OT- Är detta lagligt?
Min vän var till City Gross i fredags, och ser i disken att de har levande humrar i disken, på is. Levande humrar som sakta fryser ihjäl. Dessutom inget vatten att simma i.
Är detta verkligen lagligt?!

Det kan jag absolut inte tänka mig är lagligt? :S
De är ju levande och då gäller ju deras levnadsvillkor? :S

Fy sjutton! :S Det borde verkligen inte vara lagligt!
// Nathalie
Min vän hade stått där i disken när en personal kom ut och frågade om hon ville ha hjälp, men min vän talade om för expediten att hon kunde verkligen inte hjälpa henne, eftersom dessa djur låg där och plågades och det var tänkt att de skulle göra det också.
Expediten svarade att de levde och sprang in bakom kassan och började tissla med en arbetskamrat.
Bad min vän ringa Lännstyrelsen imorrn bara för att höra om det är okej att behandla dem så eller inte.
men fyyy =( det kan ju inte vara lagligt?! ungefär som dom som plockar levande gäss på dunet till canada goosejackor^^ blir så förbannad!
ja men jag menar, hade de haft en levade gris i charken på is så hade det ju inte varit okej. Även hummer är ju ett djur.
Det kan ju knappast vara lagligt! Det e ju hemskt!
Mmmm, hennes dotter blev helt förstörd och grinade och de fick strunta i flera saker för dessa fanns runtikring denna disk, och hon ville inte gå där >_<
Alltså om det hade varit Hamstrar som låg där hade alla som gått förbi reagerat men vrf är en hummer mindre värd? dt e ju fortfarande att liv och det ska behandlas som ett också!
Vad i hela… :O Kan knappast vara lagligt O.o Nerfrysning som avlivningsmetod är då inte lagligt iaf, och alla djur ska enligt lag kunna leva ut sina naturliga beteenden - och tja, det krävs ju inte många hjärnceller för att luska ut att humrar behöver vatten för det…
Nu vet jag inte hur humrar ska ha det med temperaturer men det finns ju lagar kring det också. De djur som innefattas av L80 får tex inte ha lägre än 0 grader, och ska även ha något ställe de kan gå till där de har en "termisk komfort". Samma sak lär väl gälla humrar hoppas jag…
Nä fy, anmäl skiten ur de! :(
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hm!
Det är ju så att tex med vanliga flugor, så när de "fryses" ner under en viss temperatur, går de i dvala… MEN.. kan åter"väckas" genom värme igen. Kanske samma med humrar?
Det gör ju hamstrar också, men de ska ju inte ha kallt för det ;P
Men mja, ingen aning… Allt jag vet är att de vandrar till varmare vatten, som flyttfåglar typ.
Här finns alla djurskyddslagar osv iaf: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/veterinarverksamhet/veterinaraforfattningshandbokenvf/vf/ldjurskydd.4.7502f61001ea08a0c7fff58291.html
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

suck. jag skäms över mänskligheten. 
Ja vi människor är verkligen hämska ibland som med den hemska dun industrin
Vet att det är väldigt vanligt vid västkusten där jag var på semseter. I fiskaffärerna där låg det alltid massor av levande kräftor som rörde sig lite sakta.
Tycker att det borde vara olagligt men vet ej om det är det. =(
jag förstår mig inte på folk ibland :S
Även om jag inte är sådär jätteförtjust i humrar så borde de väl ändå avlivas innan de läggs i frysdisken. Anmäl dem =(
Nej, det är inte lagligt att ha levande djur i en mataffär ( eller hur man ska förklara) vet itne exakt hur det står, men inne på kanin så finns det en tråd och där står det :)

skaldjur ska ju vara så färska som möjligt å helst kokas levande.
kanske är det nåt sånt som gör att de får ligga på is så de hålls färska å halvlevande.
får ni fram nåt så berätta hur det är med levande skaldjur på is.
Men jag fattar inte varöfr de inte kan ha den i en tank eller liknande, och ha en skylt att hummer finns om de inte kan ha tanken synligt för kunderna.
nääe, gud vad äckligt! dom borde väl iallafall inte ha dom sådär levande.. kan dom inte typ, köpa dom döda istället :S

Ni tycker ju :det är också ett liv och det ska behandlas som ett också ungefär,, varför ens döda dom då ? Men iallafall så borde det INTE vara lagligt att ha dom så x( stackarna :'( usch va hemskt
#21: En död hummer lider inte.

