Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1357 ggr
Ebba-A
0

Två ögonfärger - en kull

Kan det födas några ungar med röda ögon och några ungar med svarta ögon i samma kull?

Värd på Choklad iFokus

nonisaga
0
Ebba-A
0

Okej, tror att det är både s.ö. och r.ö. i Majsans kull. Ser ut som det om man tittar lite nogrant.

Värd på Choklad iFokus

nonisaga
0

oki, jag gillar rödögda hamstrar:*

Ebba-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då skickar jag en bild på vräldens sötaste rödögda hamster ;)

Värd på Choklad iFokus

nonisaga
0

naaw, ja verkligen:*

Denna kommentar har tagits bort.
Royalz
0

Jag parade två svartögda, men fick ändå rödögda bebisar :) kanske var för att mamma hamster har massa r.ö bakom sej :)

Englatassens
0

Precis!! Då bär både mamman å pappan på cinnamon!!

Curlys
0

I min kull som jag har nu har jag alla tre ögonfärgerna, dvs svartögda, brunögda och rödögda bebbar :)

mocchino
0

#6 I en brunögd + brunögd kull kan det även komma rödögt. Men däremot inte svartögt. :)

Jag har fått alla tre ögonfärgerna i en kull också! ;)

// Nathalie

[PixelMollan]
0

jag har även fått en hamster med två olika färger på ögonen xD

[BARABAZ]
0

#6 Man kan ibland få svartögda eller brunögda ungar efter två rödögda, beroende på vilket anlag för röda ögon föräldrarna har. Både cinnamon (pp)och mörkörad albino (cdcd) ger röda ögon, men är varken samma anlag eller alleler.

För att ge ett praktiskt exempel:

1 mö albino + 1 cinnamon = 100 % svartögda ungar om föräldrarna inte bär på varandras anlag, annars några rödögda, några svartögda.

1 bö albino + 1 rödögd rost = 100 % brunögda ungar om föräldrarna inte bär på varandras övriga anlag (rost har de ju gemensamt), annars några brunögda och några rödögda

Två rostbaserade ger inte alltid bara brunögda. Parar du t.ex. två choklader som bär på cinnamon kan du få rödögda (champagne) också.

Ebba-A
0

Fattar inte så mycket, men om man parar en nf(s.ö såklart) och en creme r.ö. kan det blir båda ögonfärgerna i kullen?

Och vad är skillnaden på b.ö. och r.ö?

Värd på Choklad iFokus

mocchino
0

#12 Intressant! :) Har ingen koll på albino överhuvudtaget. :)

// Nathalie

[BARABAZ]
0

#13 Om den normalfärgade bär på cinnamon, så ja.

Bö kan stå både för brunörad och brunögd.

I samband med namn på varianter står det alltid för brunörad, t.ex. brunörad gul, brunörad sobel, brunörad offwhite etc När man pratar om ögonfärg står det för brunögd. Alla varianter med rost i sig som inte också har två anlag för cinnamon och/eller mörkörad albino, är brunögda, t.ex. rost och choklad.

I #12 menade jag således att bö albino = en mörkörad albino som också är rost, vilket leder till att de annars gråsvarta öronen istället blir ljust bruna.

Englatassens
0

#12… Jättebra att du e så genetikkunnig… Gladmen jag kan tycka att det du skriver kanske e lite överkurs här på hif… inte för att nervärdera ngn men det e ju många nybörjare å yngre medlemmar så kanske man ska hålla det så enkelt som möjligt?? (har fått flera pm angående detta så jag framför bara det som jag fått skrivet till mig)

[BARABAZ]
0

#16 Då kan man ju alltid fråga mig direkt i så fall, eller hoppa över överkursbiten. Det finns många (även nybörjare) som är jätteintresserade och duktiga (jag har också fått pm), det finns nog något på HiF för alla.

Men hur man än vänder och vrider på det så är ju fel information inte att förenkla saker, snarare tvärtom.

Helena1978
0

Har oxå haft 3 ögonfärger i min motorcykelkull, Svartögt, Brunögt och Rödögt.

Caspia
0

# 17. Håller med!

Envishet och drömmar