Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1885 ggr
Odette
0

vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla hamsterfreaks..! Skaffade en liten lurv tuss för några dagar sedan och undrar bara lite vad man ska kalla hennes färg..? hon är knappast en ren avlad tjej men vore kul om man fick lite hjälp med vad man ska kalla den :o)

tacksam för svar :-P

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Sara87
0

Ser ut som om hon är Silvergrå Bandad Långhår, får se va experterna säger :)

Jättefin i alla fall, grattis!

Odette
0

oj,, det var då det värsta va snabbt du svara, hann ju inte ens lägga upp alla bilder :-P men lägger upp en till iaf ^_^

_

Imasy
0

På min skärm så ser det ut att vara samma färg som Sara säger :)

Fast bandet var så svårt att se, och jag hade nog inte sett det om inte Sara gjort mig uppmärksam på det :)

UlrikaD
0

Såg inte heller bandet men silvergrå är hon ju iallafall.

Odette
0

Okej! snabba svar här :o)

hon är ju ganska ljus, var mörkare när hon var mindre så man ser inte bandet så bra som sagt, det har som tonat bort lite men söt e hon då.. funderar på att ta ungar efter henne när hon har åldern inne å hade väl tänkt mig en ljus "creme" eller vit färgad partner. Är inte så insatt i hamsterns färger men vet på ett ungefär vad jag är ute efter iaf. Problemet är väl då vart jag ska få tag på en vettig hane,, bor ju i lycksele å då är det alltid svårt ! :-P

_

Englatassens
0

Grattis till din nya vän! Färg behöver jag ju ej kommentera för d har d andra klarat så bra.. men på din bild i inlägget #2 tycker jag d ser ut som ovanligt lång päls för att vara en hona… hihi kan ju ha fel men kolla en xtra ggn om d inte hänger lite kulor därbak..Flört

emlas
0

När jag såg fotona så var min första tanke att det var en hane och jag blev lite förvånad när jag läste att det var en hona. Om det inte döljer sig ett par pungkulor där bakom fluffet så är det en osedvanligt lurvig dam du har fått tag på. Glad Söt i vilket fall!

Odette
0

Ha ha nä det finns inga pungkulor på na iaf så det lär ska vara en hona :-D så ni menar alltså att honor i regel är mindre fluffiga i pälsen än hanarna..? det låter ganska logiskt, men får ju nästan uppdatera den här tråden lite med några nya bilder! Så ni får se hur hon ser ut idag,, hon ahr blivit mörkare och har såna där stygga stjärt tofsar där bak hehe..

Kan ju även passa på att fråga om hennes svans- den står Rätt Upp!! Har försökt trycka ner den men det går inte,, skämt å sido.. har hört av en uppfödare förut att en del hamstrar har en sk. "svans knyck" och jag vet att en hamster jag hade förut hade en sned svans (antar att det är det som menas med svans knyck?)
Så Kjell-Yngve kanske bara har nån typ av svansknyck- fast att det står rätt upp?
Jag skäms lite för det, hon är inte direkt läcker med sin ständigt blottade bak.. men å andra sidan är det ju väldigt personligt så man kan inte annat än älska henne för det :-D

_

Odette
0

fotat nov- 08, hade inte så många bra helkropps bilder på henne där man ser hela kroppen men hon är fortfarande rätt fluffig :)

_

Odette
0

fotad för 10 min sen, fick väcka upp henne för att kunna fota ryggen :-P men svansen får jag fota vid ett senare tillfälle, för hon gick å la sig nu igen ;)

_

MariaG
0

Hon var verkligen fin. Gillar den färgen på hamstrar.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Ebba-A
0

Jag ser bandet på #10. Annars håller jag med dom andra: silvergår lh

Värd på Choklad iFokus

Sara87
0

Va hon har mörknat, jättefin är hon! :)

Heter hon Kjell-Yngve?? haha, grymt namn!