#22 inte när den är död nej, men alltså Innan ?!?

Detta kan bara inte vara lagligt! Stackars humrar.
Vad är en humra? :o
Det verkar i varje fall olagligt! :S
Hummer är nästan samma sak som kräfta ;)
Oj så jag var dum!
Hur kunde jag inte minnas det? :D

Det låter väldigt otäckt
Det är ju djurplågeri >__<
tror inte det är lagligt!! :"
Fy 17
Mår illa av tanken.. Men jag tycker även det är hemskt när kräftor kokas levande… Tänk alla djur som plågas för människans skull:( Och har ni hört detta om gäs som plockas på dun, LEVANDE? och som får sår som måste syns och de får inte ens bedövning när man syr dom? Jag klarar inte av att veta hur illa många djur behandlas:(:(
#23: Ja, vadå? En död hummer lider inte helt enkelt, därför borde de helt enkelt dödas direkt istället för att leva i butiken om de ändå inte tänkt ta bra hand om de tills de blir mat.
#30: Det som visst inte kom med på Kalla Fakta är även att somliga gäss blir av med ben och vingar tack vare den alltför hårdhänta hanteringen…
Personligen är jag mest väldigt förvånad över att sanningen om dunindustrin inte nått ut förrän nu. Har själv bojkottat dun sedan mååånga år tillbaka och antog att det var rätt allmänt känt >.>

jag håller med detta får inte hända..
//Thomas, Medarbetare på fotboll.ifokus

#31 men varför äns dödas ? :S
Ja dom borde inte få lida innan dom dör iallafall!

#31 VA? Hörde talas om att de tog dunen från gässen levande men inget om att även vingar och ben slets med p.g.a hårdhänta arbetare :'(
#33: Tja, det skulle nog vara ganska plågsamt att ätas levande… :P
Nä men seriöst - jag må inte gilla att kött äts öht men det är bara att inse faktum - djur blir uppätna i väldigt stora mängder, och då kan man åtminstone döda de direkt istället för att ha de som humrarna i tråden.
Jag skulle själv helst se att alla människor blev veganer men det lär aldrig hända.
#34: Nä, det nämndes inte… Men det är inte så förvånande, dun öht verkar ha blivit rätt bortglömt. Som om folk inte fattar var dunet kommer ifrån. Jag har själv vetat om hur illa det är och således bojkottat dun helt i flera år, och trodde att det var rätt allmänt känt att det är jävligt kass djurhållning, bara att folk sket i det. Typ som med fiskar, folk skiter ju fullständigt i att de lider. Som Betnér säger i en av sina shower (typ), det är bara snygga djur det är synd om, de fula djuren skiter vi i. Syns tydligt på allt gnäll på hundpälsarna från Kina, övriga djur skiter folk i…
Men tja, jag hade fel där, folk visste väl inte. Eller så är folk bara jävligt bra på att blunda för faktum.
Vad hämskt, stakars hummer som måste lida till döts! Hur kan man behandla ett djur på det sättet? :'(

