlem i någon förening öht ;)
#5 ja exakt, man måste bara göra provet och så ställa ut 2 eller 3 egenuppfödda djur. Men man kan vara oregistrerad uppfödare, det e jag:).
Ja, jag har aldrig egentligen fattat skillnaden mellan en reggad och oreggad uppfödare.
Man gör ju samma sak och är med i samma förening ju ;)
Skillnaden verkar ju mest bara vara att man får sätta sitt uppfödarnamn framför hamstrarnas namn i stamtavlan.
Skåne's är upptaget ^^

Jag är medlem i SSV, och har varit det i ca 3 år nu. Men jag vet inte hur jag ska göra..
Behöver förslag på namn
#8 Registreringen av uppfödare ska ju vara ett sorts "kvalitetsstämpel", att man måste ha vissa kunskaper och erfarenhet för att faktiskt bli registrerad uppfödare. Och den möjligheten finns ju för alla. Men annars är det ju ingen större skillnad…
Det är väl som att köpa en hund eller katt från en reggad uppfödare eller oreggad egentligen, det är ju upp till var och en att avgöra vilket man tycker är bäst!
Kram!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Fast ska du köpa hund eller katt så har ju alla som är med i respektive förbund ett reggat namn ;) Finns ju inget mellanting där.
Men hur hänger det då ihop med att man måste ställa ut två egen uppfödda djur för att få regga sitt namn? Att man ställer ut ger en ju inte per automatik de nödvändiga kunskaperna.
#10 Jag är ju uppfödare via SSV, ska jag inte fortsätta detta året för att man inte kan få stamtavlor. Vet inte vilken förening jag ska gå med i istället då de andra ligger så långt bort. Så har ju lite samma problem som dig. Vet ju dock hur de funkar men avståndet verkar vara ett problem.
#12 Nej, men man har ändå kommit en bit i sin avel och får ett hum om hur ens djur ser ut typmässigt mm. Det kan ju vara bra att veta för sitt fortsatta avelsarbete om inte annat.
Bara för att ta ett exempel…
Kram!
#13 Vi har ju erbjudit oss att komma ner om ni bara drar ihop ett gäng och det verkar ju finnas mer intresse nu, så det är ju inte alls omöjligt! 
Kram!
Finns det underlag, folk som hjälper till med utställning eller liknande, billig lokal, så utställningen går runt mm, så ser jag inga hinder för att vi ska komma ut i landet och hålla utställningar och uppfödarprov, inga problem! Det är ju bara roligt! Och vi har ju ett avlångt land, så det är mest bara att gilla läget! 
Medarbetare på Chihuahua
Jag kan inte låta bli att vara negativ till att man ska behöva resa när de finns så brett internet nu i 2000-talet. Det är jag och hamsterlover (ev findusen?) som är intresserade från skåne. Fler ? nej :S Tror hamsterlover som varit medlem i ssv 3 år kan hålla med om att det inte finns så mkt hamsterintresserat folk i skåne längre. Jag har isåfall missat alla!!
Men jag kan ändå inte förstå logiken i att man måste ha ett hum om vad man är ute efter utställningsmässigt? Utställning är väl inte det viktigaste i en uppfödning?
menar du att man måste åka och göra uppfödar provet på plats? Det måste väl gå att få det hemskickat som SHF gör?
#15 Nej då, vi har fler medlemmar i Skåne…
Att göra prov över internet är ju inget vidare, då kan man ju sitta med uppslagsböcker eller leta infon via nätet. Vi vill att kunskapen ska finnas hos den som gör provet, så kvalitén hos våra uppfödare är god…
#16 Det kanske inte är det viktigaste, Imasy, men det är ändå en del av uppfödningen, men det beror ju på vad man har för mål med sin avel. Har man inte det intresset erbjuder vi ju uppfödare att stå med som oregistrerad uppfödning och det är inte något sämre det! 
Angående att göra uppfödarprovet, så ska det vara personligen och med någon av SSFs utsedda kontrollanter, så provet blir ordentligt gjort. Var man gör det, hemma i sin bastu eller i Haparandas vildmark har egentligen ingen betydelse.
Kram!
Medarbetare på Chihuahua
*harkel*
Lite dubbelmoral nu va? ;)
Hur fick ni era egna stamnamn då? Eftersom ni har flyttat över era stamnamn ifrån SHF så borde väl ni få göra detsamma som ni kräver av era medlemmar?
#18 *harkel själv* Det är naturligtvis gjort. 
Medarbetare på Chihuahua
Den regeln att man kan föra över stamnamn redan reggade har vi ju fram tills första utställningen, finns att läsa mer på hemsidan. Och jag som inte haft uppfödarnamn innan har såklart gjort uppfödarprov hos SSF. För att förtydliga.
Men vi har verkligen inga andra regler för styrelsen än för andra medlemmar, varför kommer du med sådana otäcka anklagelser?
Kram!
Medarbetare på Chihuahua
Och hur har det då gått till? Vem har skött kontrollen då så det har gått rätt till? Om ni nu har gjort provet allihop, och vem har då rättat dem?
Läser man då på hemsidan så tolkar jag det som att ni inte har gjort/behöver göra provet:
3. Deltagande utav uppfödarutbildning/uppfödarprov
4. Minst två olika egenuppfödda djur skall ställas ut inom de officiella sektionerna pet eller standard (junior/senior/ostandardiserat)
* Godkänd uppfödare från annan organiserad smådjursförening kan redan nu bli uppfödare i SSF Detta gäller fram till nästa utställning 28 mars 2009, därefter gäller punkt 3 och 4
Alltså, enligt era egna regler så har man altså lite bananskals glid fram till den 28/3 verkar det som ;)
Om det är mig du menar med ditt inlägg så är det inga anklagelser, utan jag frågar för att jag vill veta. Jag har frågat andra medlemmar med får inga svar där heller.
Citerar dig:
Men vi har verkligen inga andra regler för styrelsen än för andra medlemmar.
Hur kan det diskuteras om en styrelse när styrelsen inte ens presenteras på hemsidan? Och den styrelsen som finns nu, är väl bara tillfällig tills den riktiga styrelsen väljs på årsmötet? Borde man inte då vänta med att ge sig själv "fördelar" tills allt är klappat och klart?
Ni gör såklart hur ni vill, men jag börjar ju undra hur seriöst allt är när man bara får luddiga svar på raka frågor.
#22 Nu förstår jag verkligen inte vad du menar? Årsmötet har hållits och styrelsen är vald. Jag ber om ursäkt att vi inte hunnit uppdatera så fort som du önskar, men det kommer.
Vi har haft interimstyrelse innan årsmötet, det är inget konstigt med det, och det gäller såklart både interimstyrelsen och nu den nya "riktiga" styrelsen.
Jag svarar så himla rakt jag kan, ledsen om du inte förstår. Men i mitt yrke tränar jag varje dag på att vara tydlig och jag brukar vara bra på det, men här går jag uppenbarligen bet. Jag ska försöka bli ännu tydligare i fortsättningen!
Kram Anna
Medarbetare på Chihuahua
Vitsen med att man skall ställa egna djur i SSF är också för att få ett hum vem det är som reggar sig som uppfödare och hur denna sköter sina djur. Man kan ju alltså även bara ställa i pet om man vill det.
Vi som varit reggad tidigare i annan organiserad förening får bli reggad uppf. i SSF fram till utställningen och de som inte varit det har gjort det nya provet i SSF som styrelsen rättat, vi tillsatte ju en tillfällig styrelse när föreningen bildades…
Nu var jag ju även med att göra SHFs uppfödarprov, så jo vi reggade uppfödare från SHF har alla gjort prov.
Vi har haft årsmöte och har styrelse.