Ebba-A
0

#8 är är en bild på min förra hamster Loppa som hade svansknyck.

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

Svansknyck behöver inte vara något särskilt dramatiskt för hamstern som individ, men användas i avel bör hon inte. Eftersom svansen är en del av ryggraden kan det i vissa fall bli problem med ryggen senare (det syns/känns i så fall), men de uppfödare som har personlig erfarenhet av defekten säger att de med så grov knyck oftast föds med den eller utvecklar den i mycket ung ålder.

Ebba-A
0

Min Loppa levde och mådde bra i mer än ett år med svansknyck. Hon fick knyck vid 2-3 månaders ålder. Så sålänge man inte avlar på djuret och det inte lider ser jag inget fel på det.

Värd på Choklad iFokus

Helena1978
0

på bild i inlägg #9 ser hon nästan ut att vara en sg umb bandad, men som sagt foton kan vara lite svåra att avgöra färg på, kan ju säga att jag nyligen stött på en "blek"  långhårig hane i just den färgen, hade dock inget band. Saknar den vita halvmånen..

Zheverez
0

går hon med svansen uppe alltid el bara var fjärde dag?

om det är var fjärde dag så brunstar hon då håller de upp svansen och står stilla.

är hon osäker så kan hon också gå med svansen upp det hör till deras kroppspråk

[BARABAZ]
0

#16 Svansknyck har de från början, det jag menade var att en liten knyck kan bli värre i värsta fall. Om din Loppa inte bara hade det ibland som Zheverez nämnde, så hade hon troligare helt enkelt brutit den. Det händer ibland när de klättrar och trillar ner. Hamstrar är ju rätt baktunga… Oskyldig

Ebba-A
0

#19 okej, det kan bero på att hon hoppade från min mammas hand åtta månader gammal. Men hon hade inte ont när man rörde svansen eller så.

Värd på Choklad iFokus

Odette
0

#13 hehe ja hon heter Kjell-Yngve, hon har t.om fått en egen sång som jag brukar spela på synthen *lol*

Tack för svaren! haha,, Loppan- ja precis så ser Kjell-Yngves svans ut också *skrattar* Nä men jag har aldrig sett det förut på hamstrar, den jag hade förut som hade en sne svans hade den ju böjd lite åt sidan och inte rakt upp så att säga.. Men nej, det är inte brunst, hon har haft den så sedan jag fick henne som liten (hon är 6 mån nu). Men då stämmer magkänslan jag hade, att det inte är något man avlar vidare på.
Hon var dessutom väldigt torr i huden och på öronen när jag fick hem henne,, jag såg först att öronen såg lite konstiga ut. Sen kollade jag i pälsen/hårbotten och hon var alldeles FLAGNIG över heeela kroppen- il fart till veterinär! Men han sa att det förmodligen bara var vitaminbrist. Å det glädjer mig nu, att hon efter ett par månader med bra kost numera inte är torr, bara på något ställe på rumpan. Men nacken och ryggen ser jätte fin ut! :) Å öronen med, det var ju dom som såg värst ut.. men det känns iaf kanon :-D

_

Odette
0

å förresten, vad menas egentligen med halvmånar? inte så haj på d här med hamster termer ännu.. å om någon har en länk till en bra sida nånstans där man kan lära sig förkortningarna på färger/teckningar så vore jag tacksam! :D

_

Alexandra-S
0

Ingen aning,

Vad sööt! :))))

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

vekan
0

Vilken sötis! Lycka till med henne.

Ebba-A
0

#23 Då aksnek hon ahr råkat ut för ett fall och brutit svansen hon med?

#22 Halvmånar är kindteckningar. Har ett exempel på en normalfärgad, det på kinden är halvmånarna. Det är dock inte alla färger som har det.

Värd på Choklad iFokus

Helena1978
0

En halvmåne..