#35 Tror som du säger att folk är väldigt duktiga på att blunda för faktum.. Lite "ser man inte så finns det inte" mentalité..
Hur stort ramaskri var det inte om kycklingarna för några år sedan, men hände nått direkt? Nja folk åt väl mindre kyckling en stund men nu är väl allt tillbaka till normalt igen och folk verkar ha "glömt bort" det hemska dom såg på tv för ett par år sedan.. :S
Han har ju helt rätt Betnér; Så fort det är en hund, katt lr liknande som råkar illa ut så protesteras det mkt högre än när det är tex fåglar och fiskar/kräldjur. Människor är väldigt bra på att sätta in både människor och djur i "värdeskalor" och det verkar inte ens som att fiskar och fåglar är med i dom "värdeskalorna".. :S Eller om dom är så är dom väääldigt långt ner..
// Nathalie
#35 det är väl inte så att man vetat om det hela direkt, men om man tänker efter så tror jag inte att gässen bor på en mysig gård med stora gröna ängar och fritt uteliv och god mat… definitivt inte, men man tänker väl helt enkelt inte på det för tänker man på det så blir man bara så förbannad! (iaf jag, och jag kan gå o vara förbannad på så mycket skit i världen så det skulle ta upp all tid och jag skulle vara en väldigt otrevlig person!)
har en "kompis" som äger både dunjacka (canada goose ofc!) och duntäcke och dunkudde osv.. hon blev alldeles chockad av detta med gås-plockningen och ville inte längre använda sina dun-saker… men då undrar jag, HUR trodde hon att dom stackars fåglarna hade det innan hon fick dun i sin jacka/kudde/täcke? jag menar tänker man efter så fattar man ju… själv har jag varken dunjacka, dunkudde eller duntäcke och sover gott om natten =)
#37: Håhåjaja, så sant.
Mjo, han har rätt bra poänger den där karlen, även om man inte håller med om allt. Ffa just den biten med snygga djur. Du skulle bara veta vilka reaktioner man får när man inte är speciellt sugen på att fiska… Eller att äta fisk och skaldjur öht. Fick höra på fikat efter min gammelmormors begravning att jag borde prova lite räkor, de är ju inte djur så de kan jag äta minsann! Jovisst, den dagen de växer på träd kanske… >.>
#38: Tja, det FINNS ju dun som plockas ute i naturen… Problemet då är mest att man dels inte får ihop tillräckligt för att täcka hela marknaden, och dels att man förstör fågelbon.
Men finns gör det iaf, även om även det är idiotiskt framtaget dun, om man ens får tag på det.
Inget sånt här heller ^^ Hade dunjacka när jag var typ 11 år elelr nåt bara. Och en dunkudde för ett par år sen - pappa köpte den och jag ville inte vara elak och tog emot den. Den hamnade i råttburen till slut :P
Förstår mig inte på det där med dun öht. Pinnarna sticks ju bara! O.o