Som du själv läste på hemsidan **Godkänd uppfödare från annan organiserad smådjursförening kan redan nu bli uppfödare i SSF
Detta gäller fram till nästa utställning 28 mars 2009, därefter gäller punkt 3 och 4
**Den punkten har vi gjort för att vi inte hunnit få till en utställning innan dess, vi är ju som ni vet en nystartad förening :)
Anna har gjort provet hemma hos en i dåvarande interimstyrelsen, och vi övriga som står som reggade uppfödare är reggade i annan förening sen tidigare.
Att regeln med att ställa ut finns är för vi vill ha ett hum om vem personen i fråga är som vi ska rekomendera på hemsidan.
Ang att vara reggad eller inte är ju upp till var och en, men om jag tex köper mig en tax av en reggar tax uppfödare i SKK, och väljer att ta en kull på henne, utan att själv ha reggat mitt namn i SKK, så blir jag ju en oreggad uppfödare, men kan ju ändå vara medlem i SKK. Däremot genom att ha ett reggat uppfödarnamn, ger ju köparen i fråga en lite mer garanti om att uppfödaren vet vad han/hon sysslar med. :)
#21 Du misstror alltså oss att vi inte kan något om uppfödning? och vet vad vi gör? De flesta av oss har fött upp i flera år flera olika djurslag. Eller vad är det som inte skulle gått rätt till?
I denna tråd framgår det enligt dig själv att årsmötet inte har hållts, och det verkar inte heller som att det skulle hållas inom de närmaste dagarna.
Nu, 7 dagar senare, har ni redan haft årsmötet?`Väldigt snabba i svängarna må jag säga.
Det framgår inte heller på er hemsida att att ni har haft årsmötet redan. Styrelsen är inte heller presenterad. Dessutom, hur har ni kunnat ge folk en chans att bli inbjudna eller bara komma av ren nyfikenhet?
# 24
Citerar dig:
Vitsen med att man skall ställa egna djur i SSF är också för att få ett hum vem det är som reggar sig som uppfödare och hur denna sköter sina djur.
Är inte detta Länsstyrelsen beslut att avgöra vem som är godkänd som djurägare?
Vad går ni på om ni anser att någon inte sköter sina djur? Rykten? Hembesök? Anmälan till djurskyddsinspekör?
Citerar dig:
men om jag tex köper mig en tax av en reggar tax uppfödare i SKK, och väljer att ta en kull på henne, utan att själv ha reggat mitt namn i SKK, så blir jag ju en oreggad uppfödare, men kan ju ändå vara medlem i SKK
Där har du fel. Är du SKK medlem och ska föda upp, har du en skyldighet att regga alla valpar, annars blir du utesluten. Du kan ta en kull utan kennel namn, men ska du ha fler kullar måste du ha reggat kennel namn. Och att ta en endaste kull är väl inte detsamma som att föda upp?
Jag misstror inte er som uppfödare. Jag har inte för avsikt att kontrollera vad ni kan eller inte kan. Däremot får jag känslan av att ni misstror era medlemmar som fuskare, eftersom det ska göras ett bevakat prov.
Däremot så ska ni använda sajten till att göra reklam för eran förening och ragga folk, tycker jag inte att det är mer än rätt att ni åtminstonde svarar på frågorna istället för att komma med luddiga svar.
Läser du dessutom i tråden jag länkade i till #23 så frågade jag för en vecka sedan om ni har ett organistations nr, och jag väntar fortfarande på ett svar vad ni har för nr.