Helena1978
0

Färger som har halvmånar är de vilttecknade varianterna så som Normalfärgad, Silvergrå, Bö silvergrå, Gul, Cinnamon, Rost, Lilac, Mörkgrå.. kan ha glömt någon..

om jag tex tar Silvergrå som ex så har de har även hätta,(det svarta på huvudet) och kindteckningar (svarta strecket på sidan vid käken).

Hättan och kindteckningen varierar i färg beroende på vilken färg hamstern har, min rosthona har brun hätta och kindteckning.

Sg umb = Silvergrå umborous

Umborous är en förmörkningsgen som hos tex creme ger upphov till sobel.

Skulle kunna skriva mer om fägerna men stannar där..

Helena1978
0

Kan oxå tillägga att tippningen (färgen längst ut på hårstråna) är i samma färg som hättan och kindteckningen.På bilden en cinnamon med grå hätta, kindteckning och tippning.

Odette
0

#26 tack för den utförliga förklaringen, nu förstår jag :-P
tycker det är så intressant med genetik, men man känner verkligen att hamstrar inte är ens starka sida hehe. Å sen är det väl som med det mesta- att man måste hålla sig uppdaterad också. Hade relativt god koll på råttans genetik /färger etc för nåt år sedan men redan nu känner man sig nästan helt nollad, bara för att man inte uppdaterat sig på ett tag. Trist på ett sätt ,men samtidigt är det ju väldigt kul att lära sig något nytt också!

Men om jag förstått det rätt så är alltså svans knyck något som de kan födas med, som kan vara genetiskt? För Kjell-Yngve har haft den rätt upp sen jag fick henne å hon har med största sannolikhet Inte brutit den.

Har en till sak jag undrat över- hon "fryser till" ibland, t.ex när man håller i henne så kan hon bara bli helt stel, rör sig inte en millimeter. Å det säger jag väl inget om, det är väl bara att hon är vaksam och pejlar av läget så att säga.
Men jag blev riktigt rädd en gång när jag kom hem och såg henne stå vid gallret precis som att hon höll på gnaga galler.. men hon rörde sig inte.. jaha tänkte jag, "nu såg hon väl att jag kom in och stelnade till av den anledningen."
Men hon stod så väldigt länge, fick ingen som helst reaktion från hennes sida, hon var liksom helt frånvarande. Så jag fick ju panik å trodde hon hade dött ståendes *haha*
Skämt och sido- jag tog i henne lite försiktigt och lyfte upp henne i handen, pussade länge på henne (å det brukar jag i normala fall inte få göra utan protester), men inte ens då reagerade hon.
Inte förrän jag satte mig med henne i knäet så "vaknade hon till liv igen" och började gå omkring som vanligt. Det är lite grann som att hon är på en annan planet ibland.. tänkte bara höra om det är fler som har/haft någon sådan hamster? Kanske bara är jag som är nojig, men det är obehagligt när hon väl blir sådär :-/

Hur länge är ett "stillastående läge" normalt egentligen? Korta stunder kan jag förstå, men det känns verkligen som att hon är helt frånvarande vissa gånger..

_

[BARABAZ]
0

#29 Honor kan ju stelna till sådär när de brunstar, men beror det inte på det (och det låter ju inte som det), så kan jag tänka mig att hon bara lyssnade väldigt intensivt. Jag tror inte du behöver oroa dig, med all säkerhet inte så länge hon i övrigt äfr frisk och pigg.

chocomian
0

#29 Sådär brukar även min hona bli ibland - helt stilla, som om vore rädd eller liknande. Antagligen är det deras naturliga instinkt, att vara helt stilla och tysta, för att kunna höra fiender ute i det vilda, om de hade varit där då :P

Odette
0

ja jag vet, jag är nog lite nojjig :S men hellre nojjig och överbeskyddande än kall och okänslig eller hur var det nu :-p jag får nog börja skicka sms till henne hädanefter, och säga att jag är på väg hem så behöver hon inte stelna till av rädsla när jag kommer innanför dörrn ;)

_