#35 men om man är så j*vla beroende av att döda djur så gör det iallafall på det minsta plågsamma sättet….
Låter inte riktigt klokt. Vet inte riktigt om hummrar går i ide, men om vi tar kräftan tex, vart tar de vägen på vintern?
Jag vet iaf att kräftorna kokas levande.
På djuraffären såg jag nerfrysna råttor, möss och sköldpaddor, men det va tydligen de snällaste sättet att häva ihjäl dom på, tvivelaktigt, men ändå.
Tycker det är sjukt iaf! Du får berätta hur det går, för de ska väl anmälas?
#40: Det är ju det jag menar…
#41: Var de alltså levande nerfrysta, så de frös ihjäl? Det är inte lagligt och bör anmälas!
#42 Det vet jag inte, men dom låg i påsar nedfrysna. Det va någon på mus.ifokus som sa att det va det bästa sättet. Men jag vet inte riktigt.
Vad är humrar
#44 Typ större kräftor, dyra som satan…
Känner mig lite ensam om att jag inte är vegetarian 
(Tycker det är fel med djurplågeri ändå)
Men Imasy, hade hon ringt Länsstyrelsen? O vad sa dom i så fall?
Vet inte om min vän ringt Länsstyrelsen då hon varit sjuk de senaste dagarn.
Jag har iaf själv mailat en av inspektörerna på länsstyrelsen för att höra om detta är lagligt, gjorde det i måndags men har inget svar fått ännu.
#46 Jag är inte vegetarian, men överkonsumerar inte heller kött.
jag har inte läst alla inlägg men hoppas jag hänger med iaf.
Jag som är vegetarian tycker det här låter hemskt att dom ligger levande på is(?).
#49 Jo, dom låg levande på is i en disk i charken.. Men jag tror inte vi snackade om att vara veg. eller inte? Iaf, hummrar.
Det finns tyvärr vissa som fryser in djur (levande möss t.ex.) det är verkligen inte det snällaste sättet, själv jämför jag det lite med kvävning och ingen tycker väl att det låter snällt? Djuret kvävs till döds = lider. Djuret placeras levande och vid fullt medvetande i en frys och fryser ihjäl = lider (ja, jag är ganska säker på att de lider, har själv varit i ett frysrum, det är kallt! Men det betvivlar nog ingen…) Det skonsamaste (enligt mig) är sådant som går extremt fort (och då skall utföras av någon som vet vad den gör) t.ex. som de blev tvunga att göra med min pappas hund då han sålt henne, henne sköt dom efter att hon attackerat den nya ägarens dotter (1 skott som träffar rätt = snabb och smärtfri död)
Sedan detta med levande djur på is tycker jag är fel… har inte tänkt på det (kan väl bero på att jag inte brukar se levandre humrar, kräftor o.s.v som ligger på is utan då mest döda… eller så är de bara extremt stilla…) kommer ihåg att jag såg kräftor på is när jag var yngre och de rörde sig, då försökte kvinnan bakom disken smälla i mig att de var döda och inte alls rörde sig >.> nä visst… jag var ung men jag fattade att de levde eftersom de rörde sig! Dock lyssnar inte många när ett litet barn säger det… morsan märkte inte att de rörde sig, vilket enligt henne betydde att kvinnan bakom disken talade saning och inte jag.
#50 okej jag hängde inte me^^ men det är fortfarande inte bra, att dom bara ligger där i en MATAFFÄR
#43: Ok.
Den som skrev det har så fel man kan ha, kort sagt…
#51 Jag sa inte att det var skonsamt, jag sa att dom hade sagt det. Personligen skulle jag aldrig häva ihjäl ett djur på de viset.
#53 Jo, det tvivlar jag inte på.
Jag vet att du skrev vad de hade sagt, och förklarade vad jag tycker om det
Nu blir min vän lokalkändis ;)
Hon har varit i kontakt med Länsstyrelsen, och de visste inte om humrar gick under djurskyddslagen.
Sedan så har hon varit i kontakt med en reporter på Falu kuriren, och hon tyckte detta var uppåt väggarna, och även hon har varit i kontakt med Länsstyrelsen och Jordbruksverket men ingen av dem visste om detta var olagligt.
Så nu ska dotterna vara med i ett reportage om detta samt att att reportern ska blogga om detta här.
Tidningen har även varit till butiken för att se detta själva och ska dit och fota när de får in nya djur. Tydligen så var det fler som varit i kontakt med dem om detta.

Där ser man :D
Tummen upp för henne!
I morgon ska min syrra och familj få besök av tv därhemma ;P
Vad bra att det händer något, såhär får det inte gå till!
#56: F*n vad bra! :D
Nu är det publicerat :)
Gud va skönt!

PÅ CITY GROSS I FALUN?! :S
Bra gjort av Jennie o Co!
Japp, i Falun.

vad bra.
undrar vad city gross har att säga,hur de tänker försvara sej.

#64 Oj, det har inte jag sett :S Men vad sjukt. Bra att det kom fram tillslut då!
En annan artikel i tidningen, där det även står vad City Gross ser på saken.
Gud vad bra! hoppas det inte sker i andra butiker…