Årmötet har annonserats både i vårat forum, runt om i västerås, kolbäck, sala och i de sthlms områden där aktiva medlemmar bor, och har redan hållits. Att inte detta kommit ut på hemsidan beror på att vi haft mycket annat att stå i.
Eftersom vi följer Jordbruksverkets regler, vill vi självklart inte ha en uppfödare som missköter sina djur, är väl rätt glasklart?
Nu drog jag visserligen parallelen med taxar enbart som en liknelse, du får väl föreställa dig ett annat djurslag som inte har såna regler då. Det jag menade var att bara för man föder upp behöver man inte vara reggad uppfödare, därav att vi har en sida för oreggade uppfödare. :)
Vi har ett organisationsnummer sedan 21/1-09. Varför ska du behöva veta vårat organisationsnummer? Jag finner ingen anledning till att det ska skyltas med överallt? Kommer stå i våran medlemstidning dock.
Jag tycker att vi svarar så gott vi kan på alla era frågor/anklagelser :)

Ojdå, blev visst lite smetigt ihopskrivet utan styckebrytning, ber om ursäkt för det och hoppas det blir läsbart ändå :D
Hur kan en fråga bli en anklagelse?
Läser man åter igen i den tråden jag länkade till i mitt förra inlägg, så är den skriven av Marie den 19:e januari.
Du säger själv att ni fick erat org nr den 21 janauri.
Måste man inte ha allt klart ifrån skatteverket innan man börjar håva in medlemsavgifter?
Om vi vänder på frågan. Varför får jag inte veta erat organistations nr?
Jag kanske vill veta det för att kunna kolla upp om det är en förening jag vill stödja, så att allt går rätt till och att jag inte blir lurad?
Ja, att ni följer SJV regler tar jag som en självklarhet, men det är ändå inte ett svar på min fråga, som var: Vad går ni på om ni anser att någon inte sköter sina djur? Rykten? Hembesök? Anmälan till djurskyddsinspekör?
Får man fråga när erat årsmöte har hållits? Läser jag under "föreningsinformation" på ert forum kan jag inget hitta om något årsmöte. Eftersom man då ska bo i Kolbäck med omnejd för att få denna info, alt på ert forum, så antar jag att det är där det bör stå?

