Hur ser man åldern?
Hej!
Har en fråga som jag kom på nu mitt i allt tänkande :)
Det finns säkert uppfödare som nångång köpt eller fått en hamster ifrån en djuraffär. Och säkert använt den i avel. Hur ser ni då på hamstern hur gammal den är? Man vågar väl inte avla om man inte vet åldern på honan?
Det är rätt svårt att se hur gammal en hamster är om man menar från kanske 2 mån till 6 månaders ålder, men om man menar skillnaden mellan 1-åringar och 2-åringar så är det lätt att se.2-åringarna är kanske mindre pigga och ligger mest och sover medans 1-åringarna är pigga. Men man ska ju inte avla på honan senare än 6 månaders ålder (guldhamster) 
/ Elin
Man brukar ju oftast få en ålder, den brukar stämma ungefär.
Värd på Choklad iFokus
#2 ibland så struntar de i det 
precis som tre säger så får man inte alltid reda på åldern. oftast vet dem inte eller så gissar dem bara och det kan man ju inte lita på. därför jag frågade om man kan på något vis se åldern på dem innan man börjar avla, om man nu avlar på en hamster från en djuraffär. Man vill ju inte börja avla för tidigt och inte för sent :P därför jag undrade:)

Det är ju svårt att se seriösa affärer brukar ha ett födelsedatum på sina hamstrar. Svårare kan ju det vara om man får från privatperson. Alla hamstrer honor är inte lämpliga att para. Jag försöker att avla på djur som är okej pyskiskt och Fysiskt och ser bra ut. Man behöver inte para alla hamsterhonor. Jag har parat honor från Djurbutik men jag har fått ett datum och de får man ju lita på.

Färgen ser iaf ut att vara normalfärgad korthår .. (:

Den ser ju i allafall inte så liten ut. Hur gamal sa de att den var?
det är det som är problemet, dem svarade "vi vet inte" .. bläh

Jag vet inte om jag har rätt. Men jag har hört att det är lite av en myt de där med att honan inte skall vara äldre än 6 månader. Men jag är absolut ingen expert.
Satt hon ensam i affären i Buren alltså?
Av erfarenhet brukar de ju slås rejält om det är för gamla och sitter i hop. Djurafärer brukar ju sortera bort gamla djur som de inte fått sålda.