Vad jag hört så var årsmötet nu i helgen den 14 feb. Tyvärr kunde jag inte komma pga jobb.
// Nathalie

#27 I länken du skickade stod i alla fall att årsmötet var nu i lördags.

Vi "håvade" inte in några medlemsavgifter innan organisationsnumret var klart, eftersom vi då inte ens hade ett konto.
samma dag Marie skrev tråden var den dagen vi gick till skatteverket och "bokade" vårat namn =)
Vi går på hur djuren är skötta som visas på utställningen, rykten är inget vi sysslar med i föreningen, vi kör raka rör =) Misstänks misskötsel tar vi upp det med personen det rör och agerar utefter det.
Som jag skrev tidigare så annonserades det även i Sthlmsområdet, Västerås och Sala, och på vårat forum.
Vart på erat forum har det funnits information om årsmötet? Jag tittade för en stund sedan under rubriken "förenings info" och där fanns inget alls om något årsmöte.
När Marie la in länken till er sida så tror jag det var Åsa´s (privata?)konto som man kunde sätta in pengar på. Stog klart och tydligt att man skulle maila henne efter att man betalt in medlemsavgiften redan från dag 1.
Hur går det ihop?
Sedan så undrar jag då varför de reggade uppfödarna ska "utsättas" för en extra koll på just utställningar? Det finns ju oreggade uppfödare och "vanliga" medlemmar som kanske aldrig kommer på en utställning. Hur "kontrolleras" dessa då?
Vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen, det verkar lite infekterat om man säger så! 
Jag har gått med som medlem i SSF och har ansökt om att gå in som oreggad uppfödare om deras styrelse går med på det. Och de är såå välkomna hem till oss, för alla hamstrar har det bra här.
Men jag förstår din tanke Imasy!
Näe, vad tråkigt att ni känner som att vi ska "kontrollera" folk, det är alls inte tanken. Men väldigt bra att veta vilka medlemmarna är. Men allt tolkas ju till vår nackdel här märker jag.
Imasy läser våra inlägg som Fan läser Bibeln, typ… 
Vi kommer inte längre här och stackars hamsterlover ville bara ha förslag på namn till sin uppfödning i denna tråden, så dessa inlägg kanske kan raderas eller flyttas till annan lämplig plats?
Känner man att man inte kan leva upp till våra krav eller följa våra regler behöver man verkligen inte bli medlem, det står var och en fritt! Och det finns ju både Skånes smådjursvänner och SHF att välja på också, så det borde inte vara några problem, någonstans borde man ju platsa? 
Alla som är intresserade av oss och vår verksamhet är välkomna in på vår hemsida och in på vårt forum, där kan vi fortsätta diskussionen, men här på HiF skutar vi diskutera nu. Vill ni i fortsättningen veta något om hur vår förening fungerar, tar vi det på vårt eget forum, det är bäst, så inte Imasy känner att vi gör reklam heller.
Kontakt kommer tas med i Fokus också, såhär är vi inte mottagna på någon annan smådjurssida.
Kram Anna
Medarbetare på Chihuahua
Det är ju tråkigt att du åter igen måste gå till personliga påhopp istället bara för att svara på enkla frågor som vuxet folk.
Du måste väl förstå att man börjar fundera när man inte får några svar.
Jag väntar fortfarande på att få ett svar på vart man kunnat läsa om erat årsmöte, men där får jag inget svar.
Jag undrar fortfarande vilka som sitter i styrelsen, vilket jag anser, observera att det är min tanke, är bland det viktigaste man går ut med om man vill ha ett gott anseende som förening.
Men men, det är bara mina tankar.
Och till sist, ditt inlägg säger mer om dig än vad det gör om